Skogsekonomi

Ränta på skogslån

116 inlägg 94422 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ränta på skogslån

Skogsinvest  
#290839 Vad har ni för ränta på tremånaders (rörligt) skogslån och vilken bank vänder ni er till? Finns det några speciella krav för detta lån?


För min del:

LF Bank: 1,79 %.
Krav: Under 75 % i belåningsgrad och ej belånat skog i huggningsklass S1-S3.

SHB: 1,9 %
Krav: Under 75 % i belåningsgrad.


Ökat kunskap ger oss mer makt i relation till bankerna. Såg nu att FI (Finansinspektionen) from 1 mars vill tvinga alla banker att månadsvis redovisa sin genomsnittsränta på rörliga bolån. Tills detta är gjort och då också omfattar lantbrukslån tycker jag att vi fyller på denna lista.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Tonfisk  
#294909 Jag har idag 1.89 hos landshypotek
Har även ett som ska skrivas om i dec.
Skulle vara kul att se vad andra har fått på lite längre lånetider, 1.2.3.5 åriga
10 åriga finns oxså,är det någon som väljer så långa?

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Seb macahan  
#294923 Vet inte om jag nyter skriva min ränta :oops:
5,1 Balanserad (företagshypotek). Räknar in värdet på företaget för att få låna överstigande del utöver 70% belåningsgrad. Nödlösning då alla kontanter gick in i förra skogsaffären :surp:
Men det är bara 2år kvar på detta den blir det nya tag....Om inte nån annan skog dyker upp innan.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294974 Frisk vågat, Seb! Kör du heltid i egen skog, eller har du ett "riktigt jobb"?

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Skogsinvest  
#294980 Jag ska förhandla med några banker om ett lån inom kort. Återkommer med info. Över 5 procent är högt men har man fått möjligheten att göra en god affär och är i behov av kapital så behöver det absolut inte vara fel. Har själv ett lån på 3,20 som är bundet men går ut nästa sommar. På ett AB jag driver har vi ett bundet lån på över 5 procent men då det går ut före årsskiftet hamnar jag sannolikt under 2 procent på ett rörligt lån. Tiden med låga räntor är långtifrån över och skogen växer lika mycket nu som den gjorde med högre räntor. Fastighetspriserna står dock mer stilla men för den långsiktige bör det vara en god investering att köpa mark även om delar eller hela köpet sker med lånade pengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

stektlök  
#294983 5 % vem lånar till sådan ockerränta idag. Har du handpenning själv är väl bundet på 5 år på ca 3% inga prob att få.
Mitt rörliga ligger en bit under 2 nu.
Gör mer än en runda till bankern tycker jag. Låt alla komma med sitt första bud å sen gå runt igen å säg att grannbanken ä billigare så ni måste sänka mer.
När du gjort det går du runt en tredje runda bland de med lägst ränta å säger till dom att sänka mer :) då tror jag du har chans att få dom lite mer ärliga !

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

stektlök  
#294984 Swedbank gjorde juh rekordvinst nyss å firar de med att sparka tusen pers ca.
1000×500.000= 500.000.000 å vips så tjäna dom en halv miljard till lågt räknat :)
Tur man har några swedbank aktier.

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Seb macahan  
#294987 Skogen är hobby. Jag driver en byggfirma som försörjning.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

80-90  
#295027 Har lite lån på skogen där är räntan 1,9% det e Sparbanken . En bank som jag e väldigt nöjd med ..

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

vargbäcken  
#295077 Jag har precis tagit mera lån. Erbjöds 1,83 hos Swedbank. 1,93 länsförsäkringar. 2.20 handelsbanken. Slutade med att jag valde binda 3 år hos länsförsäkringar på 1,76. Hade dom som bank tidigare.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

stektlök  
#295079 Fick du 3årig bunden på 1,76 ?? De va väldigt bra tycker jag !

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Seb macahan  
#295119 Kollade faktiskt efter inlägget i tråden. Den ligger nu på balanserad rörlig/3mån 3,19% så det var inte riktigt så blodigt som jag skrev. Det var det när jag skrev lånet precis i början. Vet faktiskt inte varför den är sänkt men så är det i alla fall.
Det var inte med glädje som jag tecknade vid den räntan men just där och då var det enda utvägen för att få till köpet.
Till Steklök: Jag resonerar som dig ockerräntor 5%. Men du missade nog att alla likvida medel var slut just då. Köpa till två skiften inom 2år frestar plånboken....

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Tonfisk  
#297911 Är erbjuden 5 år till 2.27 detta är nog ganska ok.
Har idag ca 1/3 rörligt och ska ligga kvar på det.
Kom och tänka på en sak, om man "hotar" med att byta bank då måste ju den "nya" banken lösa ev bundna lån?
Är detta vanligt?, har någon fått igenom det.
Hur tänker ni andra ang amortering nu när räntan är låg?
Jag har högre ränta på skogskontot än vad den rörliga utlåningsräntan är.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

isteskog  
#297930 2.12 % Handelsbanken

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297934 Hmm, kollade just. Har 0,61% i ränta på mitt skogslån. Banken ångrar sig nog när de band till Stibor 1-vecka. 😈

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).