tis 16 sep 2014, 20:56#290606
Du får ange hur gammal traktor du menar. Äldre traktorer har ofta färre timmar på mätaren jämfört med nyare. Det beror på att man mäter drifttid olika. Nyare maskiner räknar lika tid oavsett om det är tomgångskörning eller arbetsvarv. Äldre maskiner räknar tiden varvtalsberoende. Men en ny traktor skulle jag vilja säga är inkörd vid 1000-1500tim, bra bruksskick 1500-5000tim, brukskick 5000-7000tim. Man ska nog inte vara förvånad om man åker på lite reparationer från 6000-8000timmar, däcken brukar vara slut 6-7000timmar (4WD). 8-9000timmar och uppåt är nog lite av en chansning enl. mig.
Men givetvis kan man hitta en maskin som är i bättre skick vid 8000timmar än en som gått 3000. Det beror på hur den är skött och vad den har använts till.
Sen är det ju så att på en äldre boxer 350 eller MF165 el liknande sitter det inte så mycket prylar som kan gå sönder och om det gör det är det både lätt och relativt billigt att laga. Jag har sett nyare traktorer som växellådan rasat på vid 4000timmar och det kan kosta allt från 0-120tsk. Maskinskadeförsäkring är att föredra på nyare maskiner enl. mig.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem