Jakt och Fiske

motivation till Älgjakt...

25 inlägg 14162 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: motivation till Älgjakt...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294017
Palakangas skrev:Såg nyss en älg på nära håll. Den passerade 20 meter ifrån mitt köksfönster. Liggandes på rygg på en älgdragare. Hörde ett gevärsskott för en timme sedan så nu vet jag att det träffade rätt.

Såna fina älgar kunde det få finnas fler av.

Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

isteskog  
#294033 67 älgar/1000 ha, ska väl vara 6-7 hoppas jag :wink: På 80-talet sköt vi 10 älgar/1000 ha och hade fortfarande 8-10 älgar/1000 ha i vinterstam. För närvarande har vi ca 6-7 älgar/1000 ha och det är fortfarande mycket betesskador. Jägarn som Röjqvist hänvisar till tänker nog bara på den egna frysboxen. Betesskadorna enligt Äbin är ju katastrofala i södra Sverige. :surp:

Användarvisningsbild

Re: motivation till Älgjakt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294040 Jo, älgstammen måste ner rejält. 1-2 älgar/1000 ha vore nog mer lagom för tallskogen i det långa loppet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: motivation till Älgjakt...

Seb macahan  
#294041 Katastrofala är kanske o ta i men så planteras ingen tall heller. Skulle vi göra det så blir dom katastrofala. Men det är ingen risk att man minskar nån älgstam med avskjutning när vartannat djur ska vara kalv o vartannat hon/hondjur. Sköt du tjur som sista djur i fjol så är det kriga eller ko som första efter kalv nästa år. Visst kan man ha 20-30 älgjaktsdagar per höst så går det nog.

   TS
Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

isteskog  
#294070 För några år sedan så ville jägarna öka kalv% till 60%, vi markägare sa ifrån och sänkte den till 40% i stället och sköt mer kor. För närvarande är den 50%, men kalv och vuxet djur ska följas åt. Går inte att få ner en älgstam med den metoden om man inte vill jaga ända till februari. Är en strid jämt om älgavskjutningen 😡

Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

olofjonas  
#294075 Vi kan skicka ner lite vargar så är problemet löst.

Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

olofjonas  
#294076 Här har vi inte sett en kalv än under veckans jakt.

Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

isteskog  
#294078 Fånga in några stycken och kör ner dom till Stockholm, har hört att det finns dåligt med varg där! Mat åt vargarna finns ju redan där ... :grin:

Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

olofjonas  
#294080 Haha.

Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294092
olofjonas skrev:Vi kan skicka ner lite vargar så är problemet löst.


Varför inte? Fast det finns ju jägare som anser att fler vargar ökar antalet älgar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).