Uppvärmning

Ny på det där med att nyttja ackumulator

8 inlägg 5970 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny på det där med att nyttja ackumulator

Lasse Johansson  
#293983 Hej!
Är medlem sedan några minuter tillbaka och är rysligt nyfiken på att lära mig elda så optimalt det bara går. Hade tidigare en CTC 260 eller möjligen 265 som var lika gammal som huset (1965) och inga tankar. Gjorde nyligen slag i saken och skaffade mig en begagnad (2008) CTC V25FK + tre 500-literstankar och en laddomat. Har fått alltihop installerat och det verkar funka. Men är som sagt lite nyfiken på.

1. Det var svårt att få upp temperaturen i de 80 grader som verkar vara det man bör hålla. Har ställt laddstarten på 75° (rätt/fel?). Den började ladda. Tempen gick upp till 76 kanske 77° och sjönk sedan till strax över 70 för att vända igen. Har sänkt farten på laddpumpen till läge 2 (av 3) och vips vann jag några grader. Hamnar runt 80°. Bör man sänka till lägsta farten?

2. Hur skall man tänka när det gäller farten på pumpen för utgående radiatorvatten. Låg fart och kompensera med mer shuntpådrag eller tvärtom?


Kommer säkert ställa en massa dumma frågor men skäms inte det minsta och är tacksam för alla tips. :-)

/Lasse J



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny på det där med att nyttja ackumulator

Elfving  
#294025 Om du har 3*500 liter nytt vatten i systemet (vilket du har) får du räkna med att det häxar i laddomaten tills dess att allt vatten "dött av". Färskt vatten avger gas vid upphettning och detta måste bort innan anläggningen kommer att kunna bete sig på förutsägbart sätt.
Laddomat är en typisk komponent som ger mysko beteende med färskt vatten, termostatens funktion störs av att luft kontinuerligt kommer in i den.

Försöker svara:
1.
Störningar finns troligen för tillfället i ditt system på grund av färskt vatten. Elda kontinuerligt och lufta tankarna så fungerar det bättre efter ett tiotal brasor.
Laddpumpens start/stopp temp beror lite på var givaren sitter. I min anläggning fungerar det bäst kring 50 grader. Som jag har kopplat avgör det även när laddning avbryts.
Hastigheten på laddpumpen är av underordnad betydelse så länge som laddomaten klarar av att flytta tillverkad värme till tankarna. I praktiken går gränsen vid 40kW kontinuerlig effekt från pannan och delta T på 40 grader. Det som händer om den pumpen går för fort är att vattnet cirkulerar fortare i laddkretsen "i onödan" samt att ett fåtal pumpwatt förbrukas i onödan. Det är termostaten som styr laddningen.

2. Ju lägre hastighet desto bättre, under förutsättning att du fortfarande har varmt i huset. Beror på dimensionering av radiatorerna. Optimalt är att returen från radiatorer är så kall som möjligt vilket ger bra skiktning i tankarna. En bra lösning är motorstyrd shunt med givare för inomhustemperatur, typ Thermomatic CBJ eller modernare.

Användarvisningsbild

Re: Ny på det där med att nyttja ackumulator

Fredrik Reuter  
#294030 Hej,
Mycket bra tips från Elfving tycker jag.
Trycker ytterligare på detta med radiatorreturen, otroligt viktig.
Också vart den mynnar till systemet spelar in, men främst att du får ett lågt flöde tillbaka.
Har testat detta ganska mycket och det kan skilja riktigt mycket. Högt flöde tillbaka rör bara runt i onödan och sänker tempen genom att skiktningen påverkas.

Motorstyrd shunt gör också underverk enligt mig.

Ett bra riktmärke har jag märkt är att elda upp tankarna med radiotorslingan helt avstängd, även cirk-pumpen. Då ser man ganska snabbt vad pannan kan prestera och hur tankarna laddas.

Andra saker som påverkar iaf min anläggning är dåligt sotat och sämre ved. Då laddas inte tankarna lika fullt på samma mängd ved.
Sotar jag riktigt duktigt har jag ca 180 grader ut ur pannan, efter en vecka kan det vara 280. Det gör stor skillnad också.

Avatar Fallback

Re: Ny på det där med att nyttja ackumulator

Lasse Johansson  
#294052 Hej!

Är säkerligen så att jag har en del luft kvar i systemet. Ville vid installation ha elpatronen monterad innan de fyllde systemet men den hade inte rörfirman fått hem så jag eftermonterade den själv vilket ju innebar att jag fått tömma åtminstone pannan en gång till.

"Laddpumpens start/stopp temp beror lite på var givaren sitter. I min anläggning fungerar det bäst kring 50 grader."

I mitt system har jag två givare. Den ena ungefär mitt på pannan i ett dykrör och den andra i ett eftermonterat dykrör i toppen på tanken närmast pannan. Tittar man på laddomatens styrenhet så står det att man skall ställa laddstarten så högt som möjligt utan att pannan kokar. Fick för mig att pannan mår bäst av att snabbt komma upp i arbetstemperatur. men det kanske inte är så kritiskt....

Anledningen till att jag sänkte farten var att jag trodde att flödet blev för högt in i pannan i förhållande till den effekt jag för tillfället får ut av veden och att jag inte klarar att värma vattnet.

Skall testa att ställa ned flödet på pumpen till radiatorerrna. Låter rimligt att man skall ha så låg returtemp som möjligt.

Det sitter en shuntmotor monterad och jag har en reglercentral men dock inga givare, men har beställt ntc-motstånd för att knåpa ihop en utomhusgivare och en returtempgivare. Blir intressant att se om anläggningen blir någorlunda självreglerande när jag fått igång detta.

Appropå gas i "nytt vatten" så har jag när systemet är kallt ca 1bar tryck men när jag gick och lade mig igår så var det uppe i 1,6 bar vilket är gränsen då övertrycksventilen skall öppna vilket den inte gjorde. Fick en känsla av att tryckstegringen rimligen borde bero på luft och försökte lufta i kväll men det verkar inte komma någon luft. Kanske bör man ha is i magen och vänta ut luftbubblorna som eventuellt finns och låta det rinna ett tag. Eller är jag helt ute och seglar och tryckstegringen beror på något annat?

"En bra lösning är motorstyrd shunt med givare för inomhustemperatur, typ Thermomatic CBJ eller modernare."

Min reglercentral (EVR-CA) skall ha Utomhusgivare och returledningsgivare men kan kompletteras med rumstermostat. Vet ej vad man vinner på att även ha termostat utöver de två givarna men det kanske är värt att komplettera med det. Någon som har erfarenhet av denna reglercentral?

Jag labbar vidare och tackar för tipsen och kommer säkert igen med fler frågor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny på det där med att nyttja ackumulator

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294064 Trycstegringen berodde säkert på att vattnet blev varmare. Har du slutet expansionskärl? Hur stort är det? Hur högt har du mellan pannan och översta elementet?

Avatar Fallback

Re: Ny på det där med att nyttja ackumulator

Lasse Johansson  
#294214 Har kommit på en sak, att laddomaten är felkopplad.
Det är en laddomat 4030 med dubbla pumpar. Anslutningen mot pannbotten är rätt kopplad men de andra anslutningarna är förväxlade.

Mangan, det kanske kan vara en anledning till tryckstegringen? Det är ett slutet system och ex.kärlet är på 150 liter dvs. ungefär 10% av vattenvolymen. Kåken är 1,5 plan med källare och allt står i källaren. Väntar nog med att experimentera mera till rörmokaren varit här och rättat till sin miss.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny på det där med att nyttja ackumulator

Rolfnilsson400  
#294250 Vilket förtryck har du i expansionskärlet?
Det sitter vanligen en bilventil i änden på exp-kärlet, när du inte har något tryck från vattnet kan du kolla kärlets tryck.
Har du inget tryck i kärlet så får du hela kärlet fullt med vatten och det kan inte ta upp någon expansion.

Avatar Fallback

Re: Ny på det där med att nyttja ackumulator

Ronny76  
#294655 Har du 1 bars tryck när vattnet är kallt så har du nog fyllt systemet för mycket. Har du 1.6 när det är varmt så kan du tappa ur lite så att du kanske har 1.3 bar vid full värme

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).