Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

32 inlägg 29342 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Qkeeper  
#286999 Är i behov av att investera i en lunningsvagn då jag p g a de senaste dagarnas oväder här i värmland fått endel nya vindfällen att ta hand om, en hel del timmer som behöver lunnas en bit till väg som är farbar med mer än halvlass med kranvagnen.

Det är blöt mossmark och sitter nu och lurar på tre alternativ.

1. Nyvab's modell där virket hänger i kätting, verkar smidig att lasta, bara backa över, kroka i och vinscha upp.

2. Lunningsvagn frå Leja, taggbanke. Det som oroar mig mest är att det kanske är krångligt att få på och av timmer på banken.

3. Försöka få tag på en enklare begagnad timmerkärra med boggie eller kina vagn med flyttbar boggie och bankar för att kapa ned den och få en "lunningsvagn med boggie. Här kommer också problemet med lastning/lossning infinna sig men man borde få en lunningsvagn som tar sig fram lätt i terrängen samt bättre bärighet.

Ni som testat olika modeller kom gärna med synpunkter eller förslag. Pulka är inget alternativ.



   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

pensionist  
#287002 Jag kan absolut rekomandere Nyvabs lunningskärra. Systemet med at virket "hænger" i k¨tting er bra. Man overfører vikten av virket til fyrhjulingen - och kärran tar sig let over hinder.
Jag har anvendt en sån i mange år koblet til Yamaha 350 Big Bear, som er 20 år. ( jag har okså en Grizzly 450 som kør med en Avesta 3,4 hydraulvagn )
Ursakta mit svenska - Jag er från Danmark

Användarvisningsbild

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

anersimyra  
#287012
pensionist skrev:Jag kan absolut rekomandere Nyvabs lunningskärra. Systemet med at virket "hænger" i k¨tting er bra. Man overfører vikten av virket til fyrhjulingen - och kärran tar sig let over hinder.
Jag har anvendt en sån i mange år koblet til Yamaha 350 Big Bear, som er 20 år. ( jag har okså en Grizzly 450 som kør med en Avesta 3,4 hydraulvagn )
Ursakta mit svenska - Jag er från Danmark
Inte ska du be om ursäkt för språket, du skriver fullt begripligt. Ja, dessutom bättre än många " infödingar "... :grin: :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Qkeeper  
#287051 Ja den verkar smidig :) fick däremot ett riktigt riktigt bra pris på Leja's variant idag så skall åka och se den i action imorgon. Men innan jag sett att den är smidig så lutar det åt nyvabs.

Språket är de absolut inga fel på iaf :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Perjos  
#287233 Snodde ihop en egen i vintras. Med stocken hängandes i länk. Fungerar riktigt bra tycker jag iaf.

På bilden hänger stocken bara i vinschvajern. Använder vinschen bak på fyrhjulingen.

Bild

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Qkeeper  
#287275 Blev en Lejab vagn här. Helnöjd hittils. Smidig avlastning med fällbar taggbanke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

HN  
#303276 Hej är det någon som vet var man kan hitta en bild på Lejab lunnevagn. Tror det skulle funka för mig i klen gallring handlasta köra några meter och lasta på mer. Fällbar taggbanke skulle underlätta.

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Qkeeper  
#303845 Gå in på www.bjalverud.se klicka på tillbehör atv och sedan leja vagnar i menyn till höger där finns det bild på den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

HN  
#304037 Ok tack ska du ha. Har börjat att bygga lite på en egen, jag har hjul tänkt att köpa nav och kulkoppling på jula.

Användarvisningsbild

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Calle78  
#323756 Hej, Jag har oxå börjat att bygga en lunningsvagn till ATV:n, var på Jula och köpte 2st nav och en draghanske. Men nu när jag packade upp naven för att svetsa fast dem känns de så dåliga i lagren, har era fungerat eller är lagern kass?
Man vill ju inte lägga ner massa jobb på vagnen och sen skär lagren efter ett tag :sad: ?
/Calle

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Perjos  
#323762 Om jag inte minns helt fel köpte jag mina på Biltema. De var heller ingen höjdare, har känt på Julas också och de var precis likadana.
Nu är det ju ingen kära som kommer att rulla i 100 blås från Ystad till Haparanda, så jag tror inte det spelar nån större roll.
Mina var det väldigt lite fett i, så det skadar nog inte att öppna och fylla på lite. Men det känns ungefär som om nån hällt en näve grus i lagren...

Användarvisningsbild

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Calle78  
#323823 Jo vist, den skall inte rulla så många mil så det bör hålla, skall slänga i bra fett efter de är svetsade.
Lägger upp en bild på modellen om någon är intresserad.

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Blivande snickare  
#323827 Fin ritning! ^:)^
Själv bygger jag aldrig nåt utan ritning ^#(^ :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Qkeeper  
#323871 Mycket fin ritning! :) Bara en liten tanke, du bör ha en atv med draget väldigt långt bak om det ska fungera med så kort dragstång annars lär väl ramen ta i däcken ganska fort vid skarpa svängar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunna i kätting eller på taggbanke, atv

Calle78  
#323931 Ja det är en risk, vet hur irriterande det är när när man inte kan vika en kärra så mycket man vill. Skall mäta på Grizzlyn en gång till innan jag monterar dragstången.
Någon som vet var man köper en sådan där lunningskätting med sticka på 6mm?? och en bra kättningskrok.
Tanken är att jag monterar en fast krok i traversvagnen där man hakar i kedjan så kort som möjligt. Sedan lyfter stocken när man kör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).