Bioenergi

packmaskin för småsäckar nyhet

40 inlägg 20001 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#296812 Hej kompisar inom vedbranchen vad tror ni om min framtagna vedpackningsmaskin...dyr blev den...norge har en ny på g...heja sverige!!!!







   TS
Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mrvimek  
#296843 Härligt :)

Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

axwell  
#296858
mankan9999 skrev:Hej kompisar inom vedbranchen vad tror ni om min framtagna vedpackningsmaskin...dyr blev den.


Det där videoklippet går nog inte till historien som det mest påkostade, hur fungerar packningen senare?

Synd på något som kanske är smart konstruerat 🧠

Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#296885 nej det vet jag ska fixa ett bättre senare....kanske inte vill avslöja alla detaljer..................unik lösning nere i tratten...bla

   TS
Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

axwell  
#296905
mankan9999 skrev:Inlägg av mankan9999 » Idag, 22:04
nej det vet jag ska fixa ett bättre senare....kanske inte vill avslöja alla detaljer..................unik lösning nere i tratten...bla


Om tanken bara var att väcka intresse så 🧠 .................... vi kanske får veta mer sen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

herjman  
#296929 Som sagt, svårt att veta hur bra det är men helt klart intressant!
Man undrar ju över hur bra vedklabben som hamnade snett går i, filmen bröts då den skulle gå i säcken :grin:

Vad kommer kalaset gå lös på?

Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#296938 Hej operatören som byter säckarna rättar till sneda bitar han måst övrvaka processen ändå....

Med tillverkning och utveckling drygt 200 000 ..........................så du måste vara storproducent jag kalkylerar på min 25 000 säck per år då ger den en payof på ca 3 år.............enligt min kalkyl blir lönekostnaden ca 2.5 billigare än manuellt pack payof 200 000/2.5x2500 ca 3.2 år vid 50 000 årsvolym 1,6 år....egentligen lite längre ränta ska egentligen läggas på beroende var man kapitalanskaffar............

   TS
Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#296940 2,5 kr billigare per säck förtydligande

   TS
Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

häsmyra  
#296941 Vad räknar du med för lönekostnad för manuell packning då?

Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#296942 ca 7.5kr

   TS
Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#296943 nu pratar vi inte svarta affärer med dumpade löner går inte driva såna här stora produktioner svart!!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#296944 kalkylen bygger på 25 packade manullt per timma

40 med maskinen 200 i lönekostnad

   TS
Användarvisningsbild

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

Vedproducent  
#297007
mankan9999 skrev:ca 7.5kr

Tror inte någon storproducent är i närheten av den summan. Det är oftast diverse lönebidrag för dom som packar småsäckarna. Sen är det skolungdomar som till en billig peng kan tjäna runt 20000 kr om året utan att de betalar skatt.

Produktionen som jag ser det är på tok för låg för att det skulle löna sig med den maskinen. Tror få betalar mer än 5 kr säcken som det är idag. Inte många som vill köpa en maskin när du som bäst kan komma ner på samma pris. Det är det som är svårt. Få till en billig maskin med hög kapacitet. Dessutom är en maskin som man måste packa minst 25000 säckar med så har du ett mycket litet antal eventuella kunder om du vill försöka få ut den på marknaden och sälja den.

Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#297014 Håller med dig..den blev aldeles för dyr att ta fram!!!!!om vi halverar priset till 100 000 och ökar kapaciteten till 60 säckar i timmen vilket är möjligt med lite justeringar..........vad tror vedproducent då? mvh magnus

   TS
Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#297018 Jag tror inte häller det finns många potentiella kunder på den produktionsnivån om jag ska vara ärlig.

Den här maskinen var tänkt att använda i min egen produktion inte att sälja maskiner och inte på den prisnivån.........Det inser jag också.........Men man kan ju inte budgetera för lönekostnad i nivå med lönebidrag och annat subventionerat fusk!!!!!Så där tycker jag du har fel vedproducent ej häller vet jag om man ska budgetera med skolungdom,tveksamt tycker jag..............mvh magnus

En annan sak vedbranchen är nog den mest genomsvarta branchen som finns i sverige tyvärr för den som försöker vara seriös slås ut!!!!!!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).