Avverkning (slutavverkning)

Avverka liten volym bok

7 inlägg 5111 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverka liten volym bok

Berg Skogen  
#296807 Hej

Har ett litet bestånd med bok i en hyggeskant som blev kvar efter att granskogen avverkades. 30-40 träd. 15-30 cm grovt.

Vad ska man göra med detta?

Avverkas och sälja som massaved?

MVH



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverka liten volym bok

herjman  
#296930 Hugg och sälj som långved, borde väll ge bäst betalt. Vart är det?

Avatar Fallback

Re: Avverka liten volym bok

Berg Skogen  
#296939 Blekinge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka liten volym bok

rikard_e  
#296946 Bok har riktigt bra energivärde. Så ved är väl det bästa.

Användarvisningsbild

Re: Avverka liten volym bok

JensSkoog  
#296977 Mycket bra ved. Brinner lugnt och värmer bättre än det mesta. Här i Vestfold i Norge är det bara bok som gäller som ved för många. Det betalas glatt 75 kronor norska för en 60 l. säck, och det är inte mack-pris, där går björk för 60 - 100 för 40 l här i områden.
Bok är annars mycket trevlig å jobba med på vedbacken och den turkar snabbt.

Avatar Fallback

Re: Avverka liten volym bok

jakobn  
#297175 Har också ett litet bestånd, blandat med både grova träd och klena. En del är för grovt för att sälja som 3m ved, kan dock elda det grova själv.
Frågan är hur det ser ut rent ekonomiskt att sälja det som 3m ved mot att sälja det till något bolag. Går all bok som massaved numera? Hitta inget annat sortiment sist jag kolla i Södras prislista.
Utgår från att jag kommer hugga det själv och leja ut framkörning om det ska säljas till bolag. Blir det ved så både hugger och kör jag ut det själv.

Ursäkta trådkapningen men hoppas det kan vara intressant även för TS.

Avatar Fallback

Re: Avverka liten volym bok

Chainsaw Charlie  
#297184 I princip all bok går som massaved till Nymölla men har man fin stock så brukar det gå att få bättre betalt för den. För två år sedan sålde vi ca 30 m³fub till Sydved och då var priserna så här om jag minns rätt:

5-20 cm i 380 kr/m³fub
20-65 cm 450 kr/m³fub
>65 cm 380 kr/m³fub, särläggs
stock 580 kr/m³fub. Kommer inte ihåg dimensioner eller kvalitetskrav men grov, rak och kvistfri ungefär.

All massaved las i samma trave och sen bedömde mätaren vad som var över 20 cm. Bitar över 65 cm las i en egen hög intill och bitarna som dög som stock i ytterligare en. Stocken kokades även den men det var åtminstone bättre betalt.

Jag tror att priserna har sjunkit sen dess men fråga era inköpare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).