Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbrand utanför Sala

277 inlägg 120622 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsbrand utanför Sala

özach  
#286926 just nu rasar en flera tusen hektar stor skogsbrand väster om sala. med det vill jag varna för brandfaran. det är kruttort i skogarna denna heta sommar :shock:



   TS
Avatar Fallback

Re: skogsbrand

stihl91  
#286927 Torrt är det! Här hemma brann det igår, tack vare tidig upptäckt och en duktig brandkår så blev det bara 0,3ha.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

sundelius  
#286931 Var någonstans stihl?

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

stihl91  
#286932 Ramsta 1,5 mil sydväst om Uppsala

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

rockfax  
#286973 Det brinner inte långt ifrån mig just nu: http://lindenytt.se/page/nyhet/artikel. ... kelid=8867

Det brann förra veckan och verkar ha tagit sig igen, när vinden ligger "fel" så ryker det som satan här.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287007 Inte nog med allt virkesförråd som förstörs i branden. Jag fruktar också att länsstyrelsen kommer att skapa ett antal reservat där skogsbranden har härjat som värst. En olycka kommer sällan ensam. 😡 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

halvproffs  
#287016 Stängt alla fönster och ventiler för nu luktar det skogsbrand även här trots ca 6mil fågelvägen till branden. Stackars människor och djur i närområdet.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287017 Förstår det kommer till er nu, vi har haft västlig vind sen i natt så just nu är det rent igen hemma.
Kan bara hålla med dig "halvproffs", måste vara hemskt svårt för alla som bor där, både djur och människor.
Tittade på kartan som publicerats över var det brinner. Hemskt stort område, samtidigt så ser man att det finns ett i praktiken naturligt stopp med sjöar och vatten drag lite längre upp norröver och västerut. Så turligt nog finns det nog en ände på eländet om de nu inte lyckas släcka det.


http://www.dt.se/allmant/dalarna/karta- ... nner-det-1

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

lissnils  
#287023 10.000 ha som brinner :shock:
Det är nästan som vårt älgskötselområde. Usch fy faen va maktlösa vi små människor är mot naturens krafter.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

åberg  
#287024 Vilka resurser har räddningstjänst och hemvärn för att hugga brandgator? Här på skogsforum finns många som kan hugga och en del med grävare och liknande. Men de tar tydligen inte emot frivilliga. Man kan ju iofs ha förståelse för att de inte vill ha löst folk som man inte är säker på har rätt kunskap och kanske på grund av det utarmar räddningstjänstens resurser.

Man vill ju göra nåt för att hjälpa till, men vad?

Mat och husrum åt evakuerade?

Uppstallning av evakuerade djur?

Stötta räddningstjänsten med mat och dryck?

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287026 Många av de som bor rimligt nära kan erbjuda hjälp att ta emot djur om man kan. Likaså erbjuda sig att ta emot folk som behöver komma ifrån. Har gjort det själv och vet flera som gör det nu. Finns flera FB grupper där man kan anmäla sig. Det är ju inte "bara" branden som driver iväg folk, utan även röken.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Tosca  
#287028 Skördargrupper från närområdet är redan engagerade, vid gårdagens brandframfart är det tyvärr svårt att få upp gator som har någon verkan.
Det är dessutom ett så stort område som ska bekämpas, så viss förvirring verkar råda på planeringssidan.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

r93  
#287045 Jo det verkar vara extrem förvirring! Innan idag så kom det rapporter om att dom italienska planen stod i Polen?... Nu läser jag på nätet att dom är kvar i Italien pga dåligt väder så dom kommer inte över alperna?! Vad är sant?

Sedan läste jag att dom franska planen är försenade pga BYRÅKRATI!..

Nä du moder Svea, vad har hänt? Ibland är det bra med lite värnpliktiga samt riktiga BEFÄL som kan hjälpa till och styra upp!

Men det har ju blivit viktigare med hbtq certifiering m.m...

Jag lider med er där uppe, kämpa på!

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

j-eg63  
#287050 Röklukt har nått Arjeplog :surp:
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/s ... fault.aspx

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

stegmaster  
#287053 Detta var vansinniga grejor. :shock:
Hördet på nyhetera at vi skickat 2 helikopter från Norge ochså för at vara med.
Verkar inte som det finns denna typ flygplan i Norden?? :smile:
Hoppas det löser sig nu med bättre väder, regn och vindstille er vel va som gäller. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).