Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bilprovningen

17 inlägg 10062 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bilprovningen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285069 Var på bilprovningen idag och fick en del 2:or på en volvo som verkar behöva alldelens för mycket kärlek för att klara sig tills nästa år... (rost)

Men man får ju köra den en månad nu. Om man lagar vissa enklare fel t ex signalhorn och positionsljus och besiktar den igen om 30 dagar, får man en månad till på sig att köra med den då? (bra att ha en backup bil under planteringen i augusti)

Jaja man skall väl säkert in med något nytt fordon om någon vecka till bilprovningen så man får väl fråga då isåfall...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilprovningen

Skogstomte  
#285070 Det enda jag vet är att om man får underkänt precis innan besiktningsperioden går ut får man bara en vecka på sig att laga skrotet, inte en månad.

Användarvisningsbild

Re: Bilprovningen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285073 Man får väl alltid en månad på sig första gången att laga den, så länge det inte är direkt livsfarligt att köra bilen då blir det körförbud direkt.

Men du menade alltså att man bara får en vecka på sig om bilen ej går igenom vid första ombesiktningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilprovningen

anersimyra  
#285113 Är 2 : orna inte fixade vid ombesiktning inträder KÖRFÖRBUD.. :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Bilprovningen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285126 Okej, ja då blir det skroten nästa och ut å leta på blocket efter någon vettig ersättare...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilprovningen

BM-röd  
#285136 Se till att lampor fungerar så att det ser bra ut! Ha den försäkrad och påställd så är det väl bara att köra! kostar bara 1500kr om man skulle bli stoppad!

Användarvisningsbild

Re: Bilprovningen

anersimyra  
#285141
BM-röd skrev:Se till att lampor fungerar så att det ser bra ut! Ha den försäkrad och påställd så är det väl bara att köra! kostar bara 1500kr om man skulle bli stoppad!
Samt böter på alla tvåor som inte är åtgärdade.. :surp: :surp: :shock:

Avatar Fallback

Re: Bilprovningen

jannee  
#285143 Åkeriet jag jobbar åt hyrde (lånade) för några år sedan en fyrhjuling (4 axlat skåpsläp), detta hade jag hängande efter i över ett halvår innan vi kom underfund med att släpet inte besiktigats på flera år.
M.a.o. är chansen eller risken att bli haffad inte stor.
Olagliga däck kostar väl en 5 hundring/st, men vad kostar rost, har själv ingen aning, finns det överhuvudtaget någon prislista på det?

Användarvisningsbild

Re: Bilprovningen

anersimyra  
#285144
jannee skrev:Åkeriet jag jobbar åt hyrde (lånade) för några år sedan en fyrhjuling (4 axlat skåpsläp), detta hade jag hängande efter i över ett halvår innan vi kom underfund med att släpet inte besiktigats på flera år.
M.a.o. är chansen eller risken att bli haffad inte stor.
Olagliga däck kostar väl en 5 hundring/st, men vad kostar rost, har själv ingen aning, finns det överhuvudtaget någon prislista på det?
Länsman har prislistor.. :sad: Dåliga däck tror jag går på runt 1500:- kronor styck, dock lämnar länsman rabatt om felen är många och böterna riskerar att bli omfattande.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bilprovningen

jannee  
Användarvisningsbild

Re: Bilprovningen

Skogstomte  
#285183
SkogsGotte skrev:Man får väl alltid en månad på sig första gången att laga den, så länge det inte är direkt livsfarligt att köra bilen då blir det körförbud direkt.

Men du menade alltså att man bara får en vecka på sig om bilen ej går igenom vid första ombesiktningen?


Nu var detta kanske tio år sedan, så dels är minnet inte kristallklart, sen kan ju reglerna hunnit ändras. Men jag fick en vecka på mig iaf. Besiktade absolut sista dagen.

Användarvisningsbild

Re: Bilprovningen

JörgenO  
#285211 Man får en månad på sig att ombesikta och får köra under tiden även om man är ute sista dagen. Jag besiktade min KingCab 28/2 (februari var sista besiktnigsmånad) och fick köra till 28/3 innan jag valde att skrota den.

Avatar Fallback

Re: Bilprovningen

jannee  
#285213 Är inte hundra men jag tror att det är så här.
Besiktning - du får en månad på dig att göra en ombesiktning.
Nästa gång du kommer in, alltså för att göra din ombesiktning, får du ytterligare en månad ifall den inte går igenom.
Går den då inte igenom, alltså 3:e gången du kommer in får du en vecka och då måste du göra en FULLSTÄNDIG besiktning.
Alltså kan du om du utnyttjar tiden rätt köra 2 månader + en vecka efter första besiktningen, om nu inte bilprovningen lägger ett körförbud, vilket de kan om de tycker att rosten är för trafikfarlig..

Användarvisningsbild

Re: Bilprovningen

herjman  
#285214
anersimyra skrev:
BM-röd skrev:Se till att lampor fungerar så att det ser bra ut! Ha den försäkrad och påställd så är det väl bara att köra! kostar bara 1500kr om man skulle bli stoppad!
Samt böter på alla tvåor som inte är åtgärdade.. :surp: :surp: :shock:


Samt att om man sätter det i system kan förlora lappen och ev göra sig skyldig till olovlig körning (har dålig koll på trafiklagstiftningen)och att du hamnar i kling o klangs register och kommer betraktas som ambulerande skrot/dieseltjuv med risig bil med körförbud av misstänksamma människor som kommer kolla upp din rishög.
Du gör nog rätt som skrotar eller renoverar bilen!

Avatar Fallback

Re: Bilprovningen

BM-röd  
#285218
anersimyra skrev:
BM-röd skrev:Se till att lampor fungerar så att det ser bra ut! Ha den försäkrad och påställd så är det väl bara att köra! kostar bara 1500kr om man skulle bli stoppad!
Samt böter på alla tvåor som inte är åtgärdade.. :surp: :surp: :shock:

Ja böter på 2or tänkte inte jag på! har aldrig hört nån som fått! Är ju då bättre att ge fan i att besikta alls då! för då slipper man ju extra böterna då! Men med bötes beloppen så är man iallafall mindre kriminell om man håller hastigheten med en obesiktad bil än råkar köra 100km/t på 90 väg med en godkänd bil!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).