Sågverk (mindre)

Woodmizer LT15

167 inlägg 111831 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Woodmizer LT15

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277569 Det verkar finnas två trådar med samma namn, nåt för moderator kanske?

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

totte  
#277586 Nä det får vara, när trådarna rullat ett tag är det risk att det blir blandsallad av inläggen om man slår ihop. Inläggen sorteras alltid efter inläggningsstid.

Den andra LT15-tråden: viewtopic.php?f=14&t=2576

Användarvisningsbild

Juni2014WMfirstcut.jpg

Juni2014WMKohler.jpg
Juni2014WMkvistigt.jpg

Sådär, nu har jag alltså en Wood-Mizer LT15 med 19hk bensinmotor
SW10 elektronisk måttställare och en vändhake från Tennessee som stockhanterare.
Det lilla jag sågat hittills har gått lite trögt pga massor med grov kvist som styr
bladet för mkt, men när jag tog en kvistfri stock så blev det så fint som det kan bli.
Kanske nån inställning som jag missat, ska öva mer och läsa instruktionspärmen snart.
Måttställaren är mkt trevlig och ger det lilla extra, plus att det känns inte fel att
promenera bakom en V-motor heller. Motorn väsnas inte så hemskt som jag trott.
Filmer kommer när jag fått till lite snits osv.

hakans  
#284902 jag vill också ha en sådan :)

skogshasse  
#284910 Hej Slurfi
vilken bladspänning har du jag försöker ligga på ca 2,1 till 2,3.
Jag har börjat att använda dom breda bladen för jag tycker dom är stabilare sen sänker jag matningshastigheten vid kvistar på tall.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284911 Grattis Slurfi, fina bilder. Varför valde du LT15 framför Logosol LT29? Själv kör jag med M7 och 5 kW elmotor men förstår att skull jag såga mycket så hade jag satsat på en Lumber Pro.

Användarvisningsbild

#284939 Jag har bladspänningen på 70 bar enligt tabellen, kanske man får spänna mer
men jag fick inte med några instruktioner med den nya sortens bandspännaren.

Jag valde LT15 för det känns som att Wood-Mizer har bra grejer, känns tryggt på nåt vis.

skogshasse  
Slurfi skrev:Jag har bladspänningen på 70 bar enligt tabellen, kanske man får spänna mer
men jag fick inte med några instruktioner med den nya sortens bandspännaren.

Jag valde LT15 för det känns som att Wood-Mizer har bra grejer, känns tryggt på nåt vis.

jag kan bara hålla med dej om att det känns som bra grejer och är bra grejer

Användarvisningsbild

Bax  
#284965 Hur får du upp stocken på bordet?
Det verkar stå stolpar på båda sidor.

Träförädlare  
#284970 När såghuvet är upphängt bara på ena sidan då känns det väldigt instabilt tycker jag hadde den varit upphängt på bägge tror jag att sågresultatet blir bättre omed bredare band blir det ju mindre havajisågning.

Användarvisningsbild

#284975 Jag lyfter stockarna på sågbordet direkt från vagnen med kranen. Sågen ska så småningom flyttas ut och vridas ett kvarts varv.

skogshasse  
Träförädlare skrev:När såghuvet är upphängt bara på ena sidan då känns det väldigt instabilt tycker jag hadde den varit upphängt på bägge tror jag att sågresultatet blir bättre omed bredare band blir det ju mindre havajisågning.

jag titta på bilderna som finns i denna tråd och jag tycker det ser ut som att den åker på bägge balkarna men jag kan ha fel du får komma med en förklaring angående woodmizer lt15 däremot mitt sågverk som är en lt40 den hänger på ena sidan men det är inte den modellen vi kommenterar i denna tråd utan här är det lt15

Storforsen  
#285057 Jag håller på att sätta igång vår LT15 som vi köpte i höstas. Har ni som redan kör behövt göra många justeringar på alla mått som ska kollas enligt manualen. För den som undrade så går sågdelen på tre ben, två på motorsidan. Det känns stabilt tycker jag. Kjell på Mekwood sa, när det gäller bandspänning, att det var ingen fara att gå över 100 på mätaren. Enligt honom så körde han själv så.

Träförädlare  
#285061 det har du ju rätt i en välj då i stället en Pilus 520.

Storforsen  
#285065 Om det är mitt inlägg du svarat på Träförädlare så tycker jag att det är lite svårtolkat. Utveckla gärna svaret lite mer

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).