Motorsåg och handhållet

Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

34 inlägg 19489 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

totte  
#295488
anersimyra skrev:FÄLLSKÄRET var det ju !!! Mitt svar ovan torde därmed framstå som något korkat... :oops: :oops: :o


Vi är vana :wink: :lol: :D :))

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

anersimyra  
#295499
totte skrev:
anersimyra skrev:FÄLLSKÄRET var det ju !!! Mitt svar ovan torde därmed framstå som något korkat... :oops: :oops: :o


Vi är vana :wink: :lol: :D :))

Jag tröstar mig med några..ISANDE KALLA INDIA PALE ALE..!!!! :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips

JensSkoog  
#295518 Fult av dig å göra mig törst nu, Anersimyra! :cry: Måste ta en öl! :lol:
Annars använder jag säkra hörnet allt mera, och om det är grova träd där 20" inte når genom, gör jag instick som vanligt och senn sågar jag mot säkra hörnet till sågen når genom, och tar andra sidan från det. Om träden är övergrova, slår jag en lastrem om dom och justerar den så den är i plan hela runden, sprayar med märkesspray, så jag får en hjälp i sågningen. Går snabbt och är till stor hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips

anersimyra  
#295621
IMG_3027.jpg
Fina stubbar är inte att förakta.. :smile: :smile: 28 " med instick från bägge sidor.. :geek: :geek: :smile:
JensSkoog skrev:Fult av dig å göra mig törst nu, Anersimyra! :cry: Måste ta en öl! :lol:
Annars använder jag säkra hörnet allt mera, och om det är grova träd där 20" inte når genom, gör jag instick som vanligt och senn sågar jag mot säkra hörnet till sågen når genom, och tar andra sidan från det. Om träden är övergrova, slår jag en lastrem om dom och justerar den så den är i plan hela runden, sprayar med märkesspray, så jag får en hjälp i sågningen. Går snabbt och är till stor hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295624 Finns massor o lära på att kolla stubbar!

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

selsmoran  
#295629 Jag har löst det så här:
- köpt en husqvarna 390 xpg
- köpt svärd 38" (c:a 96 cm)
Jag gör så att jag ser till att hålla handtaget
(högra handen) i nivå med undre riktskäret
när jag påbörjar insticket.
Det gör inte så mycket om det blir några millimeter
fel i nivå.
Tycker det är viktigare att brytmånen blir jämntjock.
Detta för hållfastheten i brytmånen.

Har haft möjlighet att öva och öva och öva.....
med många fällningar av grova träd.

Om svärdet inte når igenom sågar jag bort lite
på sidorna tills jag når igenom.

Då slipper jag tänka på problemet med
instick i olika nivåer.

/Selsmoran

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295636
anersimyra skrev: Det var som sagt... FÄLLSKÄRET det var frågan om. " väg " in sågen genom att sätta an svärdet där vinklarna i RIKTSKÄRET möts. Fixera armbågarna stadigt mot kroppen. Luta dig bakåt med sågen så noggrant som möjligt fixerad i samma position. Gör sen ett bestämt instick på absolut full gas till beräknat djup. När du sen går runt mot vänster sida ska du se till att inte " hänga " på sågen, annars hamnar du under på slutet. Själv är jag lite lat och sågar efter instick rakt bakåt och slår in en kil, jag byter sida, sätter an svärdet strax under kilen och sågar framåt till färdig brytmån.. :smile: Varianten på träd med hårt medlut är att göra instick från bägge sidor. Vinkla insticken något neråt, höj alltså sågen i bakkant, du känner då tydligt när fällskären möts. Stubben kommer då att se lite V formad ut, men det är ju bara att skita i.. :smile:

Bra tips!

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295661 Jag hade svårt att hålla sågen horisontalt vid fällskär tills jag fick tipset att gasa med tummen.

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

Erre  
#295702 Om man är ute efter att öva upp sig kan man göra följande.
Gör övre och undre riktskär, ta ett steg från trädet och titta rakt framifrån mot riktskären att det undre ligger bra i våg.
Korrigera om det behövs, annars när du står där framför såga ner i barken på var sida ner till exakt samma nivå som det undre riktskäret ligger i. På så sätt får du en linje på var sida som visar var du ska göra insticken i för höjd.
Sen återstår ju att hålla sågen rak medans du sågar dig in. Men det kommer med träning.
Detta är ju lite extra jobb men just för att öva och få lite flyt på det hela så kan detta vara ett sätt.

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

palbin  
#295706 Man chanserar lätt då man blir tröött har jag upptäckt ... .

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

molnia  
#295711 jag har undrat varför det inte finns en libell/ vattenblåsa antingen på svärdet eller på motorsågen..
men såhär har jag gjort några gånger när det är grovt. ;
viewtopic.php?f=109&t=4174&st=0&sk=t&sd=a&start=2370#p267135

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

mghg  
#295716
molnia skrev:jag har undrat varför det inte finns en libell/ vattenblåsa antingen på svärdet eller på motorsågen..

Det skulle inte fungera tillsammans med motorsågens vibrationer ... Däremot fungerar det att använda syftlinjerna på sågkroppen som lodlinjer, men det är väl inte tillräckligt "high tech" för att bli populärt :wink:

Avatar Fallback

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

Bajk  
#295721 om svärdet är så pass långt att man kan såga rakt bakifrån utan instick ska jag göra det då? oavsett tjocklek på trädet eller finns det någon nackdel med det? vissa träd går ju att ta med 20-25" svärd. Ur ett säkerhets perspektiv tänker jag. Har insticket några säkerhets fördelar?

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

molnia  
#295722
mghg skrev:
molnia skrev:jag har undrat varför det inte finns en libell/ vattenblåsa antingen på svärdet eller på motorsågen..

Det skulle inte fungera tillsammans med motorsågens vibrationer ... Däremot fungerar det att använda syftlinjerna på sågkroppen som lodlinjer, men det är väl inte tillräckligt "high tech" för att bli populärt :wink:


jo det har du rätt i att vibrationerna gör att blåsan hoppar en del.

problemet är att de linjerna är lika nära mig som sågen/svärdet så jag har lika svårt att se om det är i lod/våg där. Brukar bli att man sågar ett vågrätt snitt och sedan lägger ifrån sig sågen går några meter från trädet för att se om det lutar eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

palbin  
#295723 Vid klar lutning är väl ett svärd brett som minst trädet bra så länge
man orkar "hålla pressen", men med tex ett 42" svärd blir det svårt
hålla denna press - man skulle nästan behöva en guubbe som står
och håller i spetsen på andra sidan som förr i tiden - men för svärd
som inte är överlånga säg upp till 30" och litta mera fungerar det fin-
fint med ett långt svärd ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).