Föryngring

Ormbunkar som skuggar.

11 inlägg 7242 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ormbunkar som skuggar.

ÅsaNisse  
#283777 Hur får man bukt med ormbunkar/bräken som växer över plantorna och helt skuggar dom?
Plantorna börjar gulna och det är ju helt hopplöst att gå med röjsågen då man inte ser plantorna under det täta taket. Ormbunkarna är ca 1,2 m höga och plantorna 50-60 cm.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Ormbunkar som skuggar.

Tosca  
#283778 Lie?

Användarvisningsbild

Re: Ormbunkar som skuggar.

Erre  
#283779 Märk ut plantorna med käppar/pinnar (om det inte är alldeles för många) så går det betydligt fortare att röja fram dom. För du åker på att göra detta fler år är jag rädd. Satte själv ut ett 70 tal stolpar i en plantering för 3 år sen.

Användarvisningsbild

Re: Ormbunkar som skuggar.

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283780 Vi brukar använda lie, går utmärkt.

Användarvisningsbild

Re: Ormbunkar som skuggar.

Skogstomte  
#283789 Nja, lie och röjsåg så brukar det gå åt någon planta här och där så man får ta det stilla. Vi körde med snöskyffel och gödselraka och knäckte stammen på ormbunkarna. Såg säkert dumt ut men minst lika effektivt och skonsamt mot plantorna.

Användarvisningsbild

Re: Ormbunkar som skuggar.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283792 Husqvarna stövlar storlek 43funkar bra för mig och om örnbräken och kruståtel böjs ner växer det inte upp mer men det gör det om det blir av klippt.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar som skuggar.

jannee  
#283836 Lätt dusch med roundup hjälper.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar som skuggar.

Martin_G  
#283845 Jag undrar om man kunde få mindre problem genom att skippa hyggesvilan?
Normalt gör vi avverkning (vinter), markberedning (höst) och plantering (följande vår).
Vi har problem med örnbräken på vissa marker. Leder till utgång av gran.
Skulle en skippad hyggesvila hjälpa plantorna (dvs plantering samma år som avverkning)?

Bara en tanke, inte testat ännu

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar som skuggar.

ÅsaNisse  
#283885 Det hjälper inte ett smack.
Min plantering är gjord i grönris och lite därav är även lien omöjlig att använda. Den bara hugger fast i riset som fortfarande inte ruttnat ned ordentligt. Röjsågen funkar ju, om man tar det lugnt och är försiktig, men om det stämmer att stövlar stl 43 kanske är bättre så ska jag testa det. Om dom inte kommer tillbaka när stjälken knäcks. Sparar ju bensin också.
Bara tårna kommer ovanför grenarna och inte under.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ormbunkar som skuggar.

JPW  
#283895 Hur tycker ni att det funkar att slå ner ormbunkar runt plantor - tar plantorna sig bra efteråt? Visst är det så att ormbunkar utsöndrar gift för att ta kål på konkurrensen, men märks det i praktiken?

Användarvisningsbild

Re: Ormbunkar som skuggar.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283908 Det funkar även med maindel kängor av samma storlek! För att vara fokusera, Både kruståtel örnbräken och ljung använder kemiska medel för att hemma plant produktion av plantor så du ser skillnaden på ett markberett hygge och inte. Örnbräken kan leva länge utan grön yta så hyggesvila hjälper mindre även om plantorna får ett gör skott. Vad det gäller de andra så är det mest mot självföryngring, så vid plantering med markberedning har varken Ljung eller kruståtel möjlighet att konkurrera ut en planta som inte är hämmad av annat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).