Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vägtransport av hjuling+vagn

42 inlägg 17323 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vägtransport av hjuling+vagn

totaya79  
#299389 Tjena.
Använder min hjuling mest hemmakring men under hösten hämtas lite älg och föräldrarna har en liten skogsfastighet 3 mil bort. Har rallat efter vägen tidigare. Men tycker inte det är speciell roligt för fem öre, omän det finns en skogsväg som kortar avståndet med hälften till stugan. Det går åt mycket tid och är kallt :cry: Kör mycket med kedjor och inte så speciellt kul plocka av och på hela tiden. Så i sommar så gjorde jag slag i saken och inhandlade ett husvagnsunderrede till vad som varit en Cabby 470. 8) Förlängde ramen med 2.5 meter och skruvade ihop en "brygga" på 5 meter av tryckat virke och skruvade fast den på ramen. Stödbenen satt kvar på chassit så två sattes längst bak som används vid på/avlastning. Satte en färdig ljusramp från Biltema och en LGFskyllt bak. Sitter skärmar på den nu. Den har funkat mycket bra och kostnaden stannade på 2500 spänn. :mrgreen:. Kör ju inte 100 med den men det är varmt och betydligt mer bekvämt. 8) Vad har ni för lösningar? kom med bilder och synpunkter, frågor. Flera måste ju flytta sina ekipage?? Hur gör ni? Bollen är fri :smile:

DSC02065.JPG


DSC02063.JPG


DSC02064.JPG




   TS
Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

jannee  
#299390 Får du över huvud taget köra med detta ekipage? - tvivlar starkt.

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299391 Snyggt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299392
jannee skrev:Får du över huvud taget köra med detta ekipage? - tvivlar starkt.

Instämmer dessvärre till fullo. :sad:

Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

jannee  
#299393 En yngre granne till mig rensade ett husvagnschassi, därefter byggde på ett flak - därefter tog han kontakt med dåvarande svensk bilbesiktning. Svaret blev NEJ, oberoende om du stelopererar chassiet eller inte så får du INTE använda detta på allmänna vägar.
M.a.o. obromsat eller ofjädrat, vilket som, det var nej i alla fall. Nu är detta mer än 10 år sedan - reglerna kanske har ändrats sen dess.

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

totaya79  
#299394
jannee skrev:Får du över huvud taget köra med detta ekipage? - tvivlar starkt.

Får ju inte köra hjulingen heller efter vägen. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

totaya79  
#299396 Är rätt inställd på att det inte är godkänt hos bilprovningen eller polisen men det löser mitt transportproblem. Har aldrig varit tänkt att regga in det.
Men vad skilljer detta mot säg en rastkoja? Lgf-skyllt och lysen. Kör jag den inte fortare än 30 borde det väl gå?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299398 För att det inte är ett lgf-fordon, det är en husvagn som du ändrat om.

Reglerna är sådana, varför kan man förstås diskutera i det oändliga. :)

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Vardon  
#299400 Har en dragkula påskruvad bak på släpet. Upp med fyrhjulingen koppla till vagnen och åk. Är säkert inte lagligt men lite på skogsvägar funkar det bra. Är inte den enklaste tillkopplingen om vagnen är tung.

Tips: Skruva av draget innan besiktning

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Bax  
#299401 Schysst dragbil, påminner mig om ungdomens ragga-och-dricka-pilsner-med-polarna-turer :grin:

En kompis till mig, som är plåtslagare, har en liknande vagn som dock är fabriksbyggd för att köra takplåt på. Och den är fullt besiktningsbar.

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Bax  
#299402
Mangan skrev:För att det inte är ett lgf-fordon, det är en husvagn som du ändrat om.

Reglerna är sådana, varför kan man förstås diskutera i det oändliga. :)



Alla jävla hembyggen som hänger bak traktorer då, med LGF-skylt, olagliga dom också?
Balvagnar, gamla lastbilssläp, diverse huggarvagnar younameit.......

Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Robertberg  
#299404 Men om man tar bort typskylten på husvagnschassiet, då blir väl den officiella sanningen att man har byggt hela vagnen själv? På med en LGF-skylt och håll sina tummar.

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

anersimyra  
#299430
totaya79 skrev:Är rätt inställd på att det inte är godkänt hos bilprovningen eller polisen men det löser mitt transportproblem. Har aldrig varit tänkt att regga in det.
Men vad skilljer detta mot säg en rastkoja? Lgf-skyllt och lysen. Kör jag den inte fortare än 30 borde det väl gå?
Jag skriver och berättar i kväll hur du ska göra ditt ekipage lagligt.. :smile: :smile: Lösningen är både enkel och genial.. :geek: :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

totaya79  
#299434 Väntar med spänning.:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägtransport av hjuling+vagn

Holm  
#299443
jannee skrev:En yngre granne till mig rensade ett husvagnschassi, därefter byggde på ett flak - därefter tog han kontakt med dåvarande svensk bilbesiktning. Svaret blev NEJ, oberoende om du stelopererar chassiet eller inte så får du INTE använda detta på allmänna vägar.
M.a.o. obromsat eller ofjädrat, vilket som, det var nej i alla fall. Nu är detta mer än 10 år sedan - reglerna kanske har ändrats sen dess.

Är inga problem att bygga vagn av ett husvagnsunderrede och få det lagligt.
Många bygger stora skotersläp på det viset.
Följ regler för belysning och annat, avsluta med en reg.besiktning, sedan är det klassat som vilket släp som helst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).