Traktorn i skogen

Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

15 inlägg 11348 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

aywa  
#288049 Hej!

För att göra en lång historia kort har jag svetsat på nya fästöron på framdäckens fälgar på min 4wd Fiat 580. (Detta pga att efter en punktering så sprack de gamla fästena). Fälgtallriken fick en lägesförflyttning av de 4bulthålen så att dessa stämmer med bultcirkeln för de nya fästöronen på fälgbandet.

Drog samman falgtallriken mot fälgbandets 4 öron med nya skruv, låsmutter och fjäderbrickor. Till min stora förtret så hade muttrarna släppt och skavt upp de nya hålen i falgtallriken trots att jag dragit åt hårt så in i helvete!

Har nu tagit ner hjulet igen och ska dra åt med nya bult och vanliga muttrar för att sedan svetsa samman muttern och skruven samt svetsa fast skruven mot fälgtallrik och fälgband och får hoppas det håller....

Men varför släpper det, har ju dragit som fan och alla andra fälgar är ju sammanbultade på detta vis för att kunna bredda spårvidd osv. Nåt förslag ist för att svetsa, någon med liknande problem?

Det värsta med att bultarna började glappa är att två av de nya fästöronen ger sken àv att ha gett lite vika i delar av svetsfogen:( Vet inte om man vågar släppa ut luften ut däcket och förbättingssvetsa detta öra utan att ta av däcket- risken är la att slangen ger upp..,



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

sveakatten  
#288061 Kan du ha för dåligt material i bultarna? (muttern)
Har du svetsat dit örorna på samma ställe på fälgen? (hållfastheten så inte fälggen rörsig och med den fäst örorna)
Annars bästa låsningen förutom Locktite är nog Nordlock brickor dyra men effektiva.

Avatar Fallback

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

aywa  
#288065 Förstår idén med material i skruv o bult men det är bra grejer..

De nya öronen på fälgen sitter 90 grader förskjutet fr de gamla då materialet i närheten av de gamla kan misstänkas vara ganska så utmattat.

Nordlock, är det någon typ av fjäderbricka eller, inte hört talas om.

Kommer att svetsas, orkar inte oroa mig vid längre körningar ( om det nu vill hålla vs). Ska ju även finnas någon blå/ röd gänglåsning men tror att krafterna är för stora..

   TS
Avatar Fallback

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288085 Googla Nordlock brickor,finns info.

Avatar Fallback

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

sveakatten  
#288100 OK jag förstår dig, körde sönder en fälg till en självlastarvagn på liknande sätt ca 8mil hemifrån, hade som tur var en morbror alldeles i närheten som kunde hjälpa mig.

Men problemet uppstår ju om du kör punktering en bit hemifrån, att få av hjulet.
Locktite finns som gänglåsning och även som bussnings låsning.
Gör man rent bultgängan och muttern är det väldigt svårt att ta isär det sedan, går om man värmer till ca 70 grader.

Avatar Fallback

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

valmet862  
#288111 vanlig tjära funkar utmärkt som gänglåsning

Användarvisningsbild

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

Åke Nilsson  
#288195 Du ska inte använda fjäderbrickor FÖRBJUDET !!!
Hade ett skördaraggregat som vi lagt fjäderbrickor på som senare ville lossna jämt.

Dra istället med rätt moment bultarna.
Brukar vara plana brickor under muttrarna som inte är låsmuttrar.
Har aldrig släppt för oss på någon traktor.

Avatar Fallback

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

Rolfnilsson400  
#288206 Lite förklaring till varför bultförband lossnar
Det vanligaste är att man har för kort klämlängd, men det är svårt att göra något åt :-t

http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=173
http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=203
http://www.collycomponents.se/wp-conten ... 8rband.pdf

Avatar Fallback

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

aywa  
#288209 [quote="sveakatten"
Men problemet uppstår ju om du kör punktering en bit hemifrån, att få av hjulet.
Locktite finns som gänglåsning och även som bussnings låsning.
Gör man rent bultgängan och muttern är det väldigt svårt att ta isär det sedan, går om man värmer till ca 70 grader.[/quote]

Inga problem att få av hjulet fr traktorn, det är ju bultarna som sammanfogar fälgtallriken mot yttre fälgbandet som släpper. Skruvarna som håller fast fälgen mot navet uppför sig som de ska utan gänglåsning:)

Bra sida det länkades till gällande skruvförband, verkar ju i te helt osannolikt att det bl.a är för kort godstjocklek bultarna skall hålla ihop...

Bort med fjäderbrickorna ( två av dem hade försvunnit automatiskt när bultarna snurrat då de släppt:/

I med ny bult, vänlig jä*la mutter och några drag med svetsen så ska väl det lösa sig:)

Tack för svaren!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

Erre  
#288216 Vad har du för sorts bult och mutter? Vanlig 8.8 eller? Om bulten sträcks av belastning så hjälper det inte att du svetsar fast mutter mot bult.

Avatar Fallback

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

aywa  
#288413 ...vanliga 8.8. Utöver svetsfog mellan skruv o mutter så är det även svetsfog mellan skruv och gälgbandsfästet samt svetsfog mellan skruvskalle och skölden . Bör förhindra sträckning enligt mig, får se hur det fungerar, svetsade igår så har ej kört så mkt än:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

Jamt  
#292932 Klämlängden bör vara minst 2 x skruvdiametern gärna 3x. Sen är det viktigt att det är en plan fin yta under både skruvskallen och muttern. Får inte vara färg under för då kan skruvförbandet sätta sig. Ett skruvförband funkar så att skruvarna töjs lite grann. Man kan likna det med att se skruvarna som fjädrar. Det är därför det är viktigt med klämlängd för att få bra "töjning" i skruven. För att öka klämlängden kan man använda tjockare brickor eller tillverka distanshylsor av lämpligt konstruktionsrör. På skruvskallen ska det stå vilken klass skruven hör till. Med hjälp av det kan man titta i en tabell vilket åtdragningsmoment skruven ska dras till för att få bra förspänning. På bufab och Swebolt kan man hitta sådana tabeller. Sen är det rätt stor skillnad om man drar torr skruv eller anoljad (minskar friktionen).

/konstruktör vattenkraftbranchen

Avatar Fallback

Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

valmet862  
#292949
aywa skrev:...vanliga 8.8. Utöver svetsfog mellan skruv o mutter så är det även svetsfog mellan skruv och gälgbandsfästet samt svetsfog mellan skruvskalle och skölden . Bör förhindra sträckning enligt mig, får se hur det fungerar, svetsade igår så har ej kört så mkt än:)


då har du för dåliga bultar,hjulbultar brukar vara 10.9
att låsa bulten med svetsen leder bara till mera problem

Användarvisningsbild

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

Erre  
#338286 Hur gick det med dina fälgbultar??

Avatar Fallback

Re: Bultarna mellan tallrik o fälg lossar

rikard_e  
#338353 Jag jobbar som mekaniker på tunga fordon. Sköter en del maskiner runt om i bygden.
Vad jag har lärt mig på mina år är, gängar det upp sig, byt bult och mutter till fingängat, antingen tum eller mm. Fälgar och tallrik anser jag alltid borde vara fingängat.

Jag kör med det på mina maskiner, säger inte att det är rätt, men det har inte släppt än.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar