Föryngring

Expertens planteringstips

34 inlägg 22094 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Expertens planteringstips

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Arevo
Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284826 En planteringsentreprenör som inte tycker man skall bry sig om priset. Vad konstigt...

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

wrytter  
#285175 Magnus Thor har helt rätt i det han säger, dumt att snåla in på en relativt billig kostnad, och samtidigt som man bör har rätt tjock bankbok eftersom man nyligen gjort en föryngringsavverkning och i regel fått ett relativt bra netto. Bra markberedning, plantering och en eller ett par röjningar i god tid, jag då har man förutsättningar för att skapa en riktig kvalitetsskog.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285187 Jag antar att du jobbar med plantering du med, wrytter?

Varför inte låta skogsägaren betala planteringen när avverkningen görs 80 år senare? Det är ju då man får inkomsternatt som skall betala plantering, markberedning och röjning.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Skogsforskare  
#285192 Eftersom man är tvingad av lagen att föryngra efter slutavverkning så kan man lika gärna betrakta hela föryngringskostnasen som en del av avvekningskostnaden.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285197 Om man betraktar planteringen som en investering för framtiden, så är det inte en avverkningskostnad.

Lagens krav på föryngring uppfylls ofta utan kostnad.

Användarvisningsbild

Re: Expertens planteringstips

bodaedet  
#285199 Var och en blir salig på sin tro....Själv tror jag på bra plantmaterial och plantering så fort som det går efter avv, utan markberedning.
Det har funkat bra här. Har även testat självsådd, men det gick för sakta och blev ojämt, det slutade med att jag satte stora barrot och markberedde med hacka, sen fick jag gräsröja i tre års tid. Det hade troligtvis blivit billigare att satt direkt, så det där med hyggesvila och snåla har jag testat, funkade inte för mig. Men som sagt var och ....
Senast redigerad av bodaedet lör 05 jul 2014, 10:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Skogsforskare  
#285200
Mangan skrev:Lagens krav på föryngring uppfylls ofta utan kostnad.

Nej.
Det beror på var i landet man är men rent generellt stämmer det inte.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Tosca  
#285203
Skogsforskare skrev:Nej.
Det beror på var i landet man är men rent generellt stämmer det inte.

Finns det någon studie om antalet lyckade självföryngringar?
Blir det någon skillnad om man använder skärmställning som skydd?

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Skogsforskare  
#285204 Ja, aktiva naturlig föryngring med fröträd eller skärm fungerar, men du behöver normalt markbereda.
Det finns en bra redovisning av vilka studier som gjorts i kapitlet "Naturlig föryngring" i skogsskötselserien.

Användarvisningsbild

Re: Expertens planteringstips

T Landström  
#285207 Vi har iaf 1 eller är det 2 lyckade självföryngringar utan markberedning! Visst blir det bitvis ett ojämnt bestånd... Sedan har vi självföryngring där vi markberede och planterade gran...där tror jag det bara är tall kvar nu...

Kan tyckas att det tar tid...men när man väl tar fröträden brukar det ta fart.
Så det gäller nog att inte låta fröträden så för länge...

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Skogsforskare  
#285208 Man ska vara betydligt snabbare med att ta bort frötallar än vad folk i allmänhet tror. Två-tre år efter att man fått dit småplantor.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Tosca  
#285209 Innan björken blivit över metern brukar vi försöka ta fröträden, men det är inte alla gånger det hinns med - de växer fort i början känns det som.

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285217 Numera räknas ju löv med i föryngringen. Ofta - men inte alltid - kommer det upp laglig föryngring. Kostnader utöver det är en investering för det nya beståndet och skall betalas så småningom.

Som skogsägare får man räkna med kapitalkostnaden om man vill tjäna bra pengar.

Men det är som vanligt, folk som får stor engångsintäkt lockar ofta till sig säljare som försöker med "du har ju så mycket pengar nu".

Avatar Fallback

Re: Expertens planteringstips

Hugin  
#285224
Skogsforskare skrev:
Mangan skrev:Lagens krav på föryngring uppfylls ofta utan kostnad.

Nej.
Det beror på var i landet man är men rent generellt stämmer det inte.


.. känner att vissa inlägg från "skogsforskare", av vissa, alltid bemöts med något som påminner om "ätit taggtråd till lunch" eller .... ?

Om dessa, ofta kloka, inlägg serverats av någon med ett mindre uppkäftigt alias - hade då detta reptilliknande gensvar uppstått?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).