Avverkning (slutavverkning)

Hur arg ska man bli??? och vilka krav

59 inlägg 33587 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

jannee  
#291388 Gör en polisanmälan. Poliserna kommer att lägga ned utredningen med beskedet att brott ej kan styrkas.
7 träd + en bit ståltråd = ett oavsiktligt misstag, intet värt att utreda ens.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Seb macahan  
#291447 Det tror jag med men jag vill förstå tanken bakom. Eller är det en princip sak?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

jannee  
#291472 Man kan se det från förarens sida, han som körde skördaren. Han gjorde inte detta fatala misstag för att djävlas - har inget att tjäna - tvärtom.
M.a.o. han handlade i god tro, trodde nog med 100% säkerhet att dessa träd tillhörde rotposten, varför då detta elstängsel inte var nedmonterat - kanske ur funktion eller något liknande. Ligger trådar/nät och inte minst taggtråd lite varstans.
Till syvende och sist är det ändå entreprenören som får stå för kalaset, antingen direkt eller indirekt.
Visst sågverket kanske betalar för träden men i slutänden blir det han som ägde skördaren som får ta smällen - oberoende hur väl snitslat det nu än var - ELLER INTE VAR. Tydligen INTE tillräckligt bra för då hade detta INTE hänt.
Troligtvis kommer eventuella myndigheter fram till detta om det nu skulle bli en utredning.

Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Seb macahan  
#291483 Jag ska nämna att dessa träd var stämplade från början men blev avstämplade väldigt tydligt med STORA markeringar på hela stammen. Synd att jag inte tog en bild på det. Det kommer jag göra nästa gång jag låter någon annan köra i vår skog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

surjämten  
#291546 För mig borde det vara "det lilla bolaget", som skrivit kontrakt, och inte entreprenören som ska ställas till svars.
När man läser inledningen av tråden om vinteravverkning i september och överavverkning tycker jag att ingen som skrivit inlägg har överreagerat. " Det lilla bolaget " bör omedelbart ersätta den drabbade och fundera över sin fortsatta verksamhet.

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291653 Misstag kan alla göra, det är hur man hanterar uppkomna fel som det visar sig vilka företag som är seriösa.

Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291675
Mangan skrev:Misstag kan alla göra, det är hur man hanterar uppkomna fel som det visar sig vilka företag som är seriösa.


Kunde inte sagt det bättre själv. :)

Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291681
Chuck Norris skrev:Det diskuteras om köparens rykte men man bör även tänka på sitt eget rykte. Om man ställer till med storbråk och polisanmäler för småsaker så får man rykte som rättshaverist och bråkstake. Även virkesköpare pratar med varandra och nästa gång du vill sälja virke så kommer de inte bjuda till något extra på rotposten som leder till bråk och stämningar.


Jag håller helt med, man skall tänka på sitt eget rykte, hört om en skogsägare, skall väl säga att det mesta är rykten men något måste det väl ligga i det... Och jag vet om att skogsägaren är svår att ha och göra med...

Skogsägaren tycks hitta något att klaga på vid varje avverkning som görs på fastigheten, det mesta tycks vara småsaker, personen har svårt att acceptera uppgörelser, vissa tycks vara riktigt generösa, och varje ärende drar ut på tiden och det blir infekterade konflikter...

Det hela har gått så långt att denne skogsägare nu har väldigt svårt att hitta någon som vill göra affärer med skogsägaren.

Så att polisanmäla det första man gör för "småsaker" kan vara att bita sig själv i svansen...

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

gunn  
#291704
elis skrev:Stackars granne, hade det varit jag hade avverkaren varit polisanmäld på direkten.


Polisanmäla? Jag känner då inte till ett enda fall under de 50 år jag har erfarenhet att någon skogsägare gjort en polisanmälan.
".allvarlig överträdelse.." Min åsikt är att rör det sig om mindre än en 20 träd är det inget man kan säga något om. Det normala och gängse är att "den felande" överlämnar det felavverkade virket till ägaren. Nu talar jag om skogsland i Norrland där det inte finns jordbruksmark, kostängsel o.d. (inga kor betar heller på skogen som före kriget)

Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

loppan  
#291753 Det som beskrivs i tråden är inte på något vis ovanligt utan snarare en slags kultur som finns hos vissa virkesköpare.
Man har oerhört dålig framförhållning och ser endast en rotpost som ett stående råvarulager,när väl lagret är tomt så sker i det närmaste en skövling av skogen.

Jag blir emellanåt involverad i sådana prodjekt, då med oftast en havererat en bilväg i olika stadier som de vill ha trollat ihop med grävmaskin utan kostnader helst.
Just stängsel verkar vara vissa maskinförares favoritobjekt att haverera,troligtvis så har de inga agrara kunskaper och vet inte vad det innebär att laga dem.

Min erfarenhet är att det är endast en saftig faktura för reparation av skadorna som de begriper och om virkesköparen som endast är en mellamchef börjar gaffla så tala genast med dess överodnade.

I näringslivet gäller hårda tag och skogsägare och bönder är ovana vid detta.
Gå ut väldigt hårt och backa sedan på vissa punkter så att man verkar tillmötesgående,en polisanmällan leder sällan till något utan det är kostnader som talar.

Användarvisningsbild

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Seb macahan  
#292762 Och sen toppar vi med det här. Rasade välta som ligger (låg) över mitt enda dike från fastigheten. Nu har jag snart en damm. Men dom tänkte kanske flotta virket. Det ser inte så mycket ut på bilden men det är uppskattningsvis ca 7-10 lass med traktor. Har kört undan 3lass i dag.
Snart ska jag skratta åt detta i stället för o bli arg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

åberg  
#292809 Hur vanligt är det att vältor välter? Är det en klant som kört?

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

ÅsaNisse  
#292822 Varför heter det "Välta"?

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

axwell  
#292826
ÅsaNisse skrev:Varför heter det "Välta"?
:lol:

Avatar Fallback

Re: Hur arg ska man bli??? och vilka krav

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292827
ÅsaNisse skrev:Varför heter det "Välta"?


För att på den gamla goda tiden innan massa hydraulik-fjant så välte man av stockarna/veden.

Hälsningar,
"Ej hydraulik-fjant"

8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).