Öppna kategorin

Flic knapp

11 inlägg 7322 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flic knapp

Fredrik Reuter  
#298872 Får börja med att erkänna att jag är löjligt teknikintresserad. Så med det sagt så snubblade jag över Flic knappen. Flic finns inte kommersiellt i skrivande stund men kommer snart släppas av ett Svenskt företag, Shortcut Labs.

Vad är då Flic knappen?
En liten vattentät (eller iaf vattensäker) silikonknapp med Bluetooth teknik och eget batteri. Tanken är att Flic ska bli billig i inköp och ska kunna användas till nästan vad som helst, allra mest troligtvis för att styra smartphones, trycker man på Flic så skickar den en signal till smartphonen att göra någonting, vad man själv eller utvecklaren bestämmer.

Räckvidden ska vara hela 50m och batteriet inuti Flic ska räcka till ca 10.000 knapptryck innan det behöver bytas.

Eftersom Flic inte är släppt än (Crowdfunding kampanjen ska snart starta) så vet man inte hur den kommer slå på marknaden. Jag tror dock på Flic och jag tror till och med att den kommer användas i skogen.

Några idéer från höften:
- Ha smartphonen i fickan och en Flic nära tillgänglig. Vid en ev nödsituation så kan man hålla inne Flic i några sekunder och telefon larmar via någon av alla nödappar som finns.
- Räkna träd med Flic. Antingen hur många man hugger (på motorsågen) eller vid planering, sätt fyra på handsken, en för varje trädslag. Alt ett tryck, långtryck, dubbeltryck etc om man vill använda en knapp.
- Utveckla en egen radiovinsch med Flic och en Bluetooth mottagare.
- Rigga smartphonen som en kamera och ta sedan kort med Flic, du behöver inte vara nära telefonen...

Vad tror ni om idéen? Det vore roligt om vi kanske hittar på några riktigt bra användningsområden, eller hur?

Länken här nedan är en unik länk för skogsforum. Klickar du på den och registrerar dig för nyheter så skickar de en Flic till skogsforum när den finns tillgänglig. Du får välja helt själv hur du vill göra. Gör du inget så kommer du iaf till Flics hemsida och kan kolla på lite mer information om Flic och även tänkta användningsområden.

http://www.fliciscoming.com/?ref=47307f1118

Bild på Flics



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Flic knapp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298922 Tekniken utvecklas, detta hade jag inte tänkt på.
Kan nog bli skoj.

Användarvisningsbild

Re: Flic knapp

JensSkoog  
#298929 Hm, det där verkar lovande. Det måste jag vita mer om.
Har registrerad mig. Tänker strax att jag med flick, kan skaffa mig enn smartfån och lämna den i lådan och fortfarande kunne "ropa" efter hjälp. Smartfån i fickan går åt helsike för mig.

Avatar Fallback

Re: Flic knapp

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298936 Vilken grej, hoppas det blir av och att den inte blir för dyr. Ingen som hört vad den kommer kosta?

Användarvisningsbild

Re: Flic knapp

Fredrik Reuter  
#298998 Hej,
Jag har varit i kontakt med dem och försökt få lite mer information men de vill inte säga ex vad den kommer kosta. Gissar att de inte spikat det än. Jag gissar runt en hundring per Flic.

@JensSkoog: Ja, det var detta jag var lite ute efter, jag tror Flic kan användas på ett bra sätt i skogen. Har man ex bluetooth kåpor kopplade till telefonen när man röjer så skulle man kunna ha en Flic på röjsågen och förprogrammera ex långt tryck nödsamtal, kort tryck - kollegan. Två tryck - hem osv. Då kan telefonen ligga kvar där den ligger bäst och man behöver inte släppa styret.

Jag såg att det var fem stycken som registrerat sig på länken ovan. Tack! Fem till så får skogsforum en av dem första och kan testa med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flic knapp

Kse  
#299000 Jag tänker direkt givare eller indikatorer, en flic som kan tala om när flisförådet är tomt.
Eller en som talar om när jag har backat bilen tillräckligt långt in i garaget.

Nästa steg i utvecklingen är ju ett relä som kan styras via mobilen,
Ett tryck på mobilen för att tex slå på motorvärmaren i bilen eller tända belysningen utanför garaget.
Tekniken finns ju redan idag men inte som en enkel universallösning.

Användarvisningsbild

Re: Flic knapp

Fredrik Reuter  
#299012 Hej,
Ja, det du skriver om är ett spännande område också.
Det kommer ju mer och mer inom bl a hemmet (styrbara glödlampor finns väl redan?).
Än så länge är det nog lite mer hemmabygge med ex Arduino eller Raspberry Pi som kan lösa detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flic knapp

Kse  
#299018 Jo jag har just sånna i köket, dom ska gå att styra via nån app men jag har nöjt mig med en trådlös brytare än så länge.

Avatar Fallback

Re: Flic knapp

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299212 Vad roligt! Detta får en annan också följa, teknikgalning som en annan också är :D

Användarvisningsbild

Re: Flic knapp

rocky  
#300773 Är det liknande NFC tags

Användarvisningsbild

Re: Flic knapp

JörgenO  
#484724 Jag mindes den här tråden imorse när jag såg reklam i Tunnelbanan för FLIC-knappen.

Så nu har jag inhandlat en men jag slog in den i julklapp till nåt av barnen så jag kan inte recensera dess eventuellanytttighet ännu.

Som avhandlades i en annan tråd: Erre - Telefon och 112 kanske den kan vara bra för att sända sin position och rop på hjälp-sms men då får man vara säker på att man har täckning.

Är det någon som har en sån här knapp och har haft nytta av den?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).