Öppna kategorin

Hur mycket ska ni hugga i vinter???

145 inlägg 48069 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket ska ni hugga i vinter???

80-90  
#291404 Ville bara kolla hur era avverkningsplaner ser ut för i vinter. ?? Själv så blir det ca 3000 slutavverkning å 1000gallring !!!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

mrvimek  
#291408 Blir bara björk för det finns ett överskott av virke nu pga stormen :(

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

stegmaster  
#291409 Hugger bara et sortiment och det heter VED. 8)
Alt går til ved, både gran, tall och björk, oavsett grovlek och kvalite, inget sågvirke här inte. :grin:
Hoppas klara ca 250fm3 totalt.
Ca 100m3 med grävaren med Naarva`n och ca 150m3 manuellhugging. :smile:
Har klart 50m3 redan, så hoppas det fina vädret håller i.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

isteskog  
#291412 Manuellt ca 2ha 1:a gallring och 100 fröträd ska hinnas med före jul! Efter helgerna får snömängden avgöra vad det blir, har fler 1:a gallringar som ska tas om hand. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

axwell  
#291417 Med SCA:s priser på barrmassaved, 250/262 och tomt i rutan för leveransvirke i Medelpad och Jämtland ger 0 fub den närmaste tiden.

Bara ved för egen del plus det som blir för mycket pga. röjning går till försäljning som långved.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291419 Fortsätter med min förstagallring samtidigt som jag tar ner förvuxna lövträd, siktar på 50 m3.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Erre  
#291421 Ett femtiotal frötallar som jag skulle huggt förra vintern men det satte stormen stopp för.
Annars är tanken att röja och röja till snön sätter stopp för det.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

stektlök  
#291438 Det blir lite myshuggning och röjja några gärdeskanter. Man måste juh även hoppas att tjälen går ner så man kommer fram i bushen :)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

alias  
#291449 Beror lite på vädret, en lång kall vinter utan allt för mycket snö så skulle det vara skogligt lämpligt att gallra ca 4,5 ha på mitt egna - samt troligen minst lika mycket på farsgubbens fastighet.

Risken är väl att jaktdagar, sociala åtaganden och vädret sänker den verkliga gallringsarealen avsevärt (kanske får överväga att ta in en skördare till delar av det).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Flax12  
#291454 Knappt 3000 m3 slutav och ca: 2500 gallring.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Larsss  
#291465
axwell skrev:Med SCA:s priser på barrmassaved, 250/262 och tomt i rutan för leveransvirke i Medelpad och Jämtland ger 0 fub den närmaste tiden.

Bara ved för egen del plus det som blir för mycket pga. röjning går till försäljning som långved.


Den som ändå hade så höga massavedspriser... :|

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

isteskog  
#291470 Fler som bor i prisdiket ser jag! :shock:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Bengt.Svensson  
#291531 Jag räknar med 20-30 m3fub barrmassa från gallring och ca 70-100 m3 baggaträd (säljs som grantimmer klass 5 + flisved)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Lågbonitet  
#291539 Hoppas få ner 40 m3 ved iår... Å hoppad framförallt att jag ska få fälla stående träd istället för stormfällt som de senaste åren!!

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Lågbonitet  
#291540 Hoppas få ner 40 m3 ved iår... Å hoppad framförallt att jag ska få fälla stående träd istället för stormfällt som de senaste åren!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).