ATV och UTV i skogen

Dubbel Motorsågshållare till ATV

8 inlägg 14478 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dubbel Motorsågshållare till ATV

traktorz  
#284853 Funderar på att montera på två motorsågshållare på vår ATV.
Har börjat med att mäta på tre olika storlekar av motorsågar.
Måtten enligt bild är för de olika slitsar som behövs för de individuella sågarna.

Materialet till sidorna är lämpligtvis i 12mm tjock Formplywood.
Frågan är sen vilket material som är lämpligt till de vertikala distansbitarna, för att få lämplig bredd på de olika slitsarna. Hade vidare tänkt att göra dubbla slitsar på den ena sidan, för att alternativt kunna ta med MS192 eller en 50cc Jonsered såg.

Formplyfan är ju 12mm, så det är nog aningen för tjockt som mellanlägg. Vad finns det i övrigt av tunnare väderbeständigt material? HD-Polyeten som i skärbrädor kanske?

Utöver fästen för två motorsågar, överväger jag att även inkludera fästen för Husqvarnas Kombidunk på 6 & 2.5 liter. Dess relevanta mått för fäste är 35cm x 16.5cm x 23cm (LxBxH).

Vi har en Polaris fyrhjuling, som har ett värmefack (vi kallar det så eftersom det ligger ovanför ljuddämparens värmesköld) för att t.ex. torka handskar i. Det facket önskar vi använda även med påmonterad hållare för motorsågar och bränsledunk.

Lämpliga fästen är de två befintliga hålen i det stabila horisontella röret strax nedanför värmefacket, plus möjligheten att fästa hållarna i den bakre bagagerelingen, vars rördiameter är 20mm.

Vill bolla lite idéer innan jag går vidare.

Se skiss (gjord med SketchUp Make & LayOut)

ATV.gif

Motorsågsfästen.gif




   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Dubbel Motorsågshållare till ATV

anersimyra  
#284863 Själv byggde jag av skärbrädor inköpta billigt på Ikea. Plastdistanser finns hos välsorterad järnhandel.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dubbel Motorsågshållare till ATV

traktorz  
#285316 Hittar ingen skärbräda längre än 34 cm, vilket inte räcker till för stor-Stihlen med 18" svärd. Behöver 45 cm längd på plasten. Plastdistanser, är det plastbrickor du menar?

Hittade skärplattor på NIMA, bl.a. en i storlek 500x250x15 mm.
Kortar man den till 45 cm, samt delar man den på mitten, blir det dock bara 12.5 mm material kvar på sidorna för att skruva ihop plattorna.


P.S:
Såg nu att Ekagårdsslådan tagit fram något liknande, en intressant ny produkt som de kallar för Huggarlådan:
http://www.ekagard.com/?page_id=28

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dubbel Motorsågshållare till ATV

traktorz  
#299785 Har nu fått ordning igen på strömmen till garageverkstaden, så nu kan jag köra 3-fas MIG/MAG (gamla ESAB Smashweld 180) igen.

Svetsade ihop lite platt- & vinkeljärn, dels som fäste i ATVn, dels som fastskruvbara konsoller för tvenne motorsågshållare i OSB-material. Den skall klara en 18" stor-Stihl (MS362C-Q), samt någon av våra 13"-15" Jonsered (CS2150/CS2152). Dessutom skall det finnas plats för en kombi-dunk emellan de två sågarna. Har dock ännu ej konkretiserat utförandet av tankutrymmet.

IMG_1318r1280.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Ekagårds Motorsågshållare till Polaris ATV

traktorz  
#350873 Började svetsa en massa stål för att skapa en dubbel hållare för två sågar, samt en kombi-dunk att fästa baktill på ATVn, en Polaris Forest 850XP.

Hittade senare den här Ekagårds-hållaren hos handlaren, så jag övergav den egna konstruktionen för en enklare singulär dito. Funderade på möjliga fastsättningsmöjligheter, vilket utmynnade i att nyttja klammer runt det bakre bagageräcket. Hittade dessutom två lämpliga fästhål i metallbäraren under bagageplattan av plast.

Bagageräckets rör är Ø20mm, så letade efter klammer i motsvarande storlek. Hittade bara för Ø25mm och större i järnaffärerna, Ett passande för Ø20mm hade jag, så jag behövde skaffa ytterligare ett. Hos Polaris hittade jag slutligen det par av klammer jag använder, i storlek Ø30mm samt med passande stöd för Ø20mm rör.

Fäste ett stöd i plast nedanför räcket med M5 skruv i de två fästhålen. Drog ett par buntband runt plaststödet och genom nedre hålen hos Ekagårdshållaren. Blev stumt och bra.

Passar främst till Jonsereds CS2152, men även till stor-Stihlen MS362, här bara med 15"-svärdet.

En kombidunk får även plats bredvid durkplåtslådan inom räcket, givet att Alu-durklådan förskjuts mot ena räcket.

1447351109_img_2411r1600.jpg

1447351107_img_2389r1200.jpg

1447351148_pb120330v1200.jpg

1447351146_pb120336v1600.jpg

1447351106_img_2412r1200.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dubbel Motorsågshållare till ATV

totaya79  
#350885 Tjusigt och praktiskt. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Dubbel Motorsågshållare till ATV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350960 Inspirerande

Användarvisningsbild

Re: Dubbel Motorsågshållare till ATV

halvproffs  
#350997 Jag byggde en låda som jag 2 motorsågar, olja/bensindunk,filar mm,mm i. Allt ligger skyddat där och inget barr o annat sattyg där. En annan bra sak med låda är att när man kör fram virke och vill ha mer drivkraft fyller man lådan med lämpliga tyngder. Jag har lådan fram. Avråder från vanlig formplyfa för limmet är uselt så lagren skiktar sig. Finsk björkplyfa håller nog livet ut men är dyrt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).