Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vägtransport av hjuling+vagn

42 inlägg 17317 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299474
Bax skrev:
Mangan skrev:För att det inte är ett lgf-fordon, det är en husvagn som du ändrat om.

Reglerna är sådana, varför kan man förstås diskutera i det oändliga. :)



Alla jävla hembyggen som hänger bak traktorer då, med LGF-skylt, olagliga dom också?
Balvagnar, gamla lastbilssläp, diverse huggarvagnar younameit.......


Som sagt, varför kan diskuteras i det oändliga. :)

Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

axwell  
#299490
Holm skrev:Är inga problem att bygga vagn av ett husvagnsunderrede och få det lagligt.
Många bygger stora skotersläp på det viset.
Följ regler för belysning och annat, avsluta med en reg.besiktning, sedan är det klassat som vilket släp som helst.


Låter nästan för enkelt i förhållande till vad jag genom åren läst i denna fråga.

Det brukar alltid finnas någon hake som det inte lönar sig att uppfylla. :cry:

Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

jannee  
#299494 Börja med att FÖRST rådfråga svensk bilprovning, tro inte på allt som skrivs här, regler ändras titt som tätt och ibland verkar det som bilprovningar också resonerar lite olika.
Vissa regler skärps andra tas bort, lite hipp som happ.

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

anersimyra  
#299519 Detta hemmabygge kan bli lagligt på ett enkelt sätt, bygg en ställning och täck den med en presenning, man har då byggt sig en manskapsbod. Vad man transporterar inne i sin manskapsbod ska väl snuten skita i.. :smile: :smile: En oreggad båtvagn får endast användas för transport av det den byggts och är avsedd för, nämligen en båt.. :geek: Andra lagliga ekipage som anges är : manskapsbod, tankvagn, skylift, kompressor. Ett oreggat " stelopererat, " eller fabriksbyggt ekipage får INTE användas för befordran av GODS på allmän väg. Kranmans kombivagnar med hjulingramper får INTE köras på allmän väg om de är lastade med gods, med fast installerad utrustning får de dock köras på allmän väg, förutsatt att ekipaget inte främst är avsett för transport i terräng.. :shock: :shock: Jag byggde själv en kombivagn av en Avesta vedvagn, jag monterade dragkrok där jag häktar på min Avesta hydraulvagn, lagligt trodde jag.. men, " icke sa Nicke.. :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

totaya79  
#299523 Det rullar fyra "husvagnar" som är omtypade till släpvagnar här i byn, varav ett som biltransportvagn, så nog går det regga om dom.
Senast redigerad av totaya79 ons 19 nov 2014, 16:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

totaya79  
#299525
anersimyra skrev:Detta hemmabygge kan bli lagligt på ett enkelt sätt, bygg en ställning och täck den med en presenning, man har då byggt sig en manskapsbod. Vad man transporterar inne i sin manskapsbod ska väl snuten skit i.. :smile: :smile: En oreggad båtvagn får endast användas för transport av det den byggts och är avsedd för, nämligen en båt.. :geek: Andra lagliga ekipage som anges är : manskapsbod, tankvagn, skylift, kompressor. Ett oreggat " stelopererat, " eller fabriksbyggt ekipage får INTE användas för befordran av GODS på allmän väg. Kranmans kombivagnar med hjulingramper får INTE köras på allmän väg om de är lastade med gods, med fast installerad utrustning får de dock köras på allmän väg, förutsatt att ekipaget inte främst är avsett för transport i terräng.. :shock: :shock: Jag byggde själv en kombivagn av en Avesta vedvagn, jag monterade dragkrok där jag häktar på min Avesta hydraulvagn, lagligt trodde jag.. men, " icke sa Nicke.. :surp: :surp:


Så jag kan inte montera en hjulaxel under en ram och dra det med LGF-skyllt om jag ställer något på det, men får köras tomt? Är det rätt fattat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

anersimyra  
#299527
totaya79 skrev:
anersimyra skrev:Detta hemmabygge kan bli lagligt på ett enkelt sätt, bygg en ställning och täck den med en presenning, man har då byggt sig en manskapsbod. Vad man transporterar inne i sin manskapsbod ska väl snuten skit i.. :smile: :smile: En oreggad båtvagn får endast användas för transport av det den byggts och är avsedd för, nämligen en båt.. :geek: Andra lagliga ekipage som anges är : manskapsbod, tankvagn, skylift, kompressor. Ett oreggat " stelopererat, " eller fabriksbyggt ekipage får INTE användas för befordran av GODS på allmän väg. Kranmans kombivagnar med hjulingramper får INTE köras på allmän väg om de är lastade med gods, med fast installerad utrustning får de dock köras på allmän väg, förutsatt att ekipaget inte främst är avsett för transport i terräng.. :shock: :shock: Jag byggde själv en kombivagn av en Avesta vedvagn, jag monterade dragkrok där jag häktar på min Avesta hydraulvagn, lagligt trodde jag.. men, " icke sa Nicke.. :surp: :surp:


Så jag kan inte montera en hjulaxel under en ram och dra det med LGF-skyllt om jag ställer något på det, men får köras tomt? Är det rätt fattat?
Det är rätt uppfattat, allt finns noggrant beskrivet på trafikverkets hemsida... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

anersimyra  
#299528 Du kan förstås anpassa släpet till transport av båt för att göra det hela lagligt, kanske kan man montera en gummiring på hjulingen och kalla den båt.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

totaya79  
#299529
anersimyra skrev:Du kan förstås anpassa släpet till transport av båt för att göra det hela lagligt, kanske kan man montera en gummiring på hjulingen och kalla den båt.. :smile: :smile:

Haa haa. Skulle va det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

aalg  
#299530 Finns det inte undantag för jord och skogsbruk att transportera saker på LGF-släp. Tror att sådant som behövs för driften inom den egna jord och skogsrörelsen får åka på LGF om lastvikten understiger 14ton.
Vet att det gäller för traktorer iaf. Gränsen 14ton tror jag är en gräns för att slippa betala skatt och regga vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

anersimyra  
#299532
aalg skrev:Finns det inte undantag för jord och skogsbruk att transportera saker på LGF-släp. Tror att sådant som behövs för driften inom den egna jord och skogsrörelsen får åka på LGF om lastvikten understiger 14ton.
Vet att det gäller för traktorer iaf. Gränsen 14ton tror jag är en gräns för att slippa betala skatt och regga vagnen.
Det jag beskriver gäller vid transport med bil på allmänna vägar.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

aalg  
#299619
anersimyra skrev:
aalg skrev:Finns det inte undantag för jord och skogsbruk att transportera saker på LGF-släp. Tror att sådant som behövs för driften inom den egna jord och skogsrörelsen får åka på LGF om lastvikten understiger 14ton.
Vet att det gäller för traktorer iaf. Gränsen 14ton tror jag är en gräns för att slippa betala skatt och regga vagnen.
Det jag beskriver gäller vid transport med bil på allmänna vägar.. :smile:


Jo jag förstår att du menade så, jag tänkte bara att det kanske var tillåtet att dra en LGF vagn med bil också sålänge det var jord eller skog. Har inget belägg för det, utan mera en undran om det är dragfordonet som styr eller om det är näringen? Någon som vet?
:smile:

Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Rolfnilsson400  
#299632 Dragfordon

Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299637 Det här borde det nästan finnas info om någonstans, i enkelt format och med bilder.

Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Rolfnilsson400  
#299652 Från Transportstyrelsens hemsida
Efterfordon

Vad är ett efterfordon?
Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Exempel på efterfordon:

tryckluftskompressor
skylift
kioskvagn
Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller

båttransportvagnar
husvagnar
tankvagnar.
Ingen registrering eller besiktning behövs för efterfordon
Efterfordon behöver inte registreras och har ingen registreringsskylt, till skillnad från släpvagnar som måste registreras och kontrollbesiktas.

Inga särskilda körkortskrav
Det finns inga särskilda körkortskrav för efterfordon som kopplas till bil, på det sätt som det finns för bil och släpvagn. När det gäller efterfordon är det enbart dragfordonet som avgör vilken körkortsbehörighet som gäller. Om du kör en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg krävs körkort med behörighet B. Kör du ett tyngre fordon krävs körkort med behörighet C1 eller C.

Tillåten bredd
På gator och allmänna vägar får fordonsbredden inklusive last vara högst 260 cm. Lasten får skjuta ut högst 20 cm utanför fordonet. Om lasten är odelbar, till exempel en båt, får bredden vara upp till 310 cm, förutsatt att ekipaget är utmärkt enligt Transportstyrelsens föreskrifter 2010:141. Om lasten är bredare krävs dispens som du kan ansöka om hos Trafikverket.

Bruttovikt
Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)

Begränsad hastighet
Efterfordonet får dras i högst 30 km/timmen.

Övriga krav för efterfordon
Körkortskrav: Du behöver ha rätt behörighet för det fordon som drar efterfordonet, t ex B för personbil.

Registreringsskylt: Nej.

Kontrollbesiktning: Nej.

Fordonsskatt: Nej.

Trafikförsäkring: Nej.

Vanliga frågor och svar om efterfordon

Är det tillåtet att avregistrera och ta bort registreringsskylten på min släpvagn med flak och sedan använda släpvagnen som efterfordon?
- Nej. Om släpet är avsett för transport av gods, är det en släpvagn.

Får jag göra om min husvagn till efterfordon?
- Ja, under förutsättning att följande tre krav uppfylls:
husvagnen avregistreras
fjädringen sätts ur funktion på ett varaktigt sätt
vagnen förses med en särskild skylt för långsamtgående fordon (LGF-skylt).
Till min båtvagn som är ett efterfordon har jag ett originaltillbehörsflak. Får jag köra gods på det?
- Nej, båtvagnen får endast användas för dess specifika användningsområde.

Får jag åka på motorväg eller motortrafikled med mitt efterfordon?
- Nej. För att få köra där krävs att fordonet är konstruerat för att köras i minst 40 km/tim och också får köras i den hastigheten. (Inte heller moped får köra på dessa vägar).

Jag har ett litet obromsat släp. Kan det vara ett efterfordon, eftersom det är obromsat?
- Nej. Om släpet är avsett för transport av gods, är det en släpvagn. De enda undantagen från detta är vissa båtvagnar, husvagnar och tankvagnar som saknar fjädring och därför klassificeras som efterfordon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).