sön 19 okt 2014, 08:11#294517Jag skulle använda Epoxy med fibrer. Jag gjorde ett experiment med en provisorisk lagning på motorblock med Båtbyggarepoxy för laminat för många år sedan. Det gällde ett oljeläckage mellan motorblock och topplock på en bilmotor. Det var topplockspackningen som var skadad där oljekanalen till topplocket gick. Utan demontering men med noggrann rengöring och avfettning samt vätning av den rengjorda metallen med epoxy samt även slipning av metallytan med den av epoxy vätade ytan för att förhindra den omedelbara oxidationen som uppstår då syre reagerar med metallen. därefter på med tjockare epoxy med fylnnadsmedel (fibrer).
Epoxylagningen höll hela tiden jag hade bilen dvs flera år på ett "omöjligt läge" där temperatursvängningar uppstår från många minusgrader till över 100 grader C då oljan blir varm. Epoxy är oerhört starkt med fibrer men tappar i styrka vid uppvärming då det mjuknar något, men för att stoppa oljeläckage eller fästa givare så behöver man ej hela styrkan limmet har vid rumstemperatur.
Jag använde proffsförpackningar då jag jobbade med det, men skulle för ditt bruk köpa konsumentförpackning med snabbepoxy på OK biltema eller dyligt. Men rengöring är a och o. Gör en test först utan givaren med en metallbit som du efter en vecka kan försöka demontera.
Noterade nu att givarna var av plast, på vissa typer av plast så fäster ej epoxy men om du bygger över givarna med epoxy så sitter de fast i alla fall. Metallytan på tanken skall slipas metallrent.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680