Motorsåg och handhållet
Köp av HVA proffsåg
tor 12 okt 2006, 15:57#2958vad kan en justering av sågen kosta..? alltså Hög/lågvarvs skruvar?

tor 12 okt 2006, 16:06#2959Det ska ingå i köpet.
Efter det så tror jag en provkörning kostar 150kr
Efter det så tror jag en provkörning kostar 150kr
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
tor 12 okt 2006, 18:08#2960provkörning? alltså att dom justerar den?? hur ofta och när behöver man göra det?
hur stor risk är det att man ställer in fel?
min morbror brukar ställa in sina sågar själv, så jag antar att han kan det, men om det inte blir helt exakt perfekt hur mycket fel behövs det för att sågen ska skära??
hur stor risk är det att man ställer in fel?
min morbror brukar ställa in sina sågar själv, så jag antar att han kan det, men om det inte blir helt exakt perfekt hur mycket fel behövs det för att sågen ska skära??
tor 12 okt 2006, 19:48#2964En ny såg skall du köra cirka 10-15 tankar då är den lagomt inkörd och då skall den in igen för justering, man kan säga att lossnar upp efter ungefär detta antal tankar vilket leder till att den går lättare i motorn och den förmodligen kommer att öka i varvtal, vilket gör att den behöver ny in justering så att man är säker på att den inte får för lite bränsle !
346xpg "woods ported" 372xpg "woods ported"
394xpg "lätt-trimmad"
394xpg "lätt-trimmad"
fre 13 okt 2006, 08:21#2970Alla återförsäljare ska justera o testa. Alla de seriösa gör det.
fre 13 okt 2006, 08:29#2971Jag tycker man bör kolla lite då o då. de som kan höra o vet hur det ska låta i olika tillfällen justerar nog lättare o bättre. Sen kommer lite vana o erfarenhet sen går det som tåget...
Kraft/varvtal/kyl o smörja är faktorer som påverkas vid justering.
Bränsle luft blandningen sprids i vevhuset o på cylinderväggar, vevlager etc..
Det är svårt att justera rätt. Olika motorer går olika fast de har samma komponenter modell etc..
Olika modeller har olika ljud, volym, hårdheten i ljudet.
Låt någon som kan visa först några ggr, lyssna noga!
Kraft/varvtal/kyl o smörja är faktorer som påverkas vid justering.
Bränsle luft blandningen sprids i vevhuset o på cylinderväggar, vevlager etc..
Det är svårt att justera rätt. Olika motorer går olika fast de har samma komponenter modell etc..
Olika modeller har olika ljud, volym, hårdheten i ljudet.
Låt någon som kan visa först några ggr, lyssna noga!
fre 13 okt 2006, 11:16#2972ringde en av dom lokala återförsäljarna Traktor nord ab,
Pratade med nån har glömt namnet redan men tror han hette Magnus..
Frågade om dom hade nån 353a hemma och dom hade 353g med e-tech och enligt han så skulle sågen ha renare avgaser, och bli "bättre" och det skulle vara samma tillsyn på den som på vilken såg som helst att man blåser av den me tryckluft åsådär varje dag..
han sa att den låg på 7300kr inklusive moms, 5800 utan moms
det är ju husqvarnas listpris så det e väll okej, har dock "bara" 6800 så jag ska försöka ta ett lån av päronen på dom sista 500kronorna tills studiebidraget kommer den 20onde..
och egentligen hade ja inte tänkt ta den för att handtagsvärmen e onödig men om man inte behöver bry sig om å rengöra nån förgasare eller nått sånt som e annorlunda på den gentemot andra dvs mer krångel så kan ja ju lika gärna köpa den me handtagsvärme å tac på engång när jag endå köper.. vet inte om man har så mycket nytta av det i höstrusket men det kanske man får om det e lite kyligt ute..
Han sa dock att det var 1,3mm kedja i och svärd, men att om jag skulle köpa den så kunde dom byta det till 1,5mm kedja och svärd, dock nu isåfall blire inte två kedjor till utan det får vänta tills jag fått ihop 390kr eller nått va två kedjor till kan kosta,
Min fråga är då bör man lära sig att fila för hand eller är det "bäst" å slipa med maskin?? för jag kommer inte alltid ha tillgång till slipmaskin för kedjor då min morbror bor ca 3mil bort och han e inte alltid hemma och orkar, jag skall dock lära mig att slipa med maskinen för att kunna slipa själv när jag e där..
Dock när jag sågar där så kommer alltid en av mina morbröder vara med
jag ska även investera i en husqvarna pro light jacka den vi har i skolan och en första förbands påse att ha i jackan.
Inte nu men senare i höst kommer vi få gå en kurs abl eller vad den heter.. typ första förbands kurs som jag förhoppningsvis aldrig får användning av för det vore ju inte kul.. men det är bra att kunna
Vecka 43 äre teoriprov på terrängskoter och jag blir alltmer längtansfull till att börja 3an för att se om jag kan lära mig att köra en skotare.. det ser dock extremt avancerat ut att överhuvudtaget köra framåt med en sådan.. och sen att svänga verkar ju vara en hel vetenskap oavsett terräng eller planmark..
Pratade med nån har glömt namnet redan men tror han hette Magnus..
Frågade om dom hade nån 353a hemma och dom hade 353g med e-tech och enligt han så skulle sågen ha renare avgaser, och bli "bättre" och det skulle vara samma tillsyn på den som på vilken såg som helst att man blåser av den me tryckluft åsådär varje dag..
han sa att den låg på 7300kr inklusive moms, 5800 utan moms
det är ju husqvarnas listpris så det e väll okej, har dock "bara" 6800 så jag ska försöka ta ett lån av päronen på dom sista 500kronorna tills studiebidraget kommer den 20onde..
och egentligen hade ja inte tänkt ta den för att handtagsvärmen e onödig men om man inte behöver bry sig om å rengöra nån förgasare eller nått sånt som e annorlunda på den gentemot andra dvs mer krångel så kan ja ju lika gärna köpa den me handtagsvärme å tac på engång när jag endå köper.. vet inte om man har så mycket nytta av det i höstrusket men det kanske man får om det e lite kyligt ute..
Han sa dock att det var 1,3mm kedja i och svärd, men att om jag skulle köpa den så kunde dom byta det till 1,5mm kedja och svärd, dock nu isåfall blire inte två kedjor till utan det får vänta tills jag fått ihop 390kr eller nått va två kedjor till kan kosta,
Min fråga är då bör man lära sig att fila för hand eller är det "bäst" å slipa med maskin?? för jag kommer inte alltid ha tillgång till slipmaskin för kedjor då min morbror bor ca 3mil bort och han e inte alltid hemma och orkar, jag skall dock lära mig att slipa med maskinen för att kunna slipa själv när jag e där..
Dock när jag sågar där så kommer alltid en av mina morbröder vara med
jag ska även investera i en husqvarna pro light jacka den vi har i skolan och en första förbands påse att ha i jackan.
Inte nu men senare i höst kommer vi få gå en kurs abl eller vad den heter.. typ första förbands kurs som jag förhoppningsvis aldrig får användning av för det vore ju inte kul.. men det är bra att kunna
Vecka 43 äre teoriprov på terrängskoter och jag blir alltmer längtansfull till att börja 3an för att se om jag kan lära mig att köra en skotare.. det ser dock extremt avancerat ut att överhuvudtaget köra framåt med en sådan.. och sen att svänga verkar ju vara en hel vetenskap oavsett terräng eller planmark..
fre 13 okt 2006, 12:03#2977Du skaffar dig en "filmall" och köper filar, sen så är det bara att börja fila.
Svårare än så är det inte, tänk på att man alltid ska fila i "framåt".
Du ska alltså inte fila fram och tillbaka utan bara åt ett håll.
Så har jag lärt mig iaf.
Ang skotare så är det inga problem, ser lite olika ut beroende på modell, men det är verkligen inget avancerat
Svårare än så är det inte, tänk på att man alltid ska fila i "framåt".
Du ska alltså inte fila fram och tillbaka utan bara åt ett håll.
Så har jag lärt mig iaf.
Ang skotare så är det inga problem, ser lite olika ut beroende på modell, men det är verkligen inget avancerat
fre 13 okt 2006, 12:20#2978okej! för vi har en stooor körplan där dom har stockar ligger i högar åså har dom som fyrkantiga rör i en fyrkant me en fyrkantig pinne i varje hörn så man sitter i skotarn å kör från en sån "korg" till andra sidan å övar, sen övar dom å köra framåt/bakåt och sen har dom gjort metall ramper en mindre å en högre som dom kör över med skotarn, samma sak där framåt å bakåt, sen får dom även lära sig lasta av å på, och sen får dom köra ut på en skogsbana med/utan last =)
jo han sa att mellan 5-10 tankar beroende på hur hårt man kör så är motorsågen inkörd, och att den är "grundinställd" från början och behövs inte skjusteras? men jag tror iallafall att jag lämnar in sågen efter inkörningen igen för justering
jo han sa att mellan 5-10 tankar beroende på hur hårt man kör så är motorsågen inkörd, och att den är "grundinställd" från början och behövs inte skjusteras? men jag tror iallafall att jag lämnar in sågen efter inkörningen igen för justering
fre 13 okt 2006, 12:39#2979ta 1,3 kedjan du den funkar bra, att fila är som nämt tidigare inte så svårt om du har mall till din hjälp och kom ihåg att bara föra filen framåt annars tar filen slut på nolltid.
En grundinställning är som namnet tyder bara en grund, så sågen skall justeras om efter att den inkörd !!!!
Handtagsvärmen tycker jag är som bäst i höstrusket när det är blött och kallt .
En grundinställning är som namnet tyder bara en grund, så sågen skall justeras om efter att den inkörd !!!!
Handtagsvärmen tycker jag är som bäst i höstrusket när det är blött och kallt .
346xpg "woods ported" 372xpg "woods ported"
394xpg "lätt-trimmad"
394xpg "lätt-trimmad"

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).