Sågverk (mindre)

Stockhöjare för manuell stockbandsåg

4 inlägg 4774 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stockhöjare för manuell stockbandsåg

Pabene  
#287258
DSCN1460.jpg
Jag har tillverkat och använt flera olika typer av stockhöjare. (Med stockhöjare menar jag den anordning som används för att höja den lilla änden av stocken).
Den jag är mest nöjd med ser ut som bilden visar. Då man sågar ensam med stockbandsåg och inte har hydraulisk stockhantering, är den till stor hjälp.
Den här har två transporthjul (diam=100mm) som sitter på en "pelare". Höjningsrörelsen är lodrät och rak, dvs stocken rör sig inte något i sidled vid höjning. Hjulen gör att jag själv kan rotera stocken stående vid storänden. Lilländen rullar då lätt på /mellan hjulen utan att flytta sig i sidled på stockbordet.
Bottenplattan vilar på betong golvet. Det går bra att rotera stockar även när ytor har sågats bort. "Nästa utförande" kommer att ha glidskenor så att sidoläget för stocken lättare kan finjusteras och låsas innan stocken fixeras inför nästa snitt. Stockhöjaren kan lyftas i ett handtag nära tyngdpunkten. Den kan flyttas och användas där den behövs längs hela vår såg.
Jag har vinklat upp pumphandtag och sänkningsventil för bekvämare åtkomst.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Stockhöjare för manuell stockbandsåg

Hazzilla  
#287334 Jag tror att jag skall knycka din ide med hjulen. Jag använder en saxdomkraft eftersom det inte är speciellt högt mellan mark o stock.

Användarvisningsbild

Re: Stockhöjare för manuell stockbandsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287573 Ser behändigt ut, nån form av fjärrstyrning till den bara?

Avatar Fallback

Re: Stockhöjare för manuell stockbandsåg

josip  
#287579 det finns eldrivna saxdomkrafter på tex. biltema.. Kan vara en idé kanske?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).