Trädfällning (arborist)

Spännband mot spjälkning, funkar det?

39 inlägg 28535 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spännband mot spjälkning, funkar det?

SnorreP  
#293614 Hej alla experter på svår trädfällning.
Jag har en fundering på hur man skulle kunna undvika spjälkning vid fällning av framåtlutande träd eller träd i spänn t.ex. stormfällda träd.

Spjälkningen innebär ju att trädet (stammen) delas och spricker upp längs fibrerna.

Om man då före fällningen spänner ett kraftigt spännband runt stammen just ovanför fällskäret. Detta skulle hålla ihop stammen och då skulle alltså en spjälkning kunna förhindras eller åtminstone försvåras. Man kan ju dra ett par varv runt och spänna hårt.

Skulle det kunna fungera? Har någon provat eller är det kanske t.o.m. en välkänd metod?
Om det är prövat redan, fungerar det eller är det en dålig metod?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Spännband mot spjälkning

Huskyman  
#293621 Det är två helt olika frågor. Undvik träd i spänn om du inte vet hur du skall göra.
För att undvika spjälkning av stammen vid lutande träd; kolla in det här:


Träd i spänn (undvik) men lite info här:

Göran.
Senast redigerad av Huskyman sön 12 okt 2014, 20:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

anersimyra  
#293622 Visst fungerar det, bra metod på spruckna träd, kätting med spännbjörn är ett annat alternativ, använd i bägge fallen kraftiga saker. Dock ersätter inte spännband rätt fällmetod. :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

anersimyra  
#293623 Som sagt..spännband ersätter ABSOLUT INTE avsaknad av nödvändiga kunskaper.. :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

SnorreP  
#293628 Hej
Tack för svaret anersimyra.

Intressant att höra att du vet att det funkar och tydligen då är prövat också, jag hade inte hört om detta men det kanske är en vedertagen metod?
Precis som du nämner så är även delvis spruckna träd kandidater för denna metod. Har idag fällt några svåra stammar med vinschhjälp för att undvika fall åt fel håll och det är också då spjälkning kan vara en risk (även med iaktagande av alla möjliga kunskaper och kurser Huskyman).

Det kanske finns fler som vet om detta tillämpats förut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

mrvimek  
#293629 Måste man använda band eller kätting så har du fel sätt att hugga på

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

anersimyra  
#293632
mrvimek skrev:Måste man använda band eller kätting så har du fel sätt att hugga på

Säkring med spännband eller kätting är sedan " hundra år " en vedertagen metod på spruckna träd, eller träd med andra strukturella skador. Ingen metod som används i Svenskt skogsbruk visserligen, dock en metod vid avancerad fällning. Du kan finna en film på youtube där ett lag fäller Eucalyptusträd på mellan 40 till 50 meter. Stora delar av stammarna är uppsäkrade med spännband, jag garanterar dig att grabbarna vet vad de sysslar med.. :lol: :lol: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

SnorreP  
#293634 Hej igen

Frågan i rubriken är ställd, ett svar har jag fått på frågan. Det vore trevligt med fler svar eller synpunkter på metodens användbarhet. Och givetvis är syftet med metoden ett sätt att förbättra säkerheten. Alltså om någon har en dålig erfarenhet av metoden så är det givetvis mycket intressant att höra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

mrvimek  
#293636 Jo men nu prata vi om svensk skogsarbete ;)

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

anersimyra  
#293637
SnorreP skrev:Hej
Tack för svaret anersimyra.

Intressant att höra att du vet att det funkar och tydligen då är prövat också, jag hade inte hört om detta men det kanske är en vedertagen metod?
Precis som du nämner så är även delvis spruckna träd kandidater för denna metod. Har idag fällt några svåra stammar med vinschhjälp för att undvika fall åt fel håll och det är också då spjälkning kan vara en risk (även med iaktagande av alla möjliga kunskaper och kurser Huskyman).

Det kanske finns fler som vet om detta tillämpats förut?
Stora till synes enstammiga Almar är inte sällan dubellstammiga. För att säkerställa att du inte plötsligt har " två träd " vilka faller vinkelrätt mot fallriktningen kan man säkra upp trädet med spännband. Misstänker du omfattande längsgående sprickor är spännband ett utmärkt val.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

anersimyra  
#293639
mrvimek skrev:Jo men nu prata vi om svensk skogsarbete ;)

Nja.." Snorre " ställde frågor om " svår " trädfällning.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

SnorreP  
#293641 Tack för utmärkta svar anersimyra!
Jag har just idag arbetat med ett par grova sälgar med flerstammar upptill och med delvis sprucken rotstam. Även en alldeles vanlig men grov björk som man spänner lite med vinschen kan få tendens till spjälkning. Så jag ska nog testa denna metod med spännband vid tillfälle. Spjälkning kan man ju även få vid aptering av grov tall på vintern och det ger då skador och intäktsförluster. Kanske skulle man testa detta även då men det är kanske en långsökt ide.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

anersimyra  
#293643 Du ska vara extremt försiktig vid förspänning av träd.. :surp: :surp: får du tendens till spjälkning har du spänt åt helvete för hårt, många dödsolyckor har skett just av den orsaken. Använd bara handverktyg när du spänner upp med vinsch !!!!!

Avatar Fallback

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det?

SnorreP  
#293645 Javisst anersimyra och det är därför frågan ställts, just för att öka säkerheten. Vid svår fällning t.ex. nära hus eller ledningar eller annat ömtåligt använder jag nästen alltid vinschen för att säkra fällriktningen. Men det är ju så att förspänning är riskabelt just för spjälkningsrisken och det är då denna tanke väcktes. Går fällningen att lösa på annat sätt så gör man det men grundfrågan ställdes som en ide för att förhindra spjälkning och inget annat.

Jag får ju be om ursäkt om min fråga var så oklart formulerad att den tolkades av säkerhetsexperter som ett förslag att försämra säkerheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spännband mot spjälkning, funkar det

JensSkoog  
#293663 Jag skulle mena att du har ställd en mycket bra fråga :wink: Ska ta en gran bredvid en stugvägg den här veckan, ungefär 60cm i dia och 25 m. Granen har sprick som kan ses många meter upp, möjligt att blixten har varit på den nån gong. Kommer till å säkra som du skriver med med ett par grova spännband, typ 2 ton, och senn lägga varsamt drag på den i fallriktningen m spakblocken innan jag sågar. Använder säkra hörnet och kilar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).