Trädfällning (arborist)

Spännband mot spjälkning, funkar det?

39 inlägg 28537 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

jannee  
#293666 Bär man sig rätt åt är spjälkningsrisken inte direkt överhängande är min uppfattning. Absolut INTE fel att gardera sig som JensSkog tänker göra men ibland blir det nog lite överarbetat.
Var i går ute och fällde en bautagran åt en granne. Trädet stod intill en bygata, inga hus eller andra objekt man behövde ta hänsyn till. Blixten hade i somras gjort en ca 20 meter lång reva i stammen med påföljd att trädet var på väg att vissna. Använde mig av säkra hörnet och riktade trädet parallellt med bygatans motsatta sida (grenmassan som var kvar var naturligtvis ut mot körbanan). Trots att stammen dessutom var delvis rötskadad gick allt som planerat, behövde knappt ens använda kil.
Vid upparbetningen visade det sig att allt blev endast massaved och trädets totallängd vart 34 meter.
Kan man förhindra sprickor (spjälkning) i rotstocken så är all använd tid guld värd, vilken metod som används kan vara oväsentlig, men är inte ett två tons spännband lite för töjbart eller?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

JensSkoog  
#293690 Säkra hörnet och kilar holler gott i det dagliga, men den här granen står två meter från väggen på en aldels nypåkostad sommarstuga och spricken är i ung. 45graders riktning mot väggen. Gillade ideen om spennband, men det är möjligt att två tons band inte är starka nog??

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

anersimyra  
#293693 Sprickor kan vara riktigt luriga. för runt 20 år sedan klätterfällde jag en skapligt stor Tall. Jag kubbade ner Tallen till ca 6 meters höjd, gick ner och fällde stammen. Jag sågade sen en kubbe i toppänden... :surp: :surp: :surp: Stammen föll isär i två sex meter långa halvor.. :shock: :shock: :surp:

Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

Blivande snickare  
#293694 Där hade du röta, både bildligt å bokstavligt! :wink: 8)

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

anersimyra  
#293695
Blivande snickare skrev:Där hade du röta, både bildligt å bokstavligt! :wink: 8)
Kanske hade den hållt ihop i stubben. Om inte hade jag varsnat hur det går till att ställa sig i spagat..!!! :cry: :cry: :cry: :cry:

Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

jannee  
#293702 Ett spännband är inget annat än just ett band, drar du "försiktigt" i ett 4 tons spännband blir det nästan 50% längre innan det går av. Jag vet, vi har provat med att dra en lastbil med två 4 tons band, de töjde sig enormt innan de brast.
Kätting är däremot helsäkert.

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

anersimyra  
#293710
jannee skrev:Ett spännband är inget annat än just ett band, drar du "försiktigt" i ett 4 tons spännband blir det nästan 50% längre innan det går av. Jag vet, vi har provat med att dra en lastbil med två 4 tons band, de töjde sig enormt innan de brast.
Kätting är däremot helsäkert.
Det borde finnas töjfria, banden i Ardennervinscharna går av helt odramatiskt, de faller helt enkelt rakt ned när de brister.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

jannee  
#293715 Töjbara eller inte töjbara band, var sak har sina fördelar. Typ kätting är inte töjbart.
Ursäkta detta har egentligen inte i ett skogsforum att göra.
Spänner jag fast något kompakt och tungt, ca 10 till 15 ton på flaket med kätting är risken överhängande att förankringsöglorna i släpgolvet brister under körning. Använder jag däremot spännband försvinner den risken.
Orsaken är att släpet måste vara mjukt=följsamt, ramen fjädrar och byggnationen följer med.

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

anersimyra  
#293717
IMG_3501.JPG
jannee skrev:Töjbara eller inte töjbara band, var sak har sina fördelar. Typ kätting är inte töjbart.
Ursäkta detta har egentligen inte i ett skogsforum att göra.
Spänner jag fast något kompakt och tungt, ca 10 till 15 ton på flaket med kätting är risken överhängande att förankringsöglorna i släpgolvet brister under körning. Använder jag däremot spännband försvinner den risken.
Orsaken är att släpet måste vara mjukt=följsamt, ramen fjädrar och byggnationen följer med
Visst har det i skogsforum " att göra," vi är ju många som lastar tunga maskiner på både " köpesläp " och hembyggen.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

SnorreP  
#293746 Fint att flera verkar gilla iden om spännbanden. Kätting kan också vara intressant men den är kanske lite svår att spänna och hantera. För mig känns det som ett 4-sömmars band skulle klara belastningen bra och att den känns tillräckligt styv.
Och återigen för att inte säkerhetsexperterna och ordningsmännen ska störas av denna diskussion så får man väl upprepa att detta gäller en ide för förbättring av säkerheten mot spjälkning och att det gäller svår trädfällning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

Homo abies  
#293771 Se bara till att ta till riktigt rejält i överkant om det gäller stora vidkroniga lövträd, Försök att tänka vad som kan hända i värstascenariot... Just för att fälla och hålla ihop en bit är ju ganska enkelt men när det trillar och första delen av kronan slår i marken samtidigt som den sista forfarande fallet...

Om stammen då klyvs och banden är för klena får du luften full av spännare och krokar :(

Själv har jag använt spännband (4t) flera gånger med önskat resultat

Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

Homo abies  
#293772 förresten spjälkning (sprickor) kan man i princip inte förhindra med att hålla ihop stammen utan det är endast (som nämns ovan) genom rätt sågteknik. Däremot kan man förhindra att stammen okontrollerat far isär

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

Kjell S - II edition  
#293784 Använder stampress vid spjälkningsrisk av dåliga träd eller då det helt enkelt finns en risk att de delar på sig. Händer då o då med gamla lövträd vid gårdar. Allé träd som blivit för dåliga helt enkelt. Sökte nu precis innan jag skriver detta, men hittar bara de hos Skogma o Håkma. Ser inte ut som de jag jobbar med, men fyller väl samma funktion. Har tillgång till en som är 100mm bred i "vanligt" spännbandutförande. Kan dras till med spak också. Om man har ett kraftigt spännband utav normal kvalitet så kan töjningen motverkas en del om man låter det gå om lott innan man spänner ordentligt. Som tidigare sagt - använd INTE för klena grejor. Här är "overkill" att föredra. :)

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det

JensSkoog  
#293945
JensSkoog skrev:Jag skulle mena att du har ställd en mycket bra fråga :wink: Ska ta en gran bredvid en stugvägg den här veckan, ungefär 60cm i dia och 25 m. Granen har sprick som kan ses många meter upp, möjligt att blixten har varit på den nån gong. Kommer till å säkra som du skriver med med ett par grova spännband, typ 2 ton, och senn lägga varsamt drag på den i fallriktningen m spakblocken innan jag sågar. Använder säkra hörnet och kilar.

Tog granen i dag och det gick bra. :grin: Använde två spannband, 2.tons, som jag slog dubbelt innan jag stramade. Senn la jag lite drag på trädet med spakblocken, innan jag gjorde riktskär och instick med säkra hörnet. Va i bilen och hämtade kamran. Laddade batterin i går, men hade glömmd å lägga det i :mrgreen: :mrgreen: Spricken i granen gick tjugo meter upp, dit den delade sig i fyra toppar.

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300340
Homo abies skrev:Se bara till att ta till riktigt rejält i överkant om det gäller stora vidkroniga lövträd, Försök att tänka vad som kan hända i värstascenariot... Just för att fälla och hålla ihop en bit är ju ganska enkelt men när det trillar och första delen av kronan slår i marken samtidigt som den sista forfarande fallet...

Om stammen då klyvs och banden är för klena får du luften full av spännare och krokar :(


Just detta råkade jag ut för. En lönn med spricka. Satte tre stycken 5 tons spännband. Ett strax över fällskäret, ett strax under där stammen gick upp i klyka, och ett ca 2 m över klykan.

Fällningen gick bra men när första delen av kronan slog i backen sprack trädet och jag hörde bara hur det small bort i lagårdsväggen 15 m bort... Två av spännbanden hade brustit. Den ena hade metallkroken rätats ut och den andra hade bandet gått av. Så det är ju inte direkt något att leka med... Glad och tacksam över att jag inte stod i vägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).