Traktorn i skogen

Traktor i skogen!

17 inlägg 14021 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor i skogen!

Pilleman  
#294307 Jag är ute efter en traktor som kommer vara mycket i skogen (skogshytt?) men som också ska röja undan lite snö!

jag har kollat en del på Valmet 805 & 455 men jag har ingen aning vad som är bäst. har sett att det finns en del MF och fiat till skapliga priser 80-100kkr men är detta något att ha i skogen?
jag har köpt en farma 8 tons griplastare. Hur stor roll spelar L/min ifrån hydraulpumpen? Jag är väldigt dålig på traktormodeller men är det någon som vet något lämpligt? man vill ju gärna ha ett välkänt märke eller?

Mycket frågor nu men hoppas någon kan hjälpa en blivande skogsbrukare i nöd! :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor i skogen!

rikard_e  
#294328 Det är ju rätt bra skillnad på valmet 805 och 455.

Bra traktorer båda två. Och det kanske bättre att dom möts på mitten typ valmet 505, 605 och 655.
På dom traktorerna finns det möjlighet att snurra stolen. det är svårare i dom mindre 205-455 -maskinerna.
Valmet har god kvalité och kanske lite dyra reservdelar. Men är kanske mer skogstraktor än någon annan.

Valmet har bra flöde generellt, så där kvittar det nog till en såpass mellanstor vagn som farman är.
Men såklart, ju högre flöde, ju lägre varv på motorn, ju mindre bränsleförbrukning.

Annars går det såklart att bygga på en extern hydraulpump.

Avatar Fallback

Re: Traktor i skogen!

Pilleman  
#294337 Tack för svaret! Jag har suttit och kollat lite nu och valmets modeller som vi båda tidigare nämn verkar inte vara speciellt vanliga.. Jag har hittat några stycken valmet 805 eftersom de låg i en relevant prisklass för min del! :???: Hittade bland annat en som verkade vara vettig, men den hade gått över 13000 timmar!?
är det extremt mycket? Är mycket timmar något man borde akta sig för?
Det lutar åt valmet men det hade varit roligt att se ifall någon ville dela sin kunskap om någon annan traktor för att jämföra med! :smile: :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor i skogen!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294346 http://www.blocket.se/malmo/New_Holland ... ca=1_8&w=3

Här är en intressant modell TL90, tyvärr lite högre prisklass än den nu nämner.
Det finns några färdigt skogsutrustade New Holland på Blocket nu och som
en ÅF skriver så kan man få alla normalmodifikationer för ca 30000:- om man så önskar.
Jag skulle väga in möjligheten att köra 40kmh och då måste den vara 1994
eller nyare för att ha det i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Traktor i skogen!

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294348 Varför inte en Valmet 6100? Bra hytt, snål på diesel, 73lpm pump, smidig, oöm.

Avatar Fallback

Re: Traktor i skogen!

Pilleman  
#294351 Förvånansvärt ovanligt med valmet traktorer på blocket? :geek: Det är väl kanske prisklassen jag har lagt mig på som drar ner utbudet.. hade väl tänkt mig en traktor någonstans runt 80-100kkr. :roll: men jag vet inte vad som lämpar sig bäst i skogen för de pengarna.
Hur är det med MF? Ett välkänt traktormärke men hur är de i skogen någon som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor i skogen!

rikard_e  
#294353 Det går väl rätt lite mf i skogen, vet att 3050-3080 är hyffsade i skogen. men kan inte ingående om dom.

Ska själv skaffa annan traktor och just nu lutar det åt en Same.

Avatar Fallback

Re: Traktor i skogen!

alias  
#294357
rikard_e skrev:Det går väl rätt lite mf i skogen, vet att 3050-3080 är hyffsade i skogen. men kan inte ingående om dom.

Ska själv skaffa annan traktor och just nu lutar det åt en Same.


Då skulle jag starkt rekommendera att du skaffar en med skogsdrag (gör grymt mycket i frigångshöjd), sen har väl inte Rosenqvist Maskin världens bästa kundbemötande alltid enligt vad jag har hört - obs bara andrahandsinfo.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Traktor i skogen!

rikard_e  
#294364
alias skrev:
rikard_e skrev:Det går väl rätt lite mf i skogen, vet att 3050-3080 är hyffsade i skogen. men kan inte ingående om dom.

Ska själv skaffa annan traktor och just nu lutar det åt en Same.


Då skulle jag starkt rekommendera att du skaffar en med skogsdrag (gör grymt mycket i frigångshöjd), sen har väl inte Rosenqvist Maskin världens bästa kundbemötande alltid enligt vad jag har hört - obs bara andrahandsinfo.

MVH
Alias


Skogsdrag= hitchdrag?

Har mätt på Leopard 85 , lite över 45 cm på lägsta stället.

Jasså? inte hört nått av dom, jag kör alltid via min lokala reservdelsman!

Avatar Fallback

Re: Traktor i skogen!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294366 Jag har en 805a till salu -87a 7200 tim, bukplåt ligger på blocket
http://www.blocket.se/kronoberg/Valmet_ ... ?ca=21&w=3

Avatar Fallback

Re: Traktor i skogen!

alias  
#294468
rikard_e skrev:
alias skrev:
rikard_e skrev:Det går väl rätt lite mf i skogen, vet att 3050-3080 är hyffsade i skogen. men kan inte ingående om dom.

Ska själv skaffa annan traktor och just nu lutar det åt en Same.


Då skulle jag starkt rekommendera att du skaffar en med skogsdrag (gör grymt mycket i frigångshöjd), sen har väl inte Rosenqvist Maskin världens bästa kundbemötande alltid enligt vad jag har hört - obs bara andrahandsinfo.

MVH
Alias


Skogsdrag= hitchdrag?

Har mätt på Leopard 85 , lite över 45 cm på lägsta stället.

Jasså? inte hört nått av dom, jag kör alltid via min lokala reservdelsman!


Vi kollade på Same och Lamborghini också innan Valtran inhandlades i våras. Vanligen var traktorn som lägst under hitchen, men det finns en specialkonstruktion som gör att den blir i samma höjd som resten av traktorns bakdel (tror man tjänade ca 10 cm i frigångshöjd).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Traktor i skogen!

rikard_e  
#294470 Okej! Men detta var en nyare same antar jag?

Avatar Fallback

Re: Traktor i skogen!

Pilleman  
#294746 Det blev faktiskt att jag åkte iväg och köpte en Valmet 455 4wd! :grin: jag hoppas att det blir bra detta..! :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor i skogen!

alias  
#294752
rikard_e skrev:Okej! Men detta var en nyare same antar jag?


Nä, har för mig att det var Same Silver och Lamborghini Premium (kan det varit 10-15 år gamla traktorer kanske?).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Traktor i skogen!

Bax  
#294760
Pilleman skrev:Det blev faktiskt att jag åkte iväg och köpte en Valmet 455 4wd! :grin: jag hoppas att det blir bra detta..! :???:



Grattis!
Bilder på ekipaget kommer förstås (?)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).