mån 23 jun 2014, 21:01#284356Om inte skogsnäringen kan bära sina egna kostnader, så kanske det är dags att lägga ner.
Nya idéer är nödvändigt för utvecklingen men om det saknas pengar är det nog svårt att begära att andra ska stå för kalaset, särskilt om de inte har tro på idéerna.
Vilket annat sätt som är klart bättre än farmartank var tänkt?
Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

mån 23 jun 2014, 21:07#284359Av detta inlägg kan man tolka det som att i nuläget tror man inte på gasdrift. Elhybrid ligger nog närmare en möjlig lösning än gas. Krisar det så får man väl köra på gengas...
Citat av Baggböla
viewtopic.php?f=104&t=13059&st=0&sk=t&sd=a&start=30#p247039
Citat av Baggböla
Finns inte det du söker? Bygg det själv! Om du bor där jag bor så vore du hemma då du kommer dit
. Rädda skogen ät en bäver!
. Rädda skogen ät en bäver! mån 23 jun 2014, 21:14#284361
Tackar, då vet jag hur det skulle gå till.
Nära till gasdepån så skulle det funka fint.
T24X4 skrev:Av detta inlägg kan man tolka det som att i nuläget tror man inte på gasdrift. Elhybrid ligger nog närmare en möjlig lösning än gas. Krisar det så får man väl köra på gengas...![]()
Citat av Baggböla
Tackar, då vet jag hur det skulle gå till.
Nära till gasdepån så skulle det funka fint.
tis 24 jun 2014, 06:51#284369Reservera tid för läsning i dagens ATL, där biogas berörs i flera artiklar.
Notera även artiklar om markskador där en handlar om markpackning, som visas på Borgebydagarna.
Att motverka markpackning var en av Fiberdrives viktiga fördelar.
Notera även artiklar om markskador där en handlar om markpackning, som visas på Borgebydagarna.
Att motverka markpackning var en av Fiberdrives viktiga fördelar.
ons 25 jun 2014, 16:56#284454
Vi var tidigare överens om att du faktiskt inte har full insyn i hur Energimyndigheten resonerar eller vad myndigheten tycker. Vad du har hört någon säga är inte samma sak som myndighetens åsikt.
Du fantiserar och gissar och spekulerar vilt, igen, precis som i alla andra trådar. Det vore bra om du höll dig till fakta.
Bertilsson skrev: Det var en slutsats som Energimyndighetens personal kommit fram till och var beredd att stötta projektet med den största summan i sammanhanget.
Vi var tidigare överens om att du faktiskt inte har full insyn i hur Energimyndigheten resonerar eller vad myndigheten tycker. Vad du har hört någon säga är inte samma sak som myndighetens åsikt.
Du fantiserar och gissar och spekulerar vilt, igen, precis som i alla andra trådar. Det vore bra om du höll dig till fakta.
tor 26 jun 2014, 16:47#284515Jag fick ett samtal i går från ledningen på Fiberdrive. Ditt yttrande ovanför här har så många kränkande och dessutom felaktiga synpunkter, att nu tar du kontakt med Fiberdrive och på plats läser handlingar från Skogforsk, Energimyndigheten, vissa bolag etc.
- Du har tidigare fått förslag att skaffa offentlig handling från Energimyndighet där bolag yttrat sig om Fiberdrive, för att inse att Energimyndigheten trodde starkt på Fiberdrive. Därför blev bolagens kovändning som en elefant som vänder sig i rabatten. Besvikelse.
- Hade du skaffat litteratur de förmedlar, så hade du inte kunnat skriva som du nu gjort.
- Du får inte fortsätta med dessa lättsinniga tolkningar som är osanna.
- Ditt raljerande omkring andra trådar du syftar på, har du också dålig fog för och det fick du vetskap om för en tid sedan. De råd du fick har du inte brukat, men ändå fortsätter du med felaktiga påstående. Kritiken mot dig från inblandade skogsägare bara växer.
Som forskar måste du besinna behovet av korrekthet även från dig själv. Det påverkar förtroendet för dig, men även för andra forskare. Givetvis har förtroendet för SLU påverkats av ytlighet och ditt försvar av "smal test".
Dessutom förstör du för utvecklare, som försöker förbättra skogliga förhållanden med egen insats och egna investeringar. Adress till Fiberdrive har du i bilaga i tråden.
Skogsforskare skrev:Bertilsson skrev: Det var en slutsats som Energimyndighetens personal kommit fram till och var beredd att stötta projektet med den största summan i sammanhanget.Det är du som hävdar vad du anser är tillräcklig tydlighet.Skogsforskare skrev:Vi var tidigare överens om att du faktiskt inte har full insyn i hur Energimyndigheten resonerar eller vad myndigheten tycker. Vad du har hört någon säga är inte samma sak som myndighetens åsikt.
Normal litar jag på personer som varit korrekta tidigare. Om man är korrekt tillbaka, så kvarstår förtroendet. Något att notera.Skogsforskare skrev:Du fantiserar och gissar och spekulerar vilt, igen, precis som i alla andra trådar. Det vore bra om du höll dig till fakta.
- Du har tidigare fått förslag att skaffa offentlig handling från Energimyndighet där bolag yttrat sig om Fiberdrive, för att inse att Energimyndigheten trodde starkt på Fiberdrive. Därför blev bolagens kovändning som en elefant som vänder sig i rabatten. Besvikelse.
- Hade du skaffat litteratur de förmedlar, så hade du inte kunnat skriva som du nu gjort.
- Du får inte fortsätta med dessa lättsinniga tolkningar som är osanna.
- Ditt raljerande omkring andra trådar du syftar på, har du också dålig fog för och det fick du vetskap om för en tid sedan. De råd du fick har du inte brukat, men ändå fortsätter du med felaktiga påstående. Kritiken mot dig från inblandade skogsägare bara växer.
Som forskar måste du besinna behovet av korrekthet även från dig själv. Det påverkar förtroendet för dig, men även för andra forskare. Givetvis har förtroendet för SLU påverkats av ytlighet och ditt försvar av "smal test".
Dessutom förstör du för utvecklare, som försöker förbättra skogliga förhållanden med egen insats och egna investeringar. Adress till Fiberdrive har du i bilaga i tråden.
tor 26 jun 2014, 17:24#284517Fakta är:
Energimyndigheten delar ut ungeför 1,3 miljarder om året till olika forsknings- och utvecklingsprojekt. Företaget Fiberdrive, som 2013 hade noll anställda och omsatte 220 kkr, har fått ca 2 miljoner för att "demonstrera en skogsmaskin med gasdrift".
Energimyndigheten delar ut ungeför 1,3 miljarder om året till olika forsknings- och utvecklingsprojekt. Företaget Fiberdrive, som 2013 hade noll anställda och omsatte 220 kkr, har fått ca 2 miljoner för att "demonstrera en skogsmaskin med gasdrift".
tor 26 jun 2014, 17:27#284519
Om nu Fiberdrive är så bra varför har inte dom blivit uppköpt av något världsomspännande företag i skogsbranschen? Tydligen så tror inte dom heller på den. Då gjorde södra rätt att inte satsa på den eftersom dom inte trodde på idén att köra på gas.
Sen kan jag tillägga att jag har fullt förtroende både för SLU och Skogsforskare även om frågan om SLU inte hör till den här tråden.
Hur förstör Skogsforskare för utvecklare?
Tål inte en utvecklare att bli ifrågasatt då är inte produkten hållbar heller.
Bertilsson skrev:Dessutom förstör du för utvecklare, som försöker förbättra skogliga förhållanden med egen insats och egna investeringar. Adress till Fiberdrive har du i bilaga i tråden.
Om nu Fiberdrive är så bra varför har inte dom blivit uppköpt av något världsomspännande företag i skogsbranschen? Tydligen så tror inte dom heller på den. Då gjorde södra rätt att inte satsa på den eftersom dom inte trodde på idén att köra på gas.
Sen kan jag tillägga att jag har fullt förtroende både för SLU och Skogsforskare även om frågan om SLU inte hör till den här tråden.
Hur förstör Skogsforskare för utvecklare?
Finns inte det du söker? Bygg det själv! Om du bor där jag bor så vore du hemma då du kommer dit
. Rädda skogen ät en bäver! tor 26 jun 2014, 17:35#284520
Troligen så fick dom inga pengar eftersom dom inte hittade en huvudfinansiär som kunde skjuta till 4 miljoner. Och det är väl rätt, tror inte alla iblandande parter på projektet så ska man inte satsa pengar heller.
Skogsforskare skrev:Fakta är:
Troligen så fick dom inga pengar eftersom dom inte hittade en huvudfinansiär som kunde skjuta till 4 miljoner. Och det är väl rätt, tror inte alla iblandande parter på projektet så ska man inte satsa pengar heller.
Fiberdrive har alltså fått beviljade 2,2 miljoner kr som kan inte kan lösa ut förrän han får en huvudfinansiär som kan skjuta till 4 miljoner kr för att få Energimyndighetens bidrag utdelat.
. Rädda skogen ät en bäver! tor 26 jun 2014, 17:41#284521Motfinansiering av den typen är väldigt vanlig, inom både forskning och utveckling. De EU-medel vi söker måste normalt motfinansieras av både universitetet och en extern aktör, exempelvis ett skogsföretag. Den vanligaste motfinansieringen är i form av lön för personal man har anställd, dvs universitetet eller företaget avsätter någon eller några personers arbetstid för projektet, och deras lönekostnad räknas då som motfinansiering. Att få kontanta medel som motfinansiering är däremot mycket ovanligt inom skogsforskningen.
tor 26 jun 2014, 20:31#284541Jag har lite mer uppgifter att basera mina yttrande på än din förenklade framställning, men vi är uppenbart nu överens om läget omkring Fiberdrive och du har hittat text, som du nu också kan lita på.
- Då är vi rimligen överens och kan konstatera att det är sagt för många felaktigheter om det som varit full fakta från mig.
Skogsforskare skrev:Fakta är:
- Då är vi rimligen överens och kan konstatera att det är sagt för många felaktigheter om det som varit full fakta från mig.
tor 26 jun 2014, 20:32#284542
Du bör inte göra så förenklade slutsatser omkring så komplicerade och dyra saker, åtminstone inte spekulera "offentligt".
- Fundera på hur små tillverkare "pressas" av starka parter. Även skogspolitik bör vägas in i denna frågan. Lämpligen stannar jag där, men min uppmaning kvarstår.
Var det också rätt att göra avtalsbrott?
Notera att Södra deltog i de åsiktsförklaringarna som Energimyndigheten baserade sitt positiva beslut på. (Här kommer lite "politik" igen.)
Genom att påstå att lämnad information är skvaller och därmed grundlös. Då skapas en negativ attityd omkring en prototyp som borde få sin chans. Den har många skrivare här på lösa grunder framfört kritik mot. (Motorsågen var inte färdigutvecklad på 50-talet.)
- Skogsforskaren har kritiserat informationen, som lämnats här, i helt egna syften. Det har uppfattats negativt av tillverkaren, eftersom deras egen folder varit presenterad och information som getts alltmer under senare tid.
Bertilsson skrev:Dessutom förstör du för utvecklare, som försöker förbättra skogliga förhållanden med egen insats och egna investeringar. Adress till Fiberdrive har du i bilaga i tråden.
T24X4 skrev:Om nu Fiberdrive är så bra varför har inte dom blivit uppköpt av något världsomspännande företag i skogsbranschen? Tydligen så tror inte dom heller på den.
- Fundera på hur små tillverkare "pressas" av starka parter. Även skogspolitik bör vägas in i denna frågan. Lämpligen stannar jag där, men min uppmaning kvarstår.
T24X4 skrev: Då gjorde södra rätt att inte satsa på den eftersom dom inte trodde på idén att köra på gas.
Notera att Södra deltog i de åsiktsförklaringarna som Energimyndigheten baserade sitt positiva beslut på. (Här kommer lite "politik" igen.)
T24X4 skrev:Hur förstör Skogsforskare för utvecklare?
- Skogsforskaren har kritiserat informationen, som lämnats här, i helt egna syften. Det har uppfattats negativt av tillverkaren, eftersom deras egen folder varit presenterad och information som getts alltmer under senare tid.
tor 26 jun 2014, 20:32#284543Summan är faktiskt fel som du troligen tagit någonstans ifrån.
Det fanns från början bolag som på vanligt sätt gjorde åsiktsförklaring i grupp för medfinansiering. Från början handlade det om drygt femhundra tusen kronor/per uppbackare. Detta var drivfjädern för innovatörerna.
Det är inte så lätt att utveckla åt skogsbruket, när de ger signaler som inte fullföljs. Det kan "släcka" intresset hos även stora intressenter.
T24X4 skrev:Troligen så fick dom inga pengar eftersom dom inte hittade en huvudfinansiär som kunde skjuta till 4 miljoner. Och det är väl rätt, tror inte alla iblandande parter på projektet så ska man inte satsa pengar heller.
Det fanns från början bolag som på vanligt sätt gjorde åsiktsförklaring i grupp för medfinansiering. Från början handlade det om drygt femhundra tusen kronor/per uppbackare. Detta var drivfjädern för innovatörerna.
Det är inte så lätt att utveckla åt skogsbruket, när de ger signaler som inte fullföljs. Det kan "släcka" intresset hos även stora intressenter.
tor 26 jun 2014, 20:53#284544
Du kan inte komma och påstå att någon inte får spekulera offentligt då vet du inte vad yttrandefrihet och fria åsikter är. Du verkar vilja ha diktatur där du får stå oemotsagd men det kan du glömma. Jag kommer alltid att säga min åsikt även om du inte gillar det. Försvara istället varför den inte är uppköpt.
Det är skillnad på en åsiktsförklaring och ett avtal.....
Här har inget avtal skrivits vad jag vet men du kanske kan visa upp det eftersom du verkar sitta på all information som är "rätt"
Bertilsson skrev:T24X4 skrev:Om nu Fiberdrive är så bra varför har inte dom blivit uppköpt av något världsomspännande företag i skogsbranschen? Tydligen så tror inte dom heller på den.
Du bör inte göra så förenklade slutsatser omkring så komplicerade och dyra saker, åtminstone inte spekulera "offentligt".
Du kan inte komma och påstå att någon inte får spekulera offentligt då vet du inte vad yttrandefrihet och fria åsikter är. Du verkar vilja ha diktatur där du får stå oemotsagd men det kan du glömma. Jag kommer alltid att säga min åsikt även om du inte gillar det. Försvara istället varför den inte är uppköpt.
Bertilsson skrev:Var det också rätt att göra avtalsbrott?T24X4 skrev: Då gjorde södra rätt att inte satsa på den eftersom dom inte trodde på idén att köra på gas.
Det är skillnad på en åsiktsförklaring och ett avtal.....
Här har inget avtal skrivits vad jag vet men du kanske kan visa upp det eftersom du verkar sitta på all information som är "rätt"
Senast redigerad av Fredrik Reuter tor 26 jun 2014, 21:48, redigerad totalt 1 gång.Anledning: Raderat olämpligt innehåll.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).