Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 246455 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#263086 Ok det var inte mycket !

FTG
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

martiniholma  
#269449 Hej!

Jag köpte mej en gripskopa, som jag finner mycket användbar. Har ännu sålänge bara lastat mög, och gjort lättare dikesrensning, men den gör ju jobbet så mycket roligare! :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Paul  
#269510
martiniholma skrev:Hej!

Jag köpte mej en gripskopa, som jag finner mycket användbar. Har ännu sålänge bara lastat mög, och gjort lättare dikesrensning, men den gör ju jobbet så mycket roligare! :smile:


Ett tips är att ställa griplastarvagnen 90 grader i förhållande till traktorn och backa in gruskärran så att den står bakom lastar traktorn.

När man rensar diken så brukar jag ta bort målstakarna för att slippa lyfta över eller pricka imellan.
Och så brukar jag vikta upp kärran med några betong block för stabilitetens skull.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

martiniholma  
#269543
Paul skrev:
martiniholma skrev:Hej!

Jag köpte mej en gripskopa, som jag finner mycket användbar. Har ännu sålänge bara lastat mög, och gjort lättare dikesrensning, men den gör ju jobbet så mycket roligare! :smile:


Ett tips är att ställa griplastarvagnen 90 grader i förhållande till traktorn och backa in gruskärran så att den står bakom lastar traktorn.

När man rensar diken så brukar jag ta bort målstakarna för att slippa lyfta över eller pricka imellan.
Och så brukar jag vikta upp kärran med några betong block för stabilitetens skull.

Bra. Tack för tipsen!

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonathanA  
#273605 Idag har jag räddat mig från en fastkörning i skogen, med hjälp av att lasta av rislasset, och sticka in grantoppar under stödbenen, och lyfta upp traktorns bakdel och vrida bort bakhjulen ur spåren med ramstyrningen.
Och sedan full grip med ris och kranen ut åt sidan tills vagnen välte upp den fastkörda boggien ur leran och jag kunde åka vidare och fiska upp rislasset från andra sidan skiten =)

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Frisken  
#282533 attachment=1]DSC01560.JPG[/attachment]

DSC01559.JPG

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

mikael_s  
#283245 Jag tar alltid av lyftarmarna i skogen. Alltid. Förutom den här gången då.

Bild


Så mitt tips blir: Ta bort lyftarmarna!

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

åberg  
#283273
mikael_s skrev:Jag tar alltid av lyftarmarna i skogen. Alltid. Förutom den här gången då.

:sad:

Lite bryskt att ta bort dom på det sättet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

traktorz  
#283274 Ser inte riktigt vad som hänt? Är det inte bara kronmuttern med tillhörande saxpinne som lossnat?

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Frisken  
#283275
traktorz skrev:Ser inte riktigt vad som hänt? Är det inte bara kronmuttern med tillhörande saxpinne som lossnat?

LYFTARMEN SER UT ATT GÅTT AV VID GAFFELN.
:sad:

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

OlaE  
#283327 Jag var inte så noga ett tag med hur jag band upp lyftarmarna efter att jag plockat av dem.

Det fick jag sota för, när jag backade på en väg.
Helt plötsligt lyftes hela bakänden på traktorn upp. :surp:

Då hade ena lyftarmen släppt, kasat på marken, tagit emot mot en liten sten och tryckts ner under traktorn.

Som väl gick inget sönder, men har varit mycket nogare med att spänna fast dem ordentligt efter det. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

traktorz  
#283332 Varför behöver man ta av lyftarmarna över huvudtaget?

Även på vår gamla Ferguson TEA-20 fick de sitta kvar, visserligen tillsammans med det speciella T-stycket som höll de uppe, även utan hydraultryck.

Har bara erfarenhet av vår enaxliga 4t-vagn med elektrisk vinsch med wirekran, på dels gamla TEA-20 samt på dagens FT404.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

mikael_s  
#283348 Lyftlänken har gått rakt av vid gaffeln. Som oftast då något går sönder har man betett sig dumt, svängde och körde ner för en slänt så att lyftarmen hakade i under vagnen.

Det är kanske olika på olika traktorer hur mycket armarna sticker ut men på min (Valmet 755) är det helt klart värt de max 10min det tar att ta av armarna. Det är dessutom rätt lätt att komma åt lyftspaken då man vänder stolen.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

halvproffs  
#283385 Lätt hänt att man kör ner i en svacka/dike och svänger samtidigt och lyftarmen tar i centrumröret på vagnen och bryts av. Tar också alltid av lyftarmarna innan skogskörning. En sak mindre att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Robertberg  
#283403 Vi brukar göra såhär när vi har svämtunnan efter, i skogen brukar vi låta det vara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).