Skördare

Fungerar grävmaskin som skördare

8 inlägg 14577 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fungerar grävmaskin som skördare

skogsbondenosd  
#289867 Först lite bakgrund: Jag har egen skog och arbetar där c:a 8 tim/vecka under höst-vinter. Ska varje år ut med c:a 50 m3 ved och därutöver kör jag lite gallring, rensning/städning (ställer iordning lövskogsområden) och nu sista åren stormfällt virke. Funderar på att köpa grävmaskin och undrar om någon har bra erfarenhet vad gäller att köra sådan i skogen som skördare/rensa stormfällt virke. OCH jag är inte ute efter en hop med kommentarer i stil med "Köp skördare istället, de har mycket bättre kapacitet i skogen" utan vill bara veta om och hur ni tycker grävmaskin fungerar i skogen, har hört om flera som kör efter stormen Ivar med grävmaskiner.

Mina frågor/funderingar är:

1) Bandmaskin - Fungerar det i "vanlig" jämtländsk skog, dvs ej slätt. Eller gungar det för mycket?
2) Hjulgrävare - Fick rådet att kolla på en 4WD hjulgrävare då de skulle fungera bättre i ojämn skog. Någon som kör eller kört hjulgrävare i skogen?
3) Vilken storlek? Bäst för grävarbetet vi ska göra är en maskin mellan 7-9 ton. Vi kan dock gå upp eller ner några ton om det gör skogsarbetet bättre.
4) Vilka aggregat rekommenderas? Rullmatare, stegmatare, vad annat kan behövas för att få grävaren att fungera?

Har som en bild av att det skulle vara fint att slingra sig fram med en liten grävmaskin i skogen och lägga upp högar för skotaren, men vill veta om verkligheten är att man sitter sjösjuk och förbannar sitt val!

Tacksam för bra råd och ord från er som faktiskt har erfarenhet kring detta!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fungerar grävmaskin som skördare

Seb macahan  
#289872 Hej. Jag har kört i produktionsskog med grävmaskin modell mindre 5tonnare och grävt. Alltså inte med ett aggregat. Jag tror att stormfälld skog och slutavverkning kan det nog funka skapligt. Men aldrig i gallring. Det jag märkte när jag skulle gräva är att stickan är alltid i vägen. Den går inte att höja så mycket så man får någon vettig framkomlighet. (det är väldigt stor skillnad på rörelsemönster på en grävarm jämfört med en skördar arm eller skotare) Plus att larver som det var på den maskinen kändes väldigt stötigt.
Ta nu inte detta för o vara lag. Men jag tyckte det kändes väldigt osmidigt att bara vara där och gräva. Ta ner träd och bevara kringliggande känns nästan som omöjligt. Enl. mig.
Har själv varit inne på samma spår....

Avatar Fallback

Re: Fungerar grävmaskin som skördare

Tosca  
#289886 1) Bandmaskin fungerar, men man får stå ut med att den inte står still alla gånger när det är ojämnt.
Stållarver med invändiga bandstöd är nog nästan ett måste.

2) Hjulgrävare är jag tveksam till, på de jag känner till saknas bukplåtar, drivaxlarna sitter på undersidan. Dessutom saknar de diffspärrar, så det är inte 4x4 WD.

3) Den storleken fungerar i gallringsskog, helst utan motviksuthäng. Ska du hantera grövre träd behövs förmodligen en bandare över 20 ton. Det finns sådana som går i full produktion.

4) Ett rullmatat aggregat är ju att föredra, men det gäller att hitta en 7-9 tonnare som har tillräckliga oljeflöden.

Avatar Fallback

Re: Fungerar grävmaskin som skördare

wrytter  
#289894 Med dina relativ små volymer som du skall hugga, förstår jag att du vill ha en kombi-maskin där du kan både utföra grävjobb och avverka ditt behov.

Lättast tror jag är ifall du kontaktar
.

De hade byggt på en ECR 88plus, 9tons volvo grävare. Fina att gräva med men, tvekar dock starkt på att det är något för Jämtlands terräng. Notera att bandgående även är ett måste i skogen.

Jag skulle ej heller välja stegmatat aggregat. Man kan kvista ganska grovt med dem, men man blir galen efter ett tag. Jag skulle välja ett vanligt aggregat, samt en större grävare, en i 11-14 tons klassen. Finns många fina 11-14 tonnare för vettig peng just nu på blocket. Kolla denna video
, i slutet av den har dem en mindre case grävare, ser ut som 11-14 tons klassen, och ett rullmatat aggregat. Ser riktigt smidigt ut, samtidigt har du nog med styrka i en 11-14 tonnare att gräva i skogen, för du måste ha tandskopa där du via en jibb fäster aggregatet. Finns många leverantörer av aggregat som även har kompletta lösningar med styrsystem ifall man funderar som dig att montera aggregat på en annan basmaskin än just en skördare. T.ex logmax och deras logmate-styrsystem. Skulle kunna tänka mig att en 11-14 tons med ett äldre logmax 5000 är en suverän allround maskin, kan gallra och även slutavverka eller ta grövre träd utan att aggregatet blir för litet.
Beror på hur stor börs du har, går att bygga ihop vad som helst. Men jag tror att för 5-600 tusen köper du en grävare samt monterar ett aggregat som någon bytt in samt monterar in styrsystem för aggregat i basmaskin. Då har du även en maskin där du kan ta på dig jobb åt andra om du känner för det. Har själv gått i dina tankar då jag skulle behöva en 11-14 tons grävare, tänkte överbygga stilleståndstiden mellan grävjobben med att hugga åkerkanter, bredda skogsbilsvägar osv. men sen kom kraschen på bioenergi marknaden här och då blev det ointressant att investera för mig.

Hoppas detta kan ha varit till någon hjälp. Bara att börjar räkna på det!

Avatar Fallback

Re: Fungerar grävmaskin som skördare

skogsbondenosd  
#289903 Hej,

Tack för suveräna råd! Ska sätta mig med kollegan och se vad vi ska kika på för grävare och sedan börja räkna på det jag behöver till den!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fungerar grävmaskin som skördare

stegmaster  
#289908 Mer video, en Hitachi med bjm350 aggregat.



Själv har jag en 5tonnare med Naarva stegmaster som jag kört med sedan 2005, och er fortfarandet inte trött som någon skrev ovan. :grin:
Lika trevligt varje höst när jag koplar på den . 8)
Averkar ca samma volum som du skriver om i första inlägget, dock endast til ved.
Terrränget här i Norge eer ofta så at jag får ordna lite med grävskopan föra jag kan köra/larva, detta underletter en hel del ochså när jag ska inn och skota med traktoren efteråt.
Aggregatet har kostat ca 100tkr nytt ferdig på maskin i 2005 (95tkr för aggregat, sen en rotator och en 2/4 el ventil, jibben har jag svetsad själv).
Koplas til slänthydrauliken med 2 hydraulikslanger och 1 el kontakt.(tar ca 1-2 minut att kopla av/på)
Har haft prio på at göra det snabbt at byta mellan skopa och aggregat, då det ofta behovs här.


lycka til, blir interessant att föjla denna tråden vidare. :grin:

Avatar Fallback

Re: Fungerar grävmaskin som skördare

Skogen i boden  
#307911 Hjulgrävare pendlar bara på en axel så den är rätt oduglig på att ta sig fram . Traktorgrävare om man vill ha hjul, dessutom har de ofta enormt bra oljeflöde

Avatar Fallback

Re: Fungerar grävmaskin som skördare

Elfving  
#307940 Terrängen avgör. Du har redan skrivit att den är besvärlig vilket gör att det känns tveksamt.
I övrigt är det en bra idé, alla maskiner eller investeringar som kan användas till flera syften gör dem lättare att räkna hem! Det är ofta sånt som krävs för att kunna ha råd med en maskin som självverksam.
De gånger jag har räknat på motsvarande ger det så pass usel timpenning till mig själv att jag likaväl kan leja bort jobbet. Varje enskilt fall är unikt och skall analyseras separat!
Tyvärr gör man gärna underbetalda jobb bara därför det känns kul...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).