Traktorn i skogen

Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

15 inlägg 11274 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

Kasebon  
#293682 Jag har ett problem med gripen på min skogskran: Den tappar taget. Har kollat om den läcker igenom men kan inte se något oljeläckage vare sig på tryck- eller sugsida. Har kollat genom att koppla loss slangen på sugsidan och pluggat i rotatorn och kolven släpper inte en droppe från sig vid belastning. Har provat att skifta slider och får samma fenomen, gripen tappar taget och öppnar sig vid belastning. Jag har provat att köra hydraulslangarna direkt i kolven istället för över rotatorn, kolvjäveln släpper taget. Kan det bero på överströmningsventilen i ventilpaketet? Kolven i gripen är väldigt klen jämförelsevis 25 mm i dia mot som jag såg på grannens Källefall där kolven till gripen är 40 mm. Är det så att en sådan klen kolv kräver ett högre arbetstryck för att hålla emot? Jag har ca 180 bar ut ur traktorn. Kranen är en FMV 2000 och gripen och rotatorn är inte original utan utbytt av förre ägaren. Han hade samma problem! HJÄLP!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

totte  
#293686 Inre läckage i cylindern låter det som. Oljan läcker förbi kolven till andra sidan och då kommer inget ut, men kraften försvinner.

Avatar Fallback

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

Kasebon  
#293699
totte skrev:Inre läckage i cylindern låter det som. Oljan läcker förbi kolven till andra sidan och då kommer inget ut, men kraften försvinner.



Men om det vore inre läckage borde väl rimligtvis olja rinna ut ur slangen på sugsidan när man trycksätterkolven!

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

sveakatten  
#293707 Jag har haft samma problem på min, då var de ventilpaketet som var trasigt.

Användarvisningsbild

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

bodaedet  
#293711 Tror som totte, inre läckage på kolven. Prova att plugga ena sidan på kolven och kör. Är det inre läckage så kryper gripen sakta ändå och blir varm.
Kan vara som sveakatten skriver med, testa min metod för att utesluta kolven/ventilpaketet.
Alternativet kan vara att koppla gripen direkt på traktorn och testa, släpper den taget då så har du taskiga packningar i cylindern, eller själva f-n på taket.

Såg nu att du testat att plugga vid rotatorn, borde bli samma som min metod :oops:

Avatar Fallback

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

Kasebon  
#293716 Får väl ta isär kolvjaeveln och kolla...

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

ulfgustav  
#293728 Har du shockventiler på gripfunktionen kan det mycket väl vara den som är otät eller att det sitter skräp iden.
Kan också vara så att det i ventilen är skiftat runt med slider, för om jag inte minns helt fel så var sliderna i äldre monsun ventiler bla HV07 matchade mot husen för att minimera läckage, men det fanns även "universial" slider som vissa återförsäljare gillade, de höll underdimension så att de passade i alla hus. Har du en sådan kombination jag då tappar med all säkerhet gripen taget

Avatar Fallback

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

Kasebon  
#293747
ulfgustav skrev:Har du shockventiler på gripfunktionen kan det mycket väl vara den som är otät eller att det sitter skräp iden.
Kan också vara så att det i ventilen är skiftat runt med slider, för om jag inte minns helt fel så var sliderna i äldre monsun ventiler bla HV07 matchade mot husen för att minimera läckage, men det fanns även "universial" slider som vissa återförsäljare gillade, de höll underdimension så att de passade i alla hus. Har du en sådan kombination jag då tappar med all säkerhet gripen taget


Det finns en som jag tror säkerhetsventil i ena ändan av paketet, kanskee det du menar med chockventil. Men om den vore i dåligt skick så skulle väl inte dom andra funktionerna på kranen funka eller? Vare sig bom eller sticka sjunker eller tappar tryck! Enligt säljaren av vagnen så hade han inga problem med originalgripen. Anledningen till at han bytte var att den var sliten i leder och att rotatorn inte var runtomsvängande!

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293767 Nä de Ulfgustav menar med chocker sitter till varje port på sliden, den på ingaveln är huvudtryckbegränsare.
Brukar inte vara chocker på gripen men på tex huvudbom är de för skydda för överlast om du skulle maxlyfta nära o sen vinkla upp stickan så kommer huvudbommen sjunka pga dom

Avatar Fallback

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

Kasebon  
#293769
gnisten83 skrev:Nä de Ulfgustav menar med chocker sitter till varje port på sliden, den på ingaveln är huvudtryckbegränsare.
Brukar inte vara chocker på gripen men på tex huvudbom är de för skydda för överlast om du skulle maxlyfta nära o sen vinkla upp stickan så kommer huvudbommen sjunka pga dom


Okej, då är det en huvudtryck begränsare, kan det vara den som släpper tillbaks trycket, fast då skulle väl inte bom och sticka hålla trycket, utan sjunka dom också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293780 De kan de inte va för den styr trycket in i ventilen

Avatar Fallback

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

Kasebon  
#293782
gnisten83 skrev:De kan de inte va för den styr trycket in i ventilen


Japp, får riva isär kolvjäveln i alla fall, försöker bara eliminera en massa onödigt arbete innan jag gör det! :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

Kasebon  
#293809 Och nu har jag rivit isär kolven! Åkte in till den lokale hydraulikexperten och kunde konstatera att tätningen var trasig och att hållaren för tätningen hade fel toleranser, den var för tight, blir lite svarvarbete och sedan får vi se vart det bär hän. Det hade kanske varit lika billigt att köpa en helt ny kolv, det ger sig. Återkommer i ärendet!

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

Kasebon  
#293961 Nu haver jag fått i nya tätningar i kolven till gripen, monterat och provkört och än så länge verkar det ok. Släpper inte taget när man kör iaf. Har hängt upp en rejäl balk i gripen och stängt av/släppt ut trycket från traktorns hydrauluttag. Spännande att se om det hänger kvar i morgon!

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetstryck Monsun Tison HV07-5010A

Kasebon  
#294131 Mja, gripen öppnar sig sakta när man inte har motor och hydraulsystem igång, men gripen tappar iaf inte taget när man kör längre. Orkar till och med hålla taget om en glatt fyrkantprofil, vilket var omöjligt innan packnings/tätningsbyte! Än så länge är jag nöjd!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).