Traktorer och processorer

Hur värdera timmar på en traktor?

9 inlägg 13930 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur värdera timmar på en traktor?

Jamt  
#290414 Vad är lite timmar och vad är mycket på en traktor? Vid vilka timtal brukar dyrare reparationer komma? Jämför gärna med mil på en bil.

1000mil på en bil är ju knappt inkörd och att betrakta som ny. Men 1000mil på en snöskoter är ju som halva livslängden och ingenting man vill ge många tusen för. Vart timmmässigt betraktas en traktor som knappt använd och när är den att betrakta som bara ha skrotvärde?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur värdera timmar på en traktor?

Ferguson system  
#290421 Godt spørsmål det der. Det som kanskje er like viktig uavhengig av antallet timer er hvilken stand traktoren er i, og hvordan den har blitt vedlikeholdt eller manglen på vedlikehold. Har de gått i hard brøyting og transport så blir de ofte ikke så gamle. Har sett brøytetraktorer som er utslitt på 2000 timer. Mens en pent brukt landbruks traktor som er godt oppfulgt kan bli flere titalls tusen timer. Har bemerka meg at ting begyner først å skje mellom 5000 og 10000 timer ved normal bruk. Rundt 8000-10000 timer er det ofte klart for motorsjekk/overhaling. Jeg restaurerer gamle gråtasser (grålle) og det er bra at det ikke er timeteller på de :D. Er stygt redd for at jeg hadde blitt skremt.

Användarvisningsbild

Re: Hur värdera timmar på en traktor?

hemhuggare  
#290430 Normalt brukar man jämföra med en lastbil och att man kör 60 km/timme i snitt då blir ju 1000 timmar på en maskin lika med 6000 mil på en lastbil

Avatar Fallback

Re: Hur värdera timmar på en traktor?

jannee  
#290443 Så som hemhuggare räknar kunde man göra förr, nu går en fjärrlastbil minst 100 000 mil innan något allvarligt sker (visst undantag finns). Lite off, den jag nu kör har passerat 150 000 mil men ändå ligger reparationskostnaderna väldigt lågt.
En jordbrukstraktor (modell större) är det mesta taget vid 10 000 timmar, kanske t.o.m. omodern betydligt tidigare.
Min pensionär (Boxer) har passerat 15000 timmar utan några motorreparationer, visst är den sliten men det mesta fungerar, ändå.
Den startar dock inte vintertid om inte motorvärmaren har varit på.

Avatar Fallback

Re: Hur värdera timmar på en traktor?

Blivande snickare  
#290569
jannee skrev:Den startar dock inte vintertid om inte motorvärmaren har varit på.

Ja attans såna skit grejjer! :mrgreen: ;)

Avatar Fallback

Re: Hur värdera timmar på en traktor?

Tosca  
#290590
Blivande snickare skrev:
jannee skrev:Den startar dock inte vintertid om inte motorvärmaren har varit på.

Ja attans såna skit grejjer! :mrgreen: ;)

Det är ju bra, det är aldrig nyttigt att kallstarta en motor.

Användarvisningsbild

Re: Hur värdera timmar på en traktor?

Seb macahan  
#290606 Du får ange hur gammal traktor du menar. Äldre traktorer har ofta färre timmar på mätaren jämfört med nyare. Det beror på att man mäter drifttid olika. Nyare maskiner räknar lika tid oavsett om det är tomgångskörning eller arbetsvarv. Äldre maskiner räknar tiden varvtalsberoende. Men en ny traktor skulle jag vilja säga är inkörd vid 1000-1500tim, bra bruksskick 1500-5000tim, brukskick 5000-7000tim. Man ska nog inte vara förvånad om man åker på lite reparationer från 6000-8000timmar, däcken brukar vara slut 6-7000timmar (4WD). 8-9000timmar och uppåt är nog lite av en chansning enl. mig.
Men givetvis kan man hitta en maskin som är i bättre skick vid 8000timmar än en som gått 3000. Det beror på hur den är skött och vad den har använts till.
Sen är det ju så att på en äldre boxer 350 eller MF165 el liknande sitter det inte så mycket prylar som kan gå sönder och om det gör det är det både lätt och relativt billigt att laga. Jag har sett nyare traktorer som växellådan rasat på vid 4000timmar och det kan kosta allt från 0-120tsk. Maskinskadeförsäkring är att föredra på nyare maskiner enl. mig.

Avatar Fallback

Re: Hur värdera timmar på en traktor?

Jamt  
#290708 Tackar för svar. Är 4wd 80-talare i 50-80hk klassen som jag försöker få grepp på vad som är prisvärt och inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur värdera timmar på en traktor?

Seb macahan  
#290722 Då har du den äldre tideräkning. Då vill jag påstå att lite timmar är upp till 2500 och många timmar börjar nog vid 6000tim.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).