Skördare

Rottne h-8

53 inlägg 20422 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne h-8

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28647 hej jag undrar hur en h-8 funkar är den smidig? Hur mycket hugger man på en dag? osv



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#28654 Som beståndsgående är H8an väldigt smidig.
4 höj o sänkbara hjul gör den lämplig även i lite tuffare terräng.
Hur mycket man hugger beror mycket på vilken skog man kör i och som vanligt vilken chauför som sitter vid spakarna.
Dock så presterar den lika mycket som tigercat H09 som är närmsta konkurrenten. Hur den står sig mot forrestlinen återstår att se.
Sedan har alla maskintyper för och nackdelar so man måste väga in.
Som beståndsgående håller jag H8an högt, men det är min personliga åsikt, finns de som håller tigercat för högt.
Man får hela tiden väga in det som passar ens egen situation bäst..

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28690 H8an lär ju vara bra mkt. smidigare än Tigercaten eftersom den bara är 4 hjulig. En boggiemaskin har trots allt en tendens att vilja skjuta på lite rakt fram när man svänger mot en med bara 4 hjul.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28715 drar den ca 10 liter i tim? vad bör man ha för skotare efter tycker f-9 är lite för bred.

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#28720 Ska man med dagens prislistor ha en ärlig chans att tjäna ihop till en vettig timpenning så är nog F9an det minsta man kan ha.
Sedan iofs så kan man kanske nischa in sig och skota med en Vimek606 eller liknande miniskotare efter, men då måste man justera ackordspriset lite.
Bäst för skogen är utan tvekan stickvägslöst, men frågan är om dagens massapriser tillåter det?
Den drar mellan 9-10 liter i timmen

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28724 Funderat lite på en valtra a-75 och en mowi kärra blir ca lika brett som h-8an

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#28735 Tank på att när det svänger eller är bokigt så tar traktorn med huggarvagnen en hel del plats med.
Dock inte lika mycket som en skotare.
Sedan är det vilket krav du har på kapaciteten på ekipaget...
En skotare är svårt att konkurrera mot med griplastarkärra.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28782 jo men jag vill inte ha några stora vägar i skogen. Sen så kan man väll ta ett par hundra mindre i tim? Och den drar ju mycket mindre bränsle. Men hur mycket hugger man på 9 tim om skogen har medelstam 0.08

   TS
Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#28828 Masterchief: Nu får du förklara dig, vad menar du med att Tigercatene är enda konkurrente, Sampo 1046 ser jag som presic samma maskin som H-8:an

Eller har jag fel?

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28834 Hej!

Är det fina förhållanden och du är bra på att köra så kanske du kan ta ett träd i minuten eller så. Men det beror helt hur det ser ut.
Mycket av jobbet vid gallring är att planera hur man ska köra, hur man ska fälla träden för att inte skada stående träd och för att underlätta skotningen.

Jag tror inte att traktor med skogsvagn är optimalt efter en beståndsgående maskin.
Det är en som kör ut efter mig med traktor och skogskärra och jag tycker att jag funderar hela tiden på hur jag ska göra för han ska komma fram.
Jag skulle lätt kunna slingra mig fram med maskinen på ett sätt som gjorde det omöjligt att skota med traktor och skogskärra efter mig.. och jag kör en fyrhjulig Valmet 901.

Användarvisningsbild
masterchief  
#28837
Skogsluffarn skrev:Masterchief: Nu får du förklara dig, vad menar du med att Tigercatene är enda konkurrente, Sampo 1046 ser jag som presic samma maskin som H-8:an

Eller har jag fel?

Glömde att nämna den helt enkelt.
Vad jag vet så rullar inga sampo i mina trakter. Därav slarvet från min sida :oops:
Hur stor andel har Sampo på beståndsgående marknaden?

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28862 Okej Anders men 901 är väll en bra bit mycket bredare en 2 meter. Vad är det för traktor och kärra. H-8an är ju lite mer en 2 meter bred så vad skulle man ha för en skotare efter den. Någon Vimek eller någon sådan liten går ju inte.

   TS
Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#28865
Skogsluffarn skrev:
Masterchief: Nu får du förklara dig, vad menar du med att Tigercatene är enda konkurrente, Sampo 1046 ser jag som presic samma maskin som H-8:an

Eller har jag fel?

Glömde att nämna den helt enkelt.
Vad jag vet så rullar inga sampo i mina trakter. Därav slarvet från min sida
Hur stor andel har Sampo på beståndsgående marknaden?


Ta det inte så hårt, jag bara retas lite för att jag själv kör Sampo...

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28889
Skogsluffarn skrev:Masterchief: Nu får du förklara dig, vad menar du med att Tigercatene är enda konkurrente, Sampo 1046 ser jag som presic samma maskin som H-8:an

Eller har jag fel?


Den största skillnaden är väl pendelarmarna,hur funkar det på sampo? Är det pendlande axlar och stel midja eller någon typ av nivellering på axlarna? Hur bred är sampon med olika hjuldimensioner?

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28891
Anders Olsson skrev:Hej!

Är det fina förhållanden och du är bra på att köra så kanske du kan ta ett träd i minuten eller så. Men det beror helt hur det ser ut.
Mycket av jobbet vid gallring är att planera hur man ska köra, hur man ska fälla träden för att inte skada stående träd och för att underlätta skotningen.

Jag tror inte att traktor med skogsvagn är optimalt efter en beståndsgående maskin.
Det är en som kör ut efter mig med traktor och skogskärra och jag tycker att jag funderar hela tiden på hur jag ska göra för han ska komma fram.
Jag skulle lätt kunna slingra mig fram med maskinen på ett sätt som gjorde det omöjligt att skota med traktor och skogskärra efter mig.. och jag kör en fyrhjulig Valmet 901.


Hmm..man bör väl köra mer än ett träd i minuten om det ska gå ihop sej eller? tycker många pratar om att man bör ligga upp mot 100 stam/h. Dock har ja inte kommit upp i det än. kasnke runt 80 (i lite klenare bestånd)tycker d är svårt å köra så mycke mer om man ska köra skadefritt(nästintill) och inte gallra för hårt heller.Men i snitt ligger ja nog lite lägre. Har dock inte kört beståndsgående gallringsskördare så länge.

Va ligger ni andra på?(å då menar ja inte rekord utan i snitt, inte gallring i underkant på mallen och inte ruskörning med massa skador)

Men ja anser absolut att det funkar bra å köra med skogsutrustad traktor å griplastarkärra efter beståndsgående. Här hemma på våra egna marker skulle jag inte släppa in nåt annat eftersom vägarna i gallringarna är anpassade efter en traktor=2,20 m bred. Alltså lika bred som rottne 2004 an.Vill inte öppna upp så vinden kan få fart och det blåser ner i onödan. Men det får ju inte va allt för besvärliga marker, men planerar man väl å har drivkärra brukar det lösa sej, men det finns ju stenigare å mer kuperade marker där det inte är så lätt å ta sej fram.

Kör nu på ett ställe där markägaren ska köra själv med traktor å griplastare, det blir riktigt fint i bestånden när man slipper hugga för mycke väg. Hade gärna alltid bara huggt väg till traktor men problemet är väl att hitta dom markägarna som vill betala några kronor extra för å köra med traktor+komforten är ju sämre än skotare.

Hur bred är 901 an förresten?va har du för hjul på?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).