Friluftsliv, Naturturism

Vägbommar och ambulans

32 inlägg 24499 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285951 Olika riktlinjer på olika områden kanske??

Känner en kille som var deltidare på räddningstjänsten och dom hade en större riksväg på sitt område, och detta var i gränstrakter mellan två län.
På olyckor på denna väg larmades oftast räddningstjänst från bägge länen och han sa att var det det andra länet som var ansvarig för insatsen kom alltid ambulanshelikoptern, medans den aldrig kallades in i det andra länet för att det var för dyrt... kallades in först när man visste att man hade behov av den...

Så jag gissar att det är olika regler beroende på var i landet man befinner sig.

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

dwurg  
#285961 Kan också bero på hur långt dom har, här kommer alltid räddningstjänst iom att dom är 1,5-2 mil närmare än närmsta ambulans.

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

peo528  
#285965
dwurg skrev:Kan också bero på hur långt dom har, här kommer alltid räddningstjänst iom att dom är 1,5-2 mil närmare än närmsta ambulans.

Så kan det iofs vara i mitt fall oxå. Ambulans 3 mil bort o räddningstjänst 1 mil bort.
Men om det är så att ambulansen är beroende av räddningstjänsten för att kunna göra en så pass enkel sak som att öppna en grind så kanske det kan va en ide att det finn en bultsax även i ambulansen. O vad det gäller vem som ska betala för nytt lås eller eventuell skada på bommen så är väl det lite skit samma då det viktigaste är att människan som är skadad får hjälp oavset dett gäller skogsarbetare eller ryttare.

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

Si63  
#285968 Ang försäkring.
Jag vet inte om det är en skröna men..
En bilist stannade till vid en bil-olycka.
Bilisten hjälpte ut en skadad person från vraket.
Bilist erbjöd den skadade personen att sitta i hans bil tills ambulansen kom (det var lite kallt)
Räddningstjänsten kom till platsen och resolut så klippte dom upp taket på bilisten bil då det kunde vara en nackskada på den förolyckade.

Inget försäkringsbolag täckte denna åverkan. (det var endast trafik-försäkring på bilistens bil)

vet ej om det är sant.

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

sundelius  
#285970 Det finns flera sådana fall. Bla en ny taxi som dom klippte för att man befarade nackskada. Flytta aldrig en person ur bilen om det inte är ett livsfarligt läge utan hjälp till att stabilisera huvudet där han sitter till ambulans är på plats

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

husqvarna_med_sthil  
#285989 problemet löst med ett kombinationslås, så har vi gjort.

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

husqvarna_med_sthil  
#285990 ...Om man vill från alla sidor ha en lösning kan man erbjuda en databas med alla koder till ambulans,polis samt räddningstjänst.

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285996
Sinkro63 skrev:Ang försäkring.
Jag vet inte om det är en skröna men..
En bilist stannade till vid en bil-olycka.
Bilisten hjälpte ut en skadad person från vraket.
Bilist erbjöd den skadade personen att sitta i hans bil tills ambulansen kom (det var lite kallt)
Räddningstjänsten kom till platsen och resolut så klippte dom upp taket på bilisten bil då det kunde vara en nackskada på den förolyckade.

Inget försäkringsbolag täckte denna åverkan. (det var endast trafik-försäkring på bilistens bil)

vet ej om det är sant.


Ingen skröna med taxin!

Först ut var dock en polisbil i Malmö som var helt ny!

Det var en kompis till mig som tog beslutet (på rätt grunder o med undvikande av livslångt lidande som följd)!

En bil är billig jämfört med en förlamad människa!

Å jo, försäkringen täcker, jag har tagit samma beslut o det var inget problem i det fallet!

V

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285999 Ja jag förstår ej varför man ej kan ha kombinationslås på vägbommarna istället. går ju att byta ut om för många har koll på koden

Senaste idag var man tvungen å köra 40 min t & r för att hämta en nyckel till en bomjävel, (man får väl skylla sig själv när man sliter på under "semestertider" )

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

sundelius  
#286022 Förstår att du också är brandman Vesslan. Heltid eller deltid?

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286027
sundelius skrev:Förstår att du också är brandman Vesslan. Heltid eller deltid?



Close but no cigar!

Är Ambulans och Anestesisjuksköt!

V

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

JensSkoog  
#286032 En sak är när man jobbar i skogen och bommen ska vara öppen. Men dom som kör crosscykel eller rir på fula skogsstigar kann vell inte vänta sig ambulans på minutet om det sker olycker. Det är en risk dom tar. Ser dom varje dag där jag röjer. Isär dom som cyklar kör som dom skulle ha den fula bakpå på mycket dårlig skogsstig i tät skog. Om en olycka skulle ske, får dom bäras ut och kraftgatan gör att helikopter inte kommer på tal.

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

Si63  
#286049
Vesslan skrev:
Ingen skröna med taxin!

Först ut var dock en polisbil i Malmö som var helt ny!

Det var en kompis till mig som tog beslutet (på rätt grunder o med undvikande av livslångt lidande som följd)!

En bil är billig jämfört med en förlamad människa!

Å jo, försäkringen täcker, jag har tagit samma beslut o det var inget problem i det fallet!

V


Jag förstår att man klippte upp taket. Ingen snack om det.

men vems försäkring betalar skadan på bilen?
Trafikförsäkringen betalar inte det.
Då måste det vara räddningstjänsten (som inte har något försäkringsbolag då det är kommunalt?)

Användarvisningsbild

Re: Vägbommar och ambulans

steppdeck  
#389948 Jeg er ambulansearbeider, har hatt en del oppdrag med "stengt" vei med påfølgende bruk av grisedyr luftambulanse, brannvesen, stressing av bomholder pr mobil osv.. Jeg har enda ikke erstattet en eneste lås;)

Vi har for øvrig ikke boltsaks i ambulansen, bare et tafatt redningsverktøy som er uegnet til hengelås.
Men brannvesenet har hydraulisk saks;o)

Min egen lærdom etter disse erfaringene med kranglete vegholdere er at jeg aldri noensinne kommer til å låse min egen skogsbilvei for noen grunn.

Avatar Fallback

Re: Vägbommar och ambulans

bgl  
#389954 Jo, det finns tyvärr en "grunn" tlll att ha en låst vägbom. Är lås och bom intakta när man kommer dit kan man vara ganska säker på att inte bli överraskad av någon/något efter vägen.
En söndagskväll i mitten på 80-talet tog jag en tur till min egen väg för att byta en slang som gick på fredagseftermiddagen. När jag svängde in på min väg låg 2 större stenar utrullade på vägen, av spåren att döma med handkraft. Spår av 2 rivstartande bilar innanför stenarna gjorde mig misstänksam. Jag ringde farbror Blå och dom kom omedelbart, jag förstod senare att dom redan visste någonting. Vi rullande stenarna åt sidan, polisbilen åkte först och jag en bit efter. Längre in pågick slakt av en stulen bil av dyrare sort. Stämningen blev sån att jag bara var glad över att inte ha blivit överraskad åkandes ensam.
Nu har jag låst bom.
En förmiddag för att par år sen när jag bara skulle passera samma väg såg jag att låset var klippt.
Mycket försiktigt smög vi ner, sikten är i dag mycket längre efter avverkning än på 80-talet.
Historien upprepade sig, där stod rester efter en bilslakt, en stulen bil och ett stulet släp. Bara skräpet var lämnat!
Ny polisinsats, jag slapp i alla fall betala städningen.
Jag fick väl förklarat att risken om man kommer på ett pågående brott är numera långt större än förr!
Sverige är fantastiskt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar