Gallring

Varför gallras skogen?

78 inlägg 46021 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför gallras skogen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298901 Har sett virke,vet inte när på året det var avverkat.legat inne efter virkestork,inte kommit i kontakt med uteklimat förrän det spikades upp på en vägg,dröjde inte två veckor så var det svartprickigt.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Varför gallras skogen?

Vedproducent  
#298914
Homo abies skrev:
Mangan skrev:Frågan var vad konsumenten får ut för kvalitet på brädan. Och då har inte gallringsutbytet någon betydelse.

Kan du på en panelbräda se om den är avverkad vinter eller sommar? Hur märks det?

-Först skall jag be om ursäkt för en rejäl urspårning av denna tråd.. :)
Att säga att jag kan se är nog att ta i men generellt är vintervirket "tätare" -upplevs hårdare -har en bättre klang. Det skall också tilläggas att lufttorkning under tak är bättre än en helt icke optimerad torkning i virkestork på kortast möjliga tid (finns mycket att göra när det gäller tidsfaktorn och utfallet av torkningen)
Det hela beror på att när trädet invintrat (sep-nov) och första perioden med minusgrader varit då är virket som torrast, i vila och innehåller minst lättrörlig energi, vårvirket är fullt med vatten och energitransporten är som högst, detta virke möglar t.ex mycket lättare och allt vattnet måste torkas bort och i det läget sluter sig träet inte alls på samma sätt och risk för sprickbildning är större. till råga på allt måste virket i lager fram på våren vattnas för att insekterna skall hålla sig borta, det är inget dricksvatten utan precis hur fullt som helst med allehanda bakterier som impregnerar träet och sedan bara väntar på att det någon gång dyker upp vatten (slarv under byggtiden e.d) då olika angrepp visar sig betydligt snabbare på detta virke.

Virke som är avverkat på våren möglar ju mycket mindre. Ser jag ju i min vedtillverkning. Det är aldrig några problem med ved före midsommar. Sen i juli augusti och under hösten gäller det att torka och förvara på rätt sätt annars har du mögel på 3 dagar. Men våren aldrig några problem och när den veden är torr och får vara torr så bildas inget mögel.

Sen tror jag ju att det är mer att det beror på väderbetingelserna än själva vedens egenskaper. På våren torkar det som bäst och torr ved möglar inte. På hösten återtar ved högre fukt igen.

Avatar Fallback

Re: Varför gallras skogen?

Homo abies  
#299152 Så fort saven börjar stiga ökar risken för problem men det syns inte på våren för att det då fram till midsommar normalt är "bra tork" och låg rf. Det är mycket svårt att veta de olika faktorernas inbördes roll eftersom det skiljer från fall till fall men ingen bör ju förbises.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).