Logistik, Transport

upprustning av väg?

50 inlägg 35306 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

upprustning av väg?

JanO  
#273984Jag har en gammal bilväg på ett av mina skiften som är i väldigt dåligt skick, nu funderar jag på om jag ska rusta den eller använda den som basväg istället. Har fått ihop dom flesta uppgifter om kostnader respektive vad jag skulle tjäna på att rusta vägen,
men vill ha hjälp med uppgifter om skotningskostnader som blir om jag väljer att inte rusta vägen. Så efter en lång utläggning är min fråga: nån som kan berätta om skotningskostnad på bra basväg per 100 meter väg och m3?

TS

Re: upprustning av väg?

jannee  
#273989Betänk att vilken skotningskostnad du än får på m3/100m kommer den att STIGA varefter skotaren kört första lasset.
Finns ingen maskin som är värre än en skotare på att förstöra en väg.
En "bra" väg = ett stort lass och hög fart, en "sämre" väg = stort lass något saktare, när sedan vägen är riktigt dålig går det ändå att köra med lika stort lass men tidsmässigt 3 - 5 ggr saktare.
Ursäkta, att du inte blir klokare, men det finns mer än ett sätt att flå en katt på.

torpöbo  
#273991Om du enbart skall använda vägen för skogsbruk föreslår jag att du lägger på några lass bergkross. Då kommer vägen hålla för både skotare och allt annat du vill köra med på den. Finns det vändplan?

jannee  
#273993Annars är timpenning för en skotare runt 700 kr som lastar ca 20 lösmeter. Räkna med att farten 1:a lasset kan vara runt 15km/tim, tionde lasset 5 km/tim.
Först skrapa till de värsta ojämnheterna sedan spårgrusa med bergskross kostar inte så mycket, väl investerat belopp oberoende om du ska använda vägen som bilväg eller bara för skotare.

JanO  
#273997Ja, vändplan finns och jag tycker att vägen är i hjälpligt skick att använda bortsett ett ganska stort behov av röjning, kan kanske behövas ett fåtal gruslass också.
Problemet är mer att det är en hel del lätt trafik efter vägen och enligt komunen är den viktig för det sk. rörliga friluftslivet, men ingen av dom snåla dumdjä....na som är berörda av vägen vill lägga minsta krona på att göra nåt åt den. Det känns ju inte roligt att dona en väg själv som sen andra ska ha glädje av helt gratis.

TS

torpöbo  
#274000Lägger du på bergkross kommer ingen nyttja vägen i onödan + att du kan köra med skotare på den utan att trycka sönder den ;) Sätt sen upp en bomm.

JanO  
#274001Bom är ingen ide för då blir den nog ganska snabbt uppbryten eller förstörd på annat vis. Men tror problemet är löst nu, pratade nyss med rågrannen och fick honom med på att fixa till vägen i hjälpligt skick, sen när virket är utkört lägger vi så stora stenar som skotarn orkar lyfta tvärs över vägen alternativt gör ett dike som traktorn kan komma över men inga bilar

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
#274012Lägger man på grov bergskross så efter 100 lass så har skotaren tryckt ner det i vägbanan och resten är det bara grus av. Kommer att bli en kanonväg av den efter skotningen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274016Ca 3 kr per 100 meter och fub? Billigt att skota mot att bygga väg. Vad fick du ge för grusning till lastbilsstandard

isteskog  
#288869Har själv rustat upp en sämre skogsbilväg. Hyvlade till den och körde sen på 0.80 bergkross Fick till en väldigt hård och bärig vägbana efter det. Röj bort sly och träd en 4-5m från vägkant och se till att vägtrummorna fungerar så har du en bra skogsväg i många år!

#288874Vad kostade det per meter, isteskog?

isteskog  
#288885vägen var ca 800m och jag körde på 12 lass 0.80 bergkross= 170tonx80kr=13.600. Lätthyvling med egna grejor ca 1.500. Totalsumma ca 15000 dvs ca 19kr/m. Då har jag inte räknat på buskröjningen jag gjort med röjsåg, men jag håller efter slyet med 3årsintervaller så den kostnaden på 800m är max 1500 kr vart tredje år.

#288890Tydligt och bra, tack! Var det spårgrusning, eller hela bredden? Bild vore fint. :)

Försöker uppskatta kostnader för mina vägar, så all input är värdefull.

isteskog  
#288896Är dålig på bilder! Det var egentligen spårgrusning, men blev nog en blandning spårgrusning/hela bredden. :smile: Efter grusningen kördes ca 900 m3f ut från vägen. Enda stället det blev lite nertryckt var i en kurva där lastbilen genade lite. Fick till en väldigt bra väg efter grusningen, visst lite slamrigt att åka personbil efter, men det är ju bara att köra lite saktare.

Robertberg  
#288901Hur långt har du till grusgropen när du fick 0-80 för 80 kronor tonnet? Billigt! :)
Vi gav 92 kr/ton för 0-90 när vi rustade upp en skogsväg i vintras, ca 3 mil till gropen. Det var också ett bra pris.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).