Skogsmiljö och Trädlära

Manuell dikning/dikesrensning

76 inlägg 75621 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

machonisti  
#190067 Nydanande!

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

lodjuret  
#190084
machonisti skrev:Köpa???r


Ja då den jag har börjar bli slut så kanske det vore en idé att köpa en ny då den går sönder, beroende på pris.

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

lodjuret  
#190086 Den nyare hackan jag har verkar vara en borrhacka enligt granngården
http://www.granngarden.se/product/borrhacka-sfi-3405

Bild

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

axwell  
#190096 Akkurat 1 st krafse.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... fse-14056/

Med lite längre skaft kunde den duga vid manuell dikesrensning, inte alltför dyr.

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

machonisti  
#190108
lodjuret skrev:
machonisti skrev:Köpa???r


Ja då den jag har börjar bli slut så kanske det vore en idé att köpa en ny då den går sönder, beroende på pris.


Sök en smed och visa honom originalet, då får du en ordentlig en.

Användarvisningsbild

Full gas med motorsågen

traktorz  
#190190 Kabelskyffeln är tillräckligt liten för att kunna orka med. Fyllhammaren är ovärderlig. Kolhackan från tiden då SJ körde med koldrift är dock bästa redskapet, om än med något tungt skaft, för att slita loss all växtlighet i befintliga dikesbottnar.

Men för att det ska ta något, så behövs något motoriserat. En kraftigare motorsåg med ett långt svärd, att skära torven med, för att sedan gå på med de ovan nämnda tre verktygen.

Lite dyrt förstås att köra med hårdmetallkedjor i Stihls guldkartong, Rapid Duro (RD). När alla tänder nu är borta på den första kedjan, kanske det går lika bra med en billigare Rapid Super (RS) kedja, samt spara RD-kedjorna till stubbsågningen.

Tyvärr räcker det inte med tryckluft till att rengöra sågen sen, utan högtryckssprutan är nödvändig, samt isärtagning och återinfettning av kedjebroms och centrifugalkoppling.

För rensning av djupare diken än vad som klaras med 18" svärd, så är det band- eller hellre en traktorgrävare som krävs. Dock behövs bärighetsmattor för att traktorn överhuvudtaget ska kunna ta sig fram i dessa besvärliga marker innan tjälen infinner sig.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

kungsis  
#195462
lodjuret skrev:Den nyare hackan jag har verkar vara en borrhacka enligt granngården
http://www.granngarden.se/product/borrhacka-sfi-3405

Bild


Den hackan är ju en vanlig planterahacka för stora barrotsplantor. Har några sådana som jag använder vid hjälpplantering och givitvis även till dikesrensning. Men man får inte vara finklädd. Fasiken vad det kan skätta ibland :grin: . Den funkar även perfekt om man ska jämna till marken när man ska lägga ned något rör.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197815 Är det mycket mossa och dy brukar det gå kvickt att få ett flöde med en pinnräfsa.
http://62.88.129.39/carlotta/web/object/4141

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Hema  
#233110
th skrev:Det är väl bara att gräva. Enda valet är väl om det är bäst att gräva mot strömmen eller med. Jag föredrar det senare vid låg vattenföring för att inte i onödan skräpa ner nedströms och det första vid hög vattenföring för att slippa uppdämningseffekten och behöva gräva i djupt vatten.


Ja det är frågan, men jag skulle riskera att lite lätt svämma över vissa områden, så jag går motströms och då jag tills nyligen använde en gamla potatishacka som jag fann i ett skjul, har det gått rätt bra. Har använt den till en del manuellt grävande, där det var fullt med rötter och sten. Vart helt omöjligt att med spade ta sig igenom. Tyvärr gick den sönder nu i veckan. Potatishacka låter knas i mina öron, bättre hade varit grephacka. :grin:
Bild


Så det blir väl att köpa en ny, snarare än att försöka fixa annat skaft, då jag tycker att fingrarna är lite klena och flexar lite för myct för min smak. Helst skulle jag vilja ha lite bredare fingrar, typ sådana man finner på en grep. För som det har sagts här, är det lite hopplöst att fånga upp skiten, när det blir lite väl lättflytande vällingaktigt. Får ta och kontakta Karlstadsredskap och se om de kanske kan göra en specialare :)
Bild


För att hugga smårötter har jag en barkspade, så man slipper få hela ansiktet nedskvätt :) som det annars kan bli vid nyttjande av yxa. Samt när man går ut, kan eller orkar man ju inte ha med sig hela sin arsenal av sin redskap. :)
Bild

Biltema hade en rätt billig:
http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Redskap/Hacka-14397/

Har skaffat mig en fyllhammare, men när diket som jag nu försöker rensa har en massa rötter o stenar överallt, har jag inte ens försökt mig på att testa den. En stor anledning till att diket har sats igen är att de som röjningsgallrade lät flera av småträden falla över det lilla diket, med igensättning som följd.

Får kolla in Borrhammaren, fann den lite billigare här http://www.nimaab.se/se/art/borrhacka-sfi.php, än på granngården. Och finner man en begagnad, kan man ju borra flera småhål i den, så man slipper få med sig allt vatten. Kan knappt med o göra med helt nyinköpta saker :???:

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

stektlök  
#233125 Alltid trevligt med hantverk 8) Väljer vi bort gym å dator å kanske tv:n så har många mycket tid till dikesrensning. Dags å starta klubb typ manuelldikesrensningens vänner!
Jag har en grep iaf.

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

JensSkoog  
#233130 Herligt at det faktisk fins non som tittar efter och ser at dom kan gøra not med henderna oxå! Trevligt arbete, men tungt før rygg och armar.

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233185 Jag har testat både grephacka och potatiskuphacka. den förra är bättre om det är lite vatten men potatishackan fungerar bättre om det är mycket vatten. Har kört med en gammal brandyxa till rötterna men barkspade kanske inte låter så dumt, klart värt att prova. Man behöver ju ändå två barkspadar för barkning, en vass som klarar grankvistar och en lite slöare för tall så att man inte så lätt fastnar i veden :smile: .

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

kungsis  
#285952 Torrt och bra i markerna nu, så i dag blev det en 15-20 meter rensat, med hälp av planterhacka, spade och buskhack (för att kunna hugga av rötter) på en gammal igenvuxen mosse, som brukar svämma över på våren. Riktigt varmt och mycket vatten gick det åt, men fint blev det :smile: .

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285953 Jag prövade dikesrensning med fyllhammare för någon vecka sedan, det var riktigt bra när det var lös mossa i diket. Rötter fastnade den på, det där med barkspade skall jag försöka komma ihåg till nästa gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Jägare  
#285986 Har gjort ett upphåll i grävandet pga en jävlans massa broms.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).