Traktorn i skogen

Svårstartad Major

14 inlägg 12860 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svårstartad Major

herjman  
#283208 Har en gammal Fordson Major som har blivit svårstartad.

Jag har ett vanligt bilbatteri på 75ah och det har funkat hittils, det har dock krävts att det har varit ganska fulladdat .

Helt plötsligt orkar den inte dra igång ekipaget trotts nytt fulladdat batteri. Jag var tvungen att ta starthjälp från bilen för att få igång elendet och då gick det kanon!

Kan det vara så att motorn av någon anledning blivit tyngre att dra runt och att jag måste sammankoppla 2st 75ah batterier för att det ska funka eller sitter felet månne någon annanstans?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Svårstartad Major

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283210 På min Zetor så var batteriet bra men startmotorn gick långsamt. Bytte kol och skrapade upp spåren på släpytan sen blev det fart på den. På min andra traktor så bytte jag till en ny startmotor och den snurrar betydligt fortare än en original och den blev mycket mer lättstartad.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Major

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283221 Har du provat med bara batteriet från bilen? Batteriet i traktorn kan ha blivit sämre och fått ökad inre resistans, dvs. det ser ut at vara fulladdat men levererar inte tillräckligt med startström. En bra koll är att mäta batterispänningen när startmotorn går för de två olika batterierna (med lika långa kablar bägge gångerna) och se om det är någon skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Major

totte  
#283237 Och så standardrådet, kolla upp alla kablar och anslutningspunkter från batteri till startmotor och alla jordpunkter.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Major

herjman  
#283284 Jag har kollat med ett nytt batteri till och det blev samma effekt.
Jag har även mätt batteriernas effekt ca 7-8 v på båda då startmotorn går.
Min teori är att kablar och startmotor borde vara ok eftersom den lätt startar med två batterier?

Kanske är grundproblemet att det är biltemas gråa batterier och inte "märkesbatterier". Känns ju surt att lägga flera tusen på batterier på en traktor för 10000

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstartad Major

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283309 Har väl för mej att orginalbatteriet var på 133Ah i på -62an

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Major

herjman  
#283325 Konstigt, nu idag startade den direkt igen! Blir nog att tillföra ett till 75ah batteri

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstartad Major

Hugin  
#283339 En så´n major hade vi också i lumpen!

Men han var nog bara allmänt trött, så vi antog att spriten inte var det enda problemet.

Sens moral: sök andra lösningar och exkludera alkoholen!

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Major

Camwood  
#283345
DSCF1730.JPG
Jag har en Fordson Major 59 a och den startar direkt med ett dåligt 70 amp batteri. Men på vintern så måste jag ha motorvärmaren på en timme men den startar lika snabbt.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Major

tallen100  
#283408 Kanske startmotorn behöver en renovering, kol, byssningar lager. Är den glapp och kommer lite på sne när den ska dra runt motorn tappar den väldigt mycket kraft.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Major

herjman  
#283465
tallen100 skrev:Kanske startmotorn behöver en renovering, kol, byssningar lager. Är den glapp och kommer lite på sne när den ska dra runt motorn tappar den väldigt mycket kraft.


Men borde det verkligen göra nån skillnad då när man tillkopplar ett batteri till?

Jag börjar tro mer och mer att startströmmen ur ett 75ah batteri inte räcker

   TS
Avatar Fallback

Re: Svårstartad Major

rikard_e  
#283473 prova med nytt batteri, annars är det säkerligen startmotorn som börjar ta slut.
En proffsrenoverad startmotor kostar lika mycket som en ny.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Major

Torpan  
#283553 Det här problemet hade jag på en bil, startmotorn fick ingen bra snurr förens man la på en massa ah.
Fick reda på det av bilbärgaren en morgon när den gick långsamt. När dom koppla in starthjälpen fick dom vrida på max för att få bra snurr på starten. Efter jag bytt startmotorn funka bilen som vanligt.
Det visade sig att en lindning i startmotorn gått sönder när vi plockade isär den.
Hoppas det löser sig. Kolla med traktorskrotar, dom kan ju ha en på hyllan.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Major

herjman  
#283711 Tack för alla tips!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).