Jakt och Fiske

motivation till Älgjakt...

25 inlägg 14164 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

motivation till Älgjakt...

Seb macahan  
#292895 Hej på er. I år hade jag bestämt att årets älgjakt skulle stanna med den årliga septemberjakten i Härjedalen. Jakten hemma skulle utebli till förmån för röjning. I dag skulle jag röja färdigt en hörna av ett skifte och tog samtidigt sväng i ungskogen....



   TS
Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

jannee  
#292903 Är det inte kronhjort som varit framme, eller vill du skylla på älgen. Har själv flera liknande träd i en 20 årig granplantering.
Flera = minst ett 50 tal.

Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

80-90  
#292905 Ser onekligen ut som kronhjort det ja !!!! Dom e sju ggr värre än älg i granskogen !!!

Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

clasandre  
#292909 100 % att de är kron :)

Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

Chuck Norris  
#292910 Jag har exakt likadana skador hemma och där finns inte kronhjort överhuvudtaget så i mitt fall är det 100% älg.

Användarvisningsbild

Re: motivation till Älgjakt...

Seb macahan  
#292912 Är ni fortfarande 100% på kron? Är inte deras spillning droppformade?

   TS
Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

isteskog  
#292928 Ibland kliar det i höger pekfinger fast man inte jagar själv 😈

Användarvisningsbild

Re: motivation till Älgjakt...

Erre  
#292931 Älg här med. Men får bara skrapade träd vintertid.
😡

Användarvisningsbild

Re: motivation till Älgjakt...

Seb macahan  
#292933 Mmmmm, jag har liksom spasmiska ryckningar i det fingret o går o sneglar på en ask med Norma Vulkan 😡 . Jag har lite teorier om djur som äter bark som inte normalt brukar äta bark. Våra hästar brukar ge sig på barken i hagarna när vi glömt o fylla på saltstenarna.
Tror det är något liknande med älgen i fråga, fast jag tror den lider av bly brist...... :lol:
Hoppas man får tillfälle att åtgärda denna ämnes brist.......

   TS
Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293282 Hört att älg/kron ger sig på barken när dom ätit mycket spannmål/raps eller liknande lättsmält föda. För att ha en mage som fungerar ordentligt, samma som för människor som käkar fibrer. Åtgärd, odla inte raps, försök minska lättsmält fodertillgång och öka knoppar, löv, busk tillgång. Men det är klart på vintern med lite föda äter dom det foder dom kommer över.

Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

tyke  
#293287
David S skrev:Hört att älg/kron ger sig på barken när dom ätit mycket spannmål/raps eller liknande lättsmält föda. För att ha en mage som fungerar ordentligt, samma som för människor som käkar fibrer. Åtgärd, odla inte raps, försök minska lättsmält fodertillgång och öka knoppar, löv, busk tillgång. Men det är klart på vintern med lite föda äter dom det foder dom kommer över.

Inne påsamma linje har sett samma problem vid rapsåkrar och när det utfodras med mycket potatis.

Användarvisningsbild

Re: motivation till Älgjakt...

Seb macahan  
#293635 Här finns "inga" odlade grödor inom en 4mils radie. Det finns dess värre gris åtlar på sina ställen med ca 1000-1500m mellanrum. Det kanske kan ha med det att göra? Låter rimligt i alla fall. Dessutom har en viss person varit ganska flitig med röjning i två års tid. Planteringarna intill skadorna är nyröjda och där kommer inga skott och knoppar förrän nästa vår, jag brukar röja betesbuskar i knähöjd upp till midjan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: motivation till Älgjakt...

Seb macahan  
#293953 Jaha, nu sitter man här igen. Tänker fler som jag? 3 dagar har jag suttit o tittat på plantor, gallringar, röjningar mm. Och hela tiden ekar det i skallen: inte ett skott inte ett älhår har jag sett. O allt som jag sitter där så retar det mig mer o mer: Varför tog jag inte röjsågen i stället eller ryggsprutan eller ja vad som helst som hade gjort nytta i skogen. Är jag verkligen jägare eller trivs jag med jakt för att jag är i skogen när jag jagar? Älgen som äter bark lever troligtvis och jag har ännu mer panik över allt jag ska hinna detta årets kalla säsong. Nästa år ska jag verkligen tänka efter två gånger innan jag öppnar vapenskåpet före Aspen dunken. Skitjakt på er i söder!

   TS
Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

Palakangas  
#293959 Såg nyss en älg på nära håll. Den passerade 20 meter ifrån mitt köksfönster. Liggandes på rygg på en älgdragare. Hörde ett gevärsskott för en timme sedan så nu vet jag att det träffade rätt.

Avatar Fallback

Re: motivation till Älgjakt...

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294016 Ytterligare en jägare som tycker till :x
http://www.vimmerbytidning.se/article/a ... 1014/1/71/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).