Traktorer och processorer

Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

27 inlägg 19894 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

stefan andersson  
#287916 http://www.nimaab.se/se/art/vinsch-warn-tabor-12k.php

http://www.weimer.se/Shop/List/B%C3%A4r ... char/233/1


Funderar på att skaffa vinsch till Valtran för att bärga sej själv när man råkat i knipa eller bärga nån annan. Weimer har ju några hydrauliska att välja mellan o Nima några el drivna

Finns det fler ni kan tipsa om...

Hur stor dragkraft behöver man för att dra loss traktor o vagn som gjort en dykning,
men har man en vinsch i nosen så vinschar man väl innan man gräver ner sig helt o hållet o då behövs kanske inte den största vinschen som finns. Vill inte lägga en förmögenhet på vinsch kan tilläggas...



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

Ferguson system  
#287917 Hei. El eller hydraulisk vil jeg si kommer an på hvor mye du kommer til å bruke vinsjen. Du kommer sikkert langt med en elvinsj hvis du bare skal bruke den en gang i blandt. Ved mye bruk ville jeg ha gått for hydraulisk. Du vet det sikkert, men jeg vil bare nevne det. Trekkraften dobbles ved bruk av taljer/trinser.

Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287962 Är det nyttigt med en vinsch fram på en icke rambyggd traktor,känns som att framaxeln kan komma själv och resten sitter kvar.

Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

stefan andersson  
#287989 Med jakefäste och frontlastarjärnen så går inte min valtra av på mitten kan jag garantera

   TS
Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287990 Jag har en 4,3 tons warn elvinch som jag bärgat mej själv några grr dock med brytblock då de behövs mkt dragkraft när både traktor o vagn ligger i skiten (driven vagn)
Då jag även är offroad åkare har jag den monterad på Jeepen istället och kan då dra i alla riktningar och har även används de 2 ggr jag lagt traktorn på sidan

Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

kungsis  
#287992 Hur funkar det med elvinsch och traktor batteri/generator? Iaf äldre traktorer har ju inte så stor generator och batterierna är väl inte byggda för att ge mycket ström till någon större förbrukare. Känns lite som att vinschen snabbt skulle få för lite för att den ska funka bra eller :???:

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287997 Traktorer brukar ha stora batterier så de funkar säkert bra, har inte så stora batterier på Jeepen heller.
Generatorn hinner ändå inte ladda så mycket som vinchen drar, maxströmmen på min vinch är hela 430A

Användarvisningsbild

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

Blue  
#288002 Vi har en sådan här i fronten på vår traktor.

https://www.elvinsch.se/kataloger/kateg ... etail.html

Den har vi haft god användning av både vid trädfällning och bärgning av andra traktorer.
Nackdelen är väl att den inte är så snabb.

Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

stefan andersson  
#288068 Lutar åt en hydraulisk vinsch, känns robustare än el, krävs skapligt grova kablar till en el vinsch oxå, blir några meter till batteriet, tänkte styra den med lastar reglaget om jag väljer en hydraulisk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

Åke Nilsson  
#288511 Sätt kedjor på traktorn i stället då du är ute på svag mark.
Tar 15 min fast du är ensam.
Har tagit mig upp ut en del rejäla fastkörningar genom att sätta en kätting sedan fast i varje bakhjul sen i träd sen har traktorn klivit upp efter virket man stoppat ner i myren under hjulen.

En stock med kedja annars fast i bägge bakhjulen och backa upp på funkar också.

Är alltid bra om man kör fast med fullt lass då brukar det finnas större chans att komma därifrån utan lass samt virke att bärga med.

Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288512 Funkar om du inte grävt ner alla hjul inkl den drivna vagnen....

Användarvisningsbild

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

Åke Nilsson  
#288517 Begravde en 890 med band runt om och kortade banden i myren då arbetsgivaren inte behagat att göra det innan vi for ner på mossen.

Sa det blir till att ringa nån annan att bärga oss med arbetsgivaren satte en timmerstock bakom vagnen tvärsöver och fast i bägge banden och backade upp på den.

Skulle kört kedjemetoden om det funnits träd i närheten men det var 6-7 meter till fast botten...

Trodde han drev med mig !!!

Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

kjellax  
#288520 försök få tag i en ösa 101 vinsch (hydraulisk)å någa brytblock sätt den bak på valtran då slipper du ta dej över skithålet du kommer garanterat loss

Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288533 De tricket funkar inte på en rulldriven skogsvagn efter traktor

Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

kjellax  
#288535 de går fint lägg bara vaiern på rätt sida banken på vangen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).