Skogsvagn (Huggarvagnar)

Möre Huggarvagn

14 inlägg 15127 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Möre Huggarvagn

Håkan  
#34788 Hej!
Funderar på en Möre 10-tons huggarvagn men undrar över kvaliteten på vagn ock kran. Är det någon som vet? Kranen är en 6545 dvs 6.5 meters. Vad är rimligt pris för en 2001:a?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Möre Huggarvagn

molnia  
#293703 Lyfter denna gamla tråden lite, jag tycker det är lite konstigt att det finns så lite omdömen om möre på internet när de säger på sin hemsida att de funnits i 22 år.
vad är era omdömen om dem?

Användarvisningsbild

Re: Möre Huggarvagn

Seb macahan  
#293751 Inga direkta mer än att själva vagnen verkar ok. En bekant har en. Lacken sitter där man tittar om ni förstår. För den som tittar lite mer så saknas det lack. Spakarna till hydraulservon brast efter första månaden utan o kört ut nån stock o tala om. Slangdragningen verkar tveksam enl. Mig samt väldigt klen och oskyddad kolv till utskjutet. Men jag tror det är en ganska bra vagn om man jämför med andra i den prisklassen. Det verkar som dom håller ändå. Och steget upp till andra kända fabrikat är ju rätt stort.

Avatar Fallback

Re: Möre Huggarvagn

80-90  
#293819 Har en Möre 9 ton med 6,5 m kran å den ha jag kört ut ganska mycket med .. Det ha inte varit nått fel .. Hade en patu förut å den höll inte lika bra ... Men det går inte å jämföra med moheda å mowi .. Men resten av vagnarna e den helt klart jämförbar med

Användarvisningsbild

Re: Möre Huggarvagn

molnia  
#293823 jag är införstådd med att moheda och möre håller olika kvalité..så man ska kanske inte jämföra päron och äpplen..MEN! det är inte så stor skillnad med mohedas kampanj..
grundpriset för möre 9ton med ca 6,5 meters kran är 109 300:-
grundpriset för Moheda 9 ton med 6,2 meters K35 är nu i kampanjen är 109 000kr.
men vi skulle även komplettera Mohedan med en extra banke som man inte behöver på mören då den har ramen ifrån grunden.
men tyvärr har vi insett att vi behöver större vagn än så och då skiljer sig priserna desto mer...

Avatar Fallback

Re: Möre Huggarvagn

80-90  
#293830 Nej men en k35 kran från moheda håller inte samma kvalité som m kranarna !! Tror det e källefall som gjorde dom förr å att moheda köpt eller tagit över tillverkningen av dom !!???

Användarvisningsbild

Re: Möre Huggarvagn

Erre  
#293838 Vi har en möre SF 10.5 från 2004.
Med en 6.5 m kran på.
Vagnen är bra, stabil och stark konstruktion.
Vi monterade 500 hjul istället för original 400.
Stor skillnad!

Kranen.
Den är stark! Det är ett av få plus.
Vi har fått sprickor på två ställen, vår har det gamla systemet utan länkage till kolven mellan lyftarm och vikarm. Vilket ger lite taskigt rörelseschema.
Deras mekaniska tvåspaks system tycker jag funkar bra.

Men till det lilla vi kör varje år duger den alldeles utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Möre Huggarvagn

80-90  
#293848 [quote="Erre"]Vi har en möre SF 10.5 från 2004.
Med en 6.5 m kran på.
Vagnen är bra, stabil och stark konstruktion.
Vi monterade 500 hjul istället för original 400.
Stor skillnad!

Kranen.
Den är stark! Det är ett av få plus.
Vi har fått sprickor på två ställen, vår har det gamla systemet utan länkage till kolven mellan lyftarm och vikarm. Vilket ger lite taskigt rörelseschema.
Deras mekaniska tvåspaks system tycker jag funkar bra.

Men till det lilla vi kör varje år duger den alldeles utmärkt.[/Kan nog hålla med om att det finns lite mera å önska av kranen !! Men jag ha inte fått några sprickor än !!! Däremot patu kranen den sprack på flera ställen

Användarvisningsbild

Re: Möre Huggarvagn

Erre  
#293849 80-90 hoppas du slipper sprickor!
Vi köpte vår på hösten 09 och började köra med den med en gång. Sprickorna såg vi först efter ett tag och åtgärdade inte förrän till våren. Slipade ur, svetsade och la dit förstärkningar. Sen har det hållt.
Vi vet ju inte hur hårt den gått innan vi fick tag i den.
För den glappar lite i ett par leder med men om det är förre ägarens ovilja att smörja eller kvalité brist får man ju aldrig reda på.

Avatar Fallback

Re: Möre Huggarvagn

80-90  
#293850 Ja du erre dom kommer !!! Spelar ingen roll vad det står på kranen , den prisklassen vi håller oss i så kommer sprickorna förr eller senare !!!!

Användarvisningsbild

Re: Möre Huggarvagn

Erre  
#293852 Sant :grin:

Användarvisningsbild

Re: Möre Huggarvagn

Erre  
#295330 Original 400 mot 500 hjul.

Användarvisningsbild

Re: Möre Huggarvagn

Mannfolk  
#295366 Har möre vagn:D de e ju billit skräp som sisådär håller :shock:


20140106_115251.jpg

Användarvisningsbild

Re: Möre Huggarvagn

Erre  
#332942 Tog en maskinkatalog från möre maskiner på elmia.
Dom har lagt in en kranmodell som är 3 siffrig mellan dom gamla vanliga med 4 siffror .
Hur kan man från samma företag sälja kranar som ligger så nära varandra i räckvidd men där lyftkraften är rejält försämrad på dom kranar med 3 siffrig betäckning?
68-5 kostar 4200 kr mindre än 6755 men har nästan bara hälften av lyftkraften . En ökad räckvidd på 15 cm motiverar inte att jag skulle välja en som är så mycket svagare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).