Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Småskalig drivning.

38 inlägg 21124 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Småskalig drivning.

knugen_rj  
#289610 Vad är bäst: vimek 606 eller atv med avestavagn?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

Seb macahan  
#289619 En atv med driven vagn är billigare och slits mer. Sämre framkomlighet och sämre arbetsställning. En atv är ett allround verktyg och det märks. Sen är nog inte en Vimek 606 helt fulländad den heller. Har aldrig kört Vimek 606 men den ser ut o vara mer skogsanpassad.

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

ulfgustav  
#289638 vimek 606 eller atv med avestavagn?

Denna jämförelse är som att jämföra äpplen med päron, Vimek 606 är en robust småskalig skotare

Om du i stället jämför Vimek 630 med ATV och vagn då börjar ekipagen likna varandra, men även här så anser jag att Vimek 630 vinner med hästlängder. Den är tänkt och byggd för skogsbruk, har betydligt bättre drivning och därmed framkomlighet. Den är dessutom genomgående robustare byggd

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

Seb macahan  
#289640 Oopps. I mitt inlägg så tog jag för givet att det var Vimek 630´n som jämfördes mot atv-vagn. Kan inte betäckningarna utantill. Håller med ulfgustav.
Har haft en rejäl ATV med vagn innan. Funkade bra men inget att satsa på för o köra ut mer än ved och massa (3m). Kör man ut längre sortiment så slits den hårt pga lasset blir för tungt. För den som kör ut 10-100meter ved per år och inte har en traktor enl. mig.
Men som sagt, jämför den inte med Vimek.

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289697 En beg Vimek 620 kostar lika mycket som en ny atv med avesta vagn. Vimek är i en klass för sig. Vad du ska köpa beror på ditt användningsområde. Är det mindre mängder som ska skotas ut så räcker det med en atv. Atv går att använda även för nöjes skull.

Vimek 606 är som sagt en professionell skotare. Bra köp om det är större mängd som ska fram.

Ett tredje alternativ kanske är att skota med häst :grin: . Mer slitsamt med då känns det att man har gjort något när man kommer hem.

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

mrvimek  
#289701 Vimek är inte nå riktig skotare heller Alastor eller terri eller kranman

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

skogshasse  
#289702 vad är riktig skotare kan du förklara

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

Homo abies  
#289781 Gräns vid 15 ton kanske ;)

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

skogshasse  
#289786
Homo abies skrev:Gräns vid 15 ton kanske ;)

okej men tyvärr så kan jag ej hålla med dej om det för då skulle man kunna säga att en liten golf eller en hundkoja inte är en riktig bil utan man måste köpa en limousin för att kunna säga att man har en riktig bil

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

Homo abies  
#289848 Jag var ironisk som bara den -jag tror vi är eniga i att det finns ett antal riktiga skotare i klassen mellan 1400-2500 kg tomvikt

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

ulfgustav  
#289857
mrvimek skrev:Vimek är inte nå riktig skotare heller Alastor eller terri eller kranman


Jag vet inte vad som hänt men har "mrvimek" bytt färg och därigenom åsikt,han var tidigare väldigt nöjd med Vimek maskinen

Som någon annan sagt här ovan Vimekén är byggd för skogsbruk, medan Atv maskinerna är mera nöjesinriktade och användbara för enklare transporter, med andra ord skall du till skogs och transportera virke ja då är VIMEK outstanding i denklassen, Skall du däremot främst köra byvägen och glänsa för grannar då kan du välja en ATV

Själv skall jag strax köra ut ca 60 - 70 kbm björkved med min vimek, dock måste jag vänta på kylan, då det fn är helt oframkomligt, helt omöjligt att ens gå över myren

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

skogshasse  
#289876
Homo abies skrev:Jag var ironisk som bara den -jag tror vi är eniga i att det finns ett antal riktiga skotare i klassen mellan 1400-2500 kg tomvikt

okej det var trevligt att läsa

Användarvisningsbild

Re: Småskalig drivning.

halvproffs  
#289943
Homo abies skrev:Jag var ironisk som bara den -jag tror vi är eniga i att det finns ett antal riktiga skotare i klassen mellan 1400-2500 kg tomvikt


Finns det skotare som väger så lite?

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289950 Vimek 630 väger 524 kg, Kran med grip 341 kg sen tillkommer vagnen så den bör landa på ca 1000-1300 kg, beroende på utrustning.

Avatar Fallback

Re: Småskalig drivning.

mrvimek  
#289951 Jag är så otroligt missnöjd med vimek som maskin till dom som säljer reservdelar så där för så byter ja till kranman

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).