Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skoter eller atv?

37 inlägg 25435 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

Skogshuggarn  
#297483 Beror helt på förutsättningarna!, men oftast vill man ju ha nya/bra grejor som man kan lita på, och då blir anskaffningspriset kontra inlejd skotning ej försvarbart.

Emil N skrev:
Skogshuggarn skrev:
axwell skrev:
båda är ineffektiva mot sina totalkostnader kontra utkörda virkesvolymer.
.


Så är det!

Det kostar att vara "självverksam", men va f-n!,,,, :lol:


Beräknat på vad?
Tycker man det är så roligt att köra skoter så man kan tänka sej att inte räkna med någon timlön, man köper en äldre billig skoter och doningar, kör ut en ansenlig mängd timmer under ekipagets livslängd så kan jag garantera att totalkostnaden per utkörd kubik är lägre än för en inhyrd skotare inklusive förare.
Köper man en ny fyrhjuling och kranvagn, vill räkna med en hög timlön så blir det ingen billig drivning.

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297595 Självklart beror det på förutsättningarna. Om vi gör en enkel kalkyl på:
ny skoter och doningar(60.000kr) med livslängd 10 år, 60m3 utkört virke/år, drivmedel 1,5l/m3(uppmätt själv vid skotningslängd 600 meter), förslitningsdetaljer och underhåll 1200kr/år så blir kostnaden per m3 135kr exklusive timlön. Rätta/justera gärna min kalkyl om den är orimlig.
Vad kostar det att skota 60m3 inklusive flyttkostnad idag?

Skogshuggarn skrev:Beror helt på förutsättningarna!, men oftast vill man ju ha nya/bra grejor som man kan lita på, och då blir anskaffningspriset kontra inlejd skotning ej försvarbart.

Emil N skrev:
Skogshuggarn skrev:
Så är det!

Det kostar att vara "självverksam", men va f-n!,,,, :lol:


Beräknat på vad?
Tycker man det är så roligt att köra skoter så man kan tänka sej att inte räkna med någon timlön, man köper en äldre billig skoter och doningar, kör ut en ansenlig mängd timmer under ekipagets livslängd så kan jag garantera att totalkostnaden per utkörd kubik är lägre än för en inhyrd skotare inklusive förare.
Köper man en ny fyrhjuling och kranvagn, vill räkna med en hög timlön så blir det ingen billig drivning.

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297604 Vad är det en skoter kan göra i snön som inte en ATV med band kan göra?
När det handlar om skogsarbete alltså?

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297615 Glöm inte den finansiella vinkeln på det hela, en skoter för tjugotusen och en äldre atv
för liknande pengar kostar tillsammans lika mkt som atv-bandsatsen ensamt.

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297620 Köp en beg mindre traktor för typ 30papp.
Den funkar år in och år ut året om.
Men köp en diesel av ett känt och renommerat fabrikat.
Finns gott om redskap till överkomliga priser.
:D :D ;)

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297622
Slurfi skrev:Glöm inte den finansiella vinkeln på det hela, en skoter för tjugotusen och en äldre atv
för liknande pengar kostar tillsammans lika mkt som atv-bandsatsen ensamt.


Jo det är ju sant, bandsatsen är väldigt kostsam.

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

skogsbonne  
#297670 man behöver ju inte köpa ny bandsats, man kan köpa en beg för 15

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

Skogshuggarn  
#297698 Tja,,, var får man en ny "märkesdragare" och kvalitetsdoning för 60k, och vad kostar grannen som kör ett par lass med "Valtran".
Får du ens ut en flong ny skotare för 50-60 m3?,,, (inga kompiskörningar).

Osv.

Emil N skrev:Självklart beror det på förutsättningarna. Om vi gör en enkel kalkyl på:
ny skoter och doningar(60.000kr) med livslängd 10 år, 60m3 utkört virke/år, drivmedel 1,5l/m3(uppmätt själv vid skotningslängd 600 meter), förslitningsdetaljer och underhåll 1200kr/år så blir kostnaden per m3 135kr exklusive timlön. Rätta/justera gärna min kalkyl om den är orimlig.
Vad kostar det att skota 60m3 inklusive flyttkostnad idag?

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

husqvarna_med_sthil  
#297791 Jag tror nog det är svårt att räkna hem i hårda pengar. Däremot kan både en atv och en snöskoter fylla många andra funktioner likväl samt glädjen att nå det där man inte annars kommer åt. Dessutom är det roligt ! Snöskotern kan man ofta göra en väg fram utan så mycket mankemang för att hämta ved eller enstaka timmerstockar. Dessutom är det roligt att "mini"skota timmerstockar eller ved men att räkna hårda pengar blir svårt, iaf för min del, jag får fram en och annan stock dit jag inte kan köra traktorn eller nå med spelet.

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297853 Jag som bor i norra Lappland har ju nytta av skotern under en relativt lång tid
varje år både som nyttofordon när man rekar jobb eller inventerar och som nöjesfordon
när det ska åkas på tur eller fiskeresor.
Plus det som känns mest arbetsbetonat när man hämtar ved eller vindfällen bakom
blötmyrar mfl marker som är besvärliga att komma åt utan stora vägkostnader.
Atvn används mer sparsamt men försvarar helt klart sin plats som universalfordon
under barmarkstiden.

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

mooos73  
#297868 Har både skoter och ATV. Skulle nog rösta på skotern, med väl trampade spår slår den ATV i dom flesta fall om man inte bara har slät mark och lite snö.

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

T Landström  
#297887 Men någon fördel måste det vara med en 4-hjuling och bandsats?
För det är ju många skidklubbar och kommuner som byter ut sina skotrar och satsar på en 4-hjuling med bandsats...

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

skogsbonne  
#297897 Drar ju hellre tungt med en atv än en skoter så förstår skidanläggningar

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

Åke Nilsson  
#298127 Nog duger skoter för vedkörning och gympass...
Annars räknar jag bort maskiner utan griplastare
är väl för att man vet hur simpelt det går undan på jobbet.

Atv är bara en leksak och det slits hårt och ingen har bra skydd för körning i skogen !!
Detta menar jag oavsett sk. bukplåtar har den en dålig konstruktion .

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

Hälge-älg  
#298186 Jag har både skoter och sexhjuling. Med mina erfarenheter och om du bor i norra delarna av landet så är mitt val skotern. Om det är timmer man ska köra är det alldeles för högt att lyfta stockarna upp på en vagn. Sen kan snön trolla bort mycket dålig terräng. Ska du bara använda den till att köra timmer så leta efter en fin dubbelbandare dom är tunga och tåliga.
Bandsats är på tok för dyrt i mina ögon och jag antar att det går mycket bränsle att driva fyra band!
Viktigast är att planera fina vägar vare sig man kör skoter eller atv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).