Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 404 t5 vs terri 34

16 inlägg 16242 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek 404 t5 vs terri 34

littlegeorges  
#288315 Hejsan, undrar om någon av er här har någon av dessa maskiner och kan uttala er om hur dem går/funkar?? Är de något tryck i aggregaten? Vet att dem inte är som "normala" skördare....

Någon som vet prisbild? Mejlat båda företagen utan svar....



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

Åke Nilsson  
#288343 Det jag hört från tidigare kontakter med tillverkaren av terri är att dom bara har 1 hydraulpump.
Sa åt tillverkaren att då döör ju kranen om du flyttar fram maskinen !!!

Avatar Fallback

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

ÅsaNisse  
#288352 Knepigt! Jag har en Terri ATD och där sitter två pumpar. En för hydostatdrivningen och en för kran+övrigt.
Trots detta måste man besinna sig och inse att det är småmaskiner det handlar om.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

Åke Nilsson  
#288356 Är alldeles för dyra för att vara så små blir en dyr m3 kostnad.
Fick offert på terri 34 och gick lös på dryga miljonen i skotarutförande 2011

Användarvisningsbild

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

stegmaster  
#288390
Åke Nilsson skrev:Det jag hört från tidigare kontakter med tillverkaren av terri är att dom bara har 1 hydraulpump.
Sa åt tillverkaren att då döör ju kranen om du flyttar fram maskinen !!!


Varför skulle det inte funka med 1 hovedpump.(+1liten gearpump til lågtryckservoen).
Min grävmaskin och manga andra märken har endast 1 pump, och det funkar hur bra som helst at larva och köra grävaggregatet samtidig.
Asolut inte dårligare enn 2 pump maskinen jag hadde tidligare, utan snarare tvärt om, den nyare 1pump maskinen er mycket snabbare.

Ser at Vimek`n annonseras för 1,3 mille som startpris här i Norge, så någon billig maskin er det ju inte. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

Åke Nilsson  
#288393 Oljan går ju som bekant dit det går lättast...
Ex kör du matarvalsarna på en JD 1270 EX. VARMKÖRNING finns inget tryck kvar till att lyfta kranen...

Aggregatet får oljan först i prioriteringen.

Blir stora skillnader på tryck och flöde om man bara har 1 pump.
Gamla åkerman 3 pumpar.....

Skördare har en pump för åkmotorn och 1 för arbethydraulik ibland 2 st.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

stegmaster  
#288396
Åke Nilsson skrev:Oljan går ju som bekant dit det går lättast...
.

Jo en gearpump funkar vel så, men på en moderne maskin med LS pump, så matas vel det tryck och flödet som behovs til varje funktion, tills pumpen når sitt maks flödet/tryck, eller??

Användarvisningsbild

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

Åke Nilsson  
#288398 Naturligtvis har alla moderna maskiner LS system eller konstant tryck system.
När systemet känner mottryck så vinklar pumpen ut., ingen belastning ingen olja pumpas.
Om du ska ha en buskröjare kan du inte köra den på samma pump som kranen då kommer den inte kunna hålla konstant varvtal.
Därför ska man hellre ha fler pumpar, vi körde buskröjning med en extra motor på vagnen på skotaren.

En grävmaskin inte lämplig till att ha skördaraggregat utan ombyggnad av hydraulsystemet.
Volvo byggt om en del grävare med modifierat hydraulsystem för att funka och hålla.
Blir för hårda tryckstötar i systemet annars.

En skördare vill ha ex 280 bar NU och då byggda man om systemet på grävmaskinerna.

En stegmatat aggregat funkar väl men hur känns kapsågen.?

Avatar Fallback

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

littlegeorges  
#288462 Och hur "bra" funkar aggregaten på vice maskin:)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

Åke Nilsson  
#292277 En modern skördare tar ca 50-60 hk då du tar på kapsågen.
Vill se småskorvarna till grävmaskiner hinna kapa utan stöd vid aptering.

Skulle aldrig kunna tänka mig en grävmaskin med skördaraggregat.
Dålig räckvidd allt under 8m vid dålig terräng.
Vidare dålig arbetsmiljö då inte man får sitta plant .

Användarvisningsbild

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

stegmaster  
#292295
Åke Nilsson skrev:Skulle aldrig kunna tänka mig en grävmaskin med skördaraggregat.

Håller med, OM man har råd med en "leksak" til 1,5,mille++, så er inte ekstrautrustning(skördaraggregat) til grävmaskinar nåt man ska kolla efter. :wink:
Ser ju nästan löjligt ut när en Terri, vimek eller malwa står och knuffer på småkvistar med et Keto forest aggregat.



Annars tycker jag maskinen i denna videoen slår dom skördare som trådtitelen handlar om med hästlängder, va gäller kapasitet i aggregatet.
Forövrig samma maskinstorlek som jag kör mitt Naarva stegmateraggregat med.(80-90l/min til ekstrahydraulik verkar vara tillräckligt ser det ut som)


Användarvisningsbild

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

Åke Nilsson  
#292356 Såg ut att gå riktigt fint !
Räckvidden och kranens klumpighet + ingen krantilt är
grävmaskinens största nackdel.

Stållarv ser jag som en självklarhet för dom som kör i skogen med en grävmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

stegmaster  
#292425 Jo du har helt rett i det skrivar med unntak av kanske det med räckvidden.
En grävskördare blir aldrig lika bekväm och produktiv som en vanlig skördare.
Du kanske ochså fölgt Tp Ressurs tråder på maskinisten.net och hans grävskördare.
Detta handler om en 25tonnare som oftast gick lös efter stormar och vindfallen, och då mente han at just räckvidden och styrkan i grävaggreget passadet fint til detta.
Vil minnas han nevnte räckvidden var ca 2m längre enn en stor skördare.

Var vel inte så illa räckvidd på maskinen i videoen över heller, med utskjut på ca 1,5m bordet räckvidden vara ca 7-8m??
En video til av samma maskin som viser mer av räckvidden med utskjutet.
Här syns even bandstödet, och hur man svänger med maskinen.
Alt blir ju inta lika galant som en riktig skördare, men har man redan en grävmaskin, så blir det ju relativt billig ekstrautrustning med et skördaraggregat.
Det er så man bör se det tycker jag, då den aldrig vil kunna konkurrera med vanlig skördare.


Avatar Fallback

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292461 På nya 560 monterar vi Log Max 928. Separat pump till hydrostat, arbetspumpen ger 140 l/min vid 1550rpm.....

https://www.youtube.com/watch?v=pG9bSkQdplk


Åke Nilsson skrev:En modern skördare tar ca 50-60 hk då du tar på kapsågen.
Vill se småskorvarna till grävmaskiner hinna kapa utan stöd vid aptering.

Skulle aldrig kunna tänka mig en grävmaskin med skördaraggregat.
Dålig räckvidd allt under 8m vid dålig terräng.
Vidare dålig arbetsmiljö då inte man får sitta plant .

Avatar Fallback

Re: Vimek 404 t5 vs terri 34

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292483


Herre jösses vad den tjuter... Vad är det som låter så illa? Hydraulpump eller någon ventil? Kan väl inte ska vara så?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).