Skördare

SLU Tids studie gallringar Forestline/TJ 1110

8 inlägg 4214 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SLU Tids studie gallringar Forestline/TJ 1110

Undrom  
#28682 Jag hittade en intressant tids och ekonomi studie pä nätet
Som SLU har gjort nyligen.
Om beståndsgående gallring med ett slag VS två slag i beståndet
VS stickvägsgående gallringar.

Jag bifogar denna
Läs och begrunda.



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#28688 Mycket intressant läsning :D
Var som tusan att det var bättre ekonomi i beståndsgående gallring.
Då får nog de som förespråkar stickvägsgående ta sig en funderare.
Vad jag fattade, nu har jag inte lusläst den utan bara läst summeringar etc så var det skotaren som var vinnaren vid stråkkörning.
Skördaren spelade inte så jättestor roll.
Blir kvällsläsningen den här studien 8)

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28726 Det där var intressant läsning.

Ganska logiskt om man tänker efter. Det gäller att kombinera rätt sorts maskiner med rätt metod.

//.D

Användarvisningsbild

faaaarlig statistik...

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28736 humm.. En del konstigt, tycker jag iaf.

tabell 15 gallringskvalitet:
Stickvägsgående - stickvägsavstånd: 12,8 meter.. ?? Får man göra så?
Bestgående.2 stråk: Uttag 40 % av grundytan...?? Får man göra så??
tabell 16: skador:
De beståndsgående ligger runt 5%, på vintermark..?? Får man göra så?

Om min skog blev avverkad med något av ovanstående resultat skulle nog inte jag vara så nöjd.

Enligt mej är dessa siffror ganska farliga - de skapar debatt, folk säger att nu är det ena minsann bättre, men läser man noga så måste man ju ta hänsyn till att kranen var för kort, gubben anpassade sej efter parcellernas storlek, hänvisningar till gamla studier - de mest aktuella är "endast" drygt 10 år gamla (jag tror det har hänt en del sedan 1996) - etc etc..

Vad får då statistiken för nytta???

Att då dra en slutsats, efter alla gissningar, att en metod är mer ekonomisk än den andra, när det slutligen skiljer mindre än 2 % på priset (måste väl vara inom alla felmarginaler??) mellan billigast och dyrast - kan det vara riktigt rätt?

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28761 Kunde bortse från kostnaden tror jag många skulle välja manuell gallring.

Idag räknas produktiviteten endast i hur många kubik som lämnar skogen på kortast mjöliga tidsrymd. Det tycker jag egentligen är det farligaste med alla dessa kalkyler.

Vid slutavverkning pratar man om att plocka ut allt grot och stubbar. Är det egentligen bra? Ekonomiskt på kort sikt får man ut pengar i fickan och kan visa på resultat. Vad händer när man kommer till första gallringen i det nya beståndet? Idag ger väl de gamla stubbarna med dess rötter fortfarande bärighet.

Att överhuvudtaget göra stickvägar borde vara fel när man tittar på hur många procent av grundytan man skall plocka ut ur en gallring. Stickvägarna kommer i princip utgöra hela uttaget. Är det rätt?


Det intressanta i rapporten är att man kanske kan tänka i nya banor där en liten skördare är lönsam i kombination med rätt skotare och glesa stickvägar. Idag tycker jag bara att man hör talas om att man skall ha större maskiner; mer lastkapacitet, längre kranar och där med tyngre maskiner som klarar bära kranarna osv.

//.D

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28893 Håller med dej sundhult, tycker det är tråkigt att utvecklingen i gallring gått mot större maskiner bara för att entreprenören ska få ekonomi i det. särskilt på skotningen. En beståndsgående skördare i kombination med en modern maskin i rk 66 snorre storlek(byggd på volvo 430), tror ja man kunde gjort riktigt fint i gallringsskogen med :) . Men med dagens ackord är d ju inte lätt.

Är lite negativ till den där rapporten oxå(fast posetiv till beståndsgående ändå). alldeles för tätt med vägar vid stickvägsgående ju,uttaget låter högt och skadefrekvensen oxå. Tror inte ja gör mer skador när ja kör i beståndet än när ja kör stickväg(har ju aggregatet närmare sej och anser man kan göra bättre stamval när man kommer närmare träden och "ser dom från två håll"(kan ta träd "bakifrån" )jäfört med stickvägsgående som ju bara ser /tar från vägen.+ att maskinen är allmänt mindre och smidigare.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28902 Man ska ju ha i åtanke att för 10-15 år sedan kunde man som markägare nästan bli skyldig på en 1a gallring. Tycker det låter lite fel att beskylla entreprenörerna för att maskinerna blivit större.
Intäkterna är lika trots att alla utgifter ökar,då lär väl nån rationallisering göras för att det ska gå runt. Om det nu är lönsammare i realiteten med beståndsgående borde ju alla åka runt i sådana. Men så är ju inte fallet.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28924 Om det var mitt inlägg du menar engstrand så menar ja inte å beskylla entreprenörerna,det är ju som sagt för å få ekonomi i tex skotningen som större maskiner andvänds. Ja är ju själv entreprenör :wink:

Tycker bara utvecklingen är lite tråkig,att det ska behöva va så stora skotare i gallring tex. Jag tycker ju det är bättre å tänka långsiktigt och se gallringen mer som en skogsvårdande åtgärd än nåt som ger så mycke netto. Det är ju bra om beståndet inte blåst ner innan man ska slutaverka,och ännu bättre om man lyckats få fram många m3sk/ha. 8)

Fast det är klart,kör man i "bonnaskog" som ja gör,så blir ju inte objekten så stora. Kör man i bolagsskog när objekten är 10-tals hektar å kasnke en bit å skota kan de väl förstås va gött me lite större grejer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).