Skogsvagn (Huggarvagnar)

Entreprenad verksamhet med skogskärra?

18 inlägg 10107 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Entreprenad verksamhet med skogskärra?

aggesund  
#299237 Hej!

Undrar om någon har nån koll på hur det verkar med att köra ut tex: gallring,slutavverkningar eller ris åt andra med skogskärra och traktor?

Vi har en del skog själva men skulle va intressant att få mer timmar på ekipaget, någon som tror nått på detta eller ska man nöja sig med att köra i sina egna skogar och ta vara på timmarna?
Det är ju ett bra komplement på vintern och för att kunna få lite inkomster på ekipaget plus att det är väldigt kul :grin: .. Kärran är en Mowi 1250 med mowi 400 kran så anser att kärran ska klara av det i alla fall!

isåfall vad skulle kunna va vettig timpeng osv?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Entreprenad verksamhet med skogsk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299242 Du ska alltså konkurrera med skotare? Räkna grundpris gallring 55 kr/ m3fub + 3 kr/ 100 meter körväg. Slutavverkning 36 kr + samma vägtillägg. Lycka till! Kul är det ju men rik blir du inte.

Avatar Fallback

Re: Entreprenad verksamhet med skogskärra?

Sture Andersson  
#299250 3kr/100 meter körväg .Om du har 100 m ut till upplägg ,räknas det som 100 meter eller 200,om du förstår vad jag menar får du bara för vägen ut till upplägget.

Avatar Fallback

Re: Entreprenad verksamhet med skogskärra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299252 Grundpriset är väl ofta för 300m medelskotarväg, sen är det 3kr/100m i tillägg för överstigande?

Kostar skotning bara 55:/m3fub i gallring? Totalt brukar det bli dryga 200:-/m3fub för mig, är det skördarn som kostar så mycket?

Användarvisningsbild

Re: Entreprenad verksamhet med skogskärra?

Seb macahan  
#299258 Jag tror jag fattar vad du menar aggesund. Jag tror inte du menar att konkurrera med skotare i daglig drift.
Jag kör mindre objekt med mina grejer i bland (alldeles för sällan enl. mig) Ofta då man tycker att:
1: Man vill inte ha in en stor tung skotare (hagmark, planteringar, tomter mm)
2: Objektet är för litet så trailertransport och startkostnad blir för stor med skotare.
3: Vindfällor (långt o köra mellan varje stock)
4: Skogsägarens egna grejor är för dåliga (2WD traktor o vagn utan drift)

Vid dessa scenario skulle jag själv kunna tänka mig o betala för tjänsten om det inte var för jag tycker det är så roligt själv att jag fixat mig egna prylar. Hemma har vi en som kör med en skogsbygd Zetor med driven vagn o han får de flesta körningar här hemma. Tror han kör rätt mycket, desto mindre blir över till oss andra. När jag kör så kör jag för mellan 550-650kr/timme beroende på hur mycket och terräng.

Avatar Fallback

Entreprenad verksamhet med skogskärra?

aggesund  
#299259 undrar detsamma sture!

Mangan, dom gallrar hemma just nu! och dom bedömmer att skotaren kommer ligga på 75-85kr/m3fub i snitt och då är det ca 3ha som är bara ut ur körvägen rätt in på upplägget och resterande 1ha är ca 150-200m att skota! anser i det fallet att ja har rätt okej timpeng för att sitta och köra ut det då dom gissar på ca 280-300m3fub!

   TS
Avatar Fallback

Entreprenad verksamhet med skogskärra?

aggesund  
#299260
Seb macahan skrev:Jag tror jag fattar vad du menar aggesund. Jag tror inte du menar att konkurrera med skotare i daglig drift.
Jag kör mindre objekt med mina grejer i bland (alldeles för sällan enl. mig) Ofta då man tycker att:
1: Man vill inte ha in en stor tung skotare (hagmark, planteringar, tomter mm)
2: Objektet är för litet så trailertransport och startkostnad blir för stor med skotare.
3: Vindfällor (långt o köra mellan varje stock)
4: Skogsägarens egna grejor är för dåliga (2WD traktor o vagn utan drift)

Vid dessa scenario skulle jag själv kunna tänka mig o betala för tjänsten om det inte var för jag tycker det är så roligt själv att jag fixat mig egna prylar. Hemma har vi en som kör med en skogsbygd Zetor med driven vagn o han får de flesta körningar här hemma. Tror han kör rätt mycket, desto mindre blir över till oss andra. När jag kör så kör jag för mellan 550-650kr/timme beroende på hur mycket och terräng.



Precis rätt tänkt! skulle kanske formulerat mig mer så!
det ska ju liksom va lite extra jobb på vinter halvåret när det är lite att göra för växtodlingen!
samma här! vi har 2-3killar som jag vet som kör en hel del var av en kör heltid och dom har ju grejer för 700 000:- till 1,5 miljoner så det är ju drift och hela paketet! men ja tänker ju mig mest som sagt kanske nån liten gallring på några hektar eller någon mindre slutavverkning eller kanske just kör ut ris efter en avverkning pga att det anses bli för dyrt för att ta dit en skotare igen för att köra ut riset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Entreprenad verksamhet med skogskärra?

Seb macahan  
#299263 Börja o hjälp känningar billigt så ekipaget får ut o visa sig lite, sen brukar det alltid vara nån som känner nån. O gör du det bra för en bra peng så vill fler anlita dig. Den största markägaren vi har i mitt närområde vill bara ha skotat med inhyrd traktor o vagn. Han betalar kanske nån krona mer per fub men han tycker det blir så fint efter dom jämfört med skotarna. Har nog mer med han i hytten o göra iofs.

Avatar Fallback

Re: Entreprenad verksamhet med skogskärra?

Axl  
#299268 man har ju ca 2000 kr försprång på skotaren när man börjar om han måste traila ligger man sen 100-200 kr under på timpengen är det inte säkert att det blir så mycket dyrare per kubik.

Avatar Fallback

Re: Entreprenad verksamhet med skogskärra?

aggesund  
#299269
Seb macahan skrev:Börja o hjälp känningar billigt så ekipaget får ut o visa sig lite, sen brukar det alltid vara nån som känner nån. O gör du det bra för en bra peng så vill fler anlita dig. Den största markägaren vi har i mitt närområde vill bara ha skotat med inhyrd traktor o vagn. Han betalar kanske nån krona mer per fub men han tycker det blir så fint efter dom jämfört med skotarna. Har nog mer med han i hytten o göra iofs.



Ja de vore jäkligt kul om man kan få kört lite mer så man anser sig kunna byta upp sig till bättre traktor osv! Tack för tipsen ☺

   TS
Avatar Fallback

Re: Entreprenad verksamhet med skogskärra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299287 En idé kan ju vara att köpa vindfällen på rot, dvs betala ett låg pris för dem där de ligger i skogen, och sedan hugga och köra ut.

Avatar Fallback

Re: Entreprenad verksamhet med skogskärra?

aggesund  
#299290
Axl skrev:man har ju ca 2000 kr försprång på skotaren när man börjar om han måste traila ligger man sen 100-200 kr under på timpengen är det inte säkert att det blir så mycket dyrare per kubik.


Ne precis!! Man har ju möjlighet att flytta sig betydligt enklare!

   TS
Avatar Fallback

Re: Entreprenad verksamhet med skogskärra?

aggesund  
#299291
Mangan skrev:En idé kan ju vara att köpa vindfällen på rot, dvs betala ett låg pris för dem där de ligger i skogen, och sedan hugga och köra ut.


Smart! Det har ja inte ens tänkt på!! Det kan ju kunna va lite affär på faktiskt☺

   TS
Avatar Fallback

Re: Entreprenad verksamhet med skogskärra?

Apple farmer  
#299311 Så skaffer du et lite sagbruk og skjærer opp dette tømmeret til materialer i april før våronna (vårbruket?). På høsten kan du selge ferdige tørkede materialer. Eller du skaffer en høvel i tillegg og høvler etter elgjakta og kan selge paneler og listverk til folk som skal pusse opp før jul. Her finnes mange muligheter...

Avatar Fallback

Re: Entreprenad verksamhet med skogskärra?

Carlfritidshuggare  
#299384 Var i Västra Götaland finns du? Närheten av Skara? Transport av sådant som jag huggit på tomten ät ett bekymmer. Dyrt med lastbil och vartefter kommer dessutom träden allt längre från vägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).