Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Styrning Rottne Blondin

15 inlägg 11725 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Styrning Rottne Blondin

KM  
#293469 Hej!

Har tidigare bara läst på forumet och imponerats av all kunskap som finns i landet! Nu som nybliven ägare till en Rottne Blondin från -73 och färsk skogsägare behöver jag hjälp. Maskinen har jag bara ägt ett par dagar men har märkt att styrningen hackar ibland. Det känns som det saknas hydraulolja. Till kranen finns olja eller är det egen till styrningen? Vad kan jag titta på annars?

/ Krister



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Styrning Rottne Blondin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293481 Det är samma olja. Orbitrolen ( som ratten sitter i) kan vara trött men glöm den. Den sitter en spak på höger hyttvägg. Det är den som du ska styra med.

Avatar Fallback

Re: Styrning Rottne Blondin

KM  
#293503 Hej!
Tyvärr reagerar den på samma sätt även med spaken på höger sidan. Det kan räcka med att släppa på gasen så fungerar det igen. Växlar man från framåt eller bakåt i terrängen funkar det också. Felet kommer och går det var därför jag trodde det var oljan som försvann.

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrning Rottne Blondin

rikard_e  
#293507 Trevligt hoppas du är nöjd med vrålåket!

Provat att byta olja, kolla filtret och provtryckt?

Användarvisningsbild

Re: Styrning Rottne Blondin

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293512 Jag har en Blondin från 74 och det är samma på min till och från. Jag har haft den 11 år och det har varken blivit mindre eller mer på den tiden. Släpp spaken och börja om det bruka hjälpa.

Avatar Fallback

Re: Styrning Rottne Blondin

rikard_e  
#293513 Förlåt om jag bryter in lite här, Men är ni nöjda med era blondiner?
Har lite frågor.

Inköpspris?
Bränsleförbrukning?
Lättillgänglighet och pris på reservdelar?
Hållfasthet?
Annat?

Avatar Fallback

Re: Styrning Rottne Blondin

KM  
#293523 Har bara kört 2 timmar i skogen så hur mycket den drar och om den håller får jag återkomma med. :smile: Får hoppas det håller!

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrning Rottne Blondin

KM  
#293525 Ny fråga om Blondinen. Lastbromsens bromscylinder har fastnat. Är den tagen från en bil isåfall, vilken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrning Rottne Blondin

Blondin 750  
#293526 Är det en "handhydraulisk" broms som bromsar en bromsskiva på kardanen? Alltså en spak kombinerad med en mastercylinder på hyttväggen, då borde det gå att ersätta med någon lämplig kopplingscylinder från en bil om det nu inte går att få tag på orginalgrejor.

Avatar Fallback

Re: Styrning Rottne Blondin

mbtrac  
#293528 sitter sådan broms på fmg 678 bytte den en gång kolla koppom maskin

Avatar Fallback

Re: Styrning Rottne Blondin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293532
KM skrev:Ny fråga om Blondinen. Lastbromsens bromscylinder har fastnat. Är den tagen från en bil isåfall, vilken?


Kolla Volvo 140 serien eller möjligen Amazon.

Avatar Fallback

Re: Styrning Rottne Blondin

KM  
#293545 Jag kollar bilskroten på måndag. Finns väl inte många 140 och amazoner där men de kan säkert slussa vidare.

Nej, det var ingen Amazon eller 140-cylinder.

Köpte en huvudcylinder till en Mitsubishi Lancer för 200 kr på Skruvat.se. Passade i de gamla hålen. En ny adapter till bromsslangen sen fungerade det!!
Senast redigerad av KM sön 14 dec 2014, 13:20, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrning Rottne Blondin

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294480
rikard_e skrev:Förlåt om jag bryter in lite här, Men är ni nöjda med era blondiner?
Har lite frågor.

Inköpspris?
Bränsleförbrukning?
Lättillgänglighet och pris på reservdelar?
Hållfasthet?
Annat?

Har haft min Blondin i 12 år och kört 7-10 tusen fastmeter på den tiden. Har besvärlig stenig terräng med mycket vinschning. Trivs jättebra för det är en simpel och lättreparerad maskin som det går att hitta delar till

Avatar Fallback

Re: Styrning Rottne Blondin

rikard_e  
#294490 Bra, jag har letat och kollat runt på olika maskiner, eller haft tankar att bygga egen.
Får nog bli en blondin! Ska bara hitta en till rätt pris och rätt avstånd!

Användarvisningsbild

Re: Styrning Rottne Blondin

totte  
#294494 Blondinen är mycket enkel, saknar i stort sett all elektronik och sånt som gärna vill krångla. Nackdelen är väl rulldriften av boogin, men även där vinner den ju en del i enkelhet, inte en massa kugghjul och grejor i boogilådan som kan rasa. Rymlig och bra hytt, dom var rätt bekväma för sin tid. Och det rullar rätt många än, säger nåt om hållbarheten. Drivlinan är Ford, finns mycket delar att hitta fortfarande.

En av de få skotare jag kan uttala mig om, något mycket nyare än så har jag aldrig kört.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).