Grävmaskiner

Timkostnad 5,5 tons grävare

9 inlägg 49936 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timkostnad 5,5 tons grävare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284843 Grannen gjorde lite jobb åt mig i helgen, vi har inte pratat ersättning än. Vad är en vanlig Timkostnad för en 5,5t grävare med förare? 6-700 :- + moms?

Vad brukar startkostnad hamna på?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timkostnad 5,5 tons grävare

svampbob  
#284851 Jag har haft en 3,5 tonnare nu i några månader och betalar just över 500 kr/tim. så säg 550 kr/tim för 5,5an.

Avatar Fallback

Re: Timkostnad 5,5 tons grävare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284854 Med förare? Lät inte farligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timkostnad 5,5 tons grävare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284873 Har kört 550 på min 5 tonnare ja hade tidigare... tarm630 när jag hyr å gräver med en 8 tonnare....

Avatar Fallback

Re: Timkostnad 5,5 tons grävare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284875 Även det med förare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timkostnad 5,5 tons grävare

Skogstomte  
#284884 Tar 550/h +moms för 5,5 tonnaren med förare. Billigt men jag är inte fullblodsproffs och har ingen rototilt så jag tycker det är rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Timkostnad 5,5 tons grävare

stegmaster  
#284898 Jag tar endast 400kr+mva pr/t, då jag ochså er at anse som en amatör med en 5,5tonnare utan rototilt. (Tar 500kr om det ska köras med hammare)
Problemet för min del er at kunden oftast er granner, kompiser och bekanta, så det blir svårt at räkna timar riktig, då det blir mycket snakk, mat och annat som bidrar til låg effektiv grävning under dagen. 8)
Så håller mig på et lågt pris, och räknar heller lite mer timar. :wink:
Dock känns det lite konstig at fakturera 8t, om man endast varit aktiv med grävaren halva tiden, even om man själv vore på plats hela tiden. :???:
För 700kr+mva kan få en 21tonnare här (dock er detta bönder med grävmaskiner utan rototilt).

Avatar Fallback

Re: Timkostnad 5,5 tons grävare

Robertberg  
#284899 Mellan 5- och 600 skulle jag säga, kanske ännu högre med duktig (över medel) maskinist.
För 7-800 får man maskin på runt 16 ton..

Användarvisningsbild

Re: Timkostnad 5,5 tons grävare

Skogstomte  
#284955 Jag fakturerar bara "riktiga" timmar, alltså dom som rullat på mätaren och stänger av motorn vid ev. stopp. Blir det handarbete utöver det normala så får man sätta den tiden separat. Tar en fast avgift för maskinflytt för arbetet med att lasta/lossa och surra samt timmar på traktorn för själva flytten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).