Föryngring

Dikesdynamit

25 inlägg 19807 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

T Landström  
#278346 Skadar ju inte att ringa och prata med dom iaf...

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

traktorz  
#278359 det finns kilometervis med diken som skulle behöva rensas, diken som är mellan 50-80 år gamla.

Kan inte hemvärnet kvittera ut några mil med pentylstubin, det finns hur många övningsobjekt som helst. Tänk om man bara kunde rita in dessa åtgärder under "Mina Sidor" på Skogsstyrelsens sidor...

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

traktorz  
#278362 Minns att en granne sprängde upp en kartong med Nitrolit som råttorna tuggat sönder och som med tiden blivit ohanterbart och förmodligen också opålitlig.

Glasmästaren i byn fick lite att göra efteråt, då det small ganska skapligt.

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

T Landström  
#278363 Vet inte om jag vill att hemvärnet här i Åmål hämtar denna svettiga dynamit...

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

Seb macahan  
#278366 Varför vill du inte elda den då?

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278420 Snacka med nån bergborrningsfirma, bergtäkt, gruva eller liknande
de kan i många fall ta emot och destruera till kostnad typ bullpåse.

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

Kse  
#278421 Jag hittade några kilo svettig nitrolit i båthuset när jag vi köpte stugan för nått år sedan, jag ringde och frågade hos polisen och sen blev det ett jäkla hallå.
Blev uppringd av bombgruppen i Sthlm och dom frågade om gubbarna hade börjat svettas eller kristalliseras, jag svarade ja på båda frågorna.
Dom bad att få återkomma och jag fick absolut inte gå nära nitroliten som nu låg utanför båthuset, efter ett tag ringde dom upp och sa att det inte var nån fara.
Nitroliten blir tydligen inte instabil på samma sätt som dynamiten och polisen kom och hämtade det några dagar senare, synd man inte viste det för jag har senare hittat en massa tändhattar och tjärstubin.
Hade varit kul att testa lite. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

T Landström  
#278430 Lite uppdatering i ämnet...

Polisen har varit här och jag kommer under nästa vecka att få besök av bombgruppen från Gbg...
Detta kostar inte mig en krona...då det är deras jobb att fixa sånt... Jag betalar ju skatt och böter så lite ska man väl ha tillbaka ;)

Avatar Fallback

Re: Dikesdynamit

karldaniel  
#284553 Fick du nått svar ang dikesdynamit?
Just dikesdynamiten togs bort av säkerhetsskäl.
Det är en vanlig metod att använda pentyl för att tända laddningarna. 5 eller 10g/met. 2-3 gubbar à 100g var 2-3 meter, spetta ett hål och ladda på ca 2/3 delar av önskat dikesdjup.
Gör lämpligen en provsprängning på en begränsad sträcka föst.
Pentylen snurras nått varv kring gubbarna och tejpas samman med eltejp, trycks ner i det spettade hålet med en trästav. Stort säkerhetsavstånd.
All nydikning är tillståndspliktig.

Användarvisningsbild

Re: Dikesdynamit

T Landström  
#284601
karldaniel skrev:Fick du nått svar ang dikesdynamit?
Just dikesdynamiten togs bort av säkerhetsskäl.
Det är en vanlig metod att använda pentyl för att tända laddningarna. 5 eller 10g/met. 2-3 gubbar à 100g var 2-3 meter, spetta ett hål och ladda på ca 2/3 delar av önskat dikesdjup.
Gör lämpligen en provsprängning på en begränsad sträcka föst.
Pentylen snurras nått varv kring gubbarna och tejpas samman med eltejp, trycks ner i det spettade hålet med en trästav. Stort säkerhetsavstånd.
All nydikning är tillståndspliktig.


Nopp...inga mer svar! Dynamiten sköt som sagt polisen av när det va här och hämtade gubbarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).