Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Småskalig drivning.

38 inlägg 21121 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

Homo abies  
#290010 alstor väger 12-1600 kg c:a

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

mrvimek  
#290123 Annars har vi en bästa maskin för oss som bor i Norrland är ju terri :)

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

sveakatten  
#290129 Ja, eller ILLER :grin:
2013-12-07 12.53.36.jpg

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

mrvimek  
#290199 Hur bra ser du bakåt i den ;)

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

mrvimek  
#290200 Hur bra ser du bakåt i den ;)

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

sveakatten  
#290203
2013-12-07 12.44.16.jpg

2013-12-29 10.50.44.jpg


Tycker inte det är några större problem med att se bakåt, eller? :???:

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290207
ulfgustav skrev:Själv skall jag strax köra ut ca 60 - 70 kbm björkved med min vimek, dock måste jag vänta på kylan, då det fn är helt oframkomligt, helt omöjligt att ens gå över myren


Hmmm, ja en atv är väl inte en bara en "leksak". Självklart inget för regelbundet köra ut 4-5 meters timmer, utan ved för pannan eller 3- m massaved funkar det bra.
Men den är flexible som bara den. Jag kör ut cirka 30-40 kubik varje år, oavsett väglaget. Jag bara byter mellan vanliga däck, däck med kedjor, breda däck, breda däck med kedjor eller band. Finns nog ingen mark jag inte kommer fram på. Finns ingen annan maskin som ger den flexibiliteten vad jag känner till.

Så, visst kan den användas för lek och nöje, men använd inom skogsarbete där den passar så är det en kompetent maskin som kan utföra en mängd arbetsuppgifter. Där ska man ju inte förglömma möjligheten att enkelt koppla från vagn och hänga på andra vagnar. eller använda den för exempelvis snöplogning i trånga utrymmen.

Har kört med atv i skogen nu i 6 år och är faktiskt rätt nöjd överlag :smile:

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

Seb macahan  
#290222 Instämmer med dig Uvskogen, har också vart nöjd överlag med ATV och kranvagn. Men frågan var vilket som var bäst? Och det kan man ju tolka som man vill men jag tolkade det som bäst på att skota i skogen. Håller med 100% att ATV är bäst på att vara mångsidig och lätt o skifta mellan olika arbetsområden. Men jag tycker att frågan är ungefär som att fråga om en traktor med griplastarvagn eller skotare är bäst. Ja traktorn är bäst på o vara mångsidig men skotaren är bäst på o skota.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290233 Det har du ju rätt i "Seb"! Ofta så med " vad är bäst" frågor. Svaret finns i betraktarens öga. Typ.

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

mrvimek  
#290235 Fyrhjuling skulle inte funka här uppe med snön och att jag har problem med min minimaster

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290239 Då har du nog aldrig kört en ATV med band.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

machonisti  
#290245
Uvskogen skrev:Då har du nog aldrig kört en ATV med band.

ATV är ju ingen snömaskin vad jag sett men med band då, finns det nåt snödjup när den börjar sucka?

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

mrvimek  
#290248 Jo men för brant här så fyrhjuling är för lek eller dra någon vagn

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290319
machonisti skrev:
Uvskogen skrev:Då har du nog aldrig kört en ATV med band.

ATV är ju ingen snömaskin vad jag sett men med band då, finns det nåt snödjup när den börjar sucka?


Nej, den flyter ovanpå, större bandyta än en skoter. Ska man skota så får man förstås trampa först för vagnens skull.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

svampbob  
#290324 Jag brukar trampa med vagnen tom efter och nästa gång jag trampar är det med några stockar på. Jag tycker att enbart banden fyrhjulingen trampar för dåligt. Den flyter mest ovan på och när jag sedan kommer med fullt lass så går det igenom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).