/Niklas
johnnieb skrev:Hej,
Har läst i denna tråd nu om olika modeller av olika storlek osv.
Kikar på trimmer för för lite dikeskörning samt över en jordkällare osv. Inte speciellt mycke sly men något enstaka. Mest grovt gräs.
Har ca 4000kvadrat tomt så någon hörna ska också rivas av ibland.
Antar att 35kubik o uppåt gäller ändå?
Hittade denna, vem är den syskon med i HVA familjen?
http://www.mcculloch.com/se/products/tr ... -bt-elite/
Kostar ~4000kr, 40kubik.
Hema skrev:Du har ju skaffat batterisågen, så varför inte fortsätta med den bättre grästrimmern för samma batterier? För om det bara är (o)gräset är jusst det o inte grövre sly kommer man långt med tråd. Samt så gör det din förra investering än bättre ekonomiskt + driftskostnaden.
Hema skrev:Jag tycker att du borde tjöta lite på din återförsäljare ang. att låna hem en, för att kunna göra en utvärdering som vi övriga (läs mig) också kan ha nytta av.
johnnieb skrev:Äh jag slog till på en större modell.
Det blev en Stihl FS 410 C-E.
Minst vibrationer enligt spec och lagom stor motor. Körde av hela diket hemma, bakom infiltrationen och över jordkällaren. Inge ont trots att jag bara drog till selen på en minut.
Niking skrev:Hema skrev:Du har ju skaffat batterisågen, så varför inte fortsätta med den bättre grästrimmern för samma batterier? För om det bara är (o)gräset är jusst det o inte grövre sly kommer man långt med tråd. Samt så gör det din förra investering än bättre ekonomiskt + driftskostnaden.Hema skrev:Jag tycker att du borde tjöta lite på din återförsäljare ang. att låna hem en, för att kunna göra en utvärdering som vi övriga (läs mig) också kan ha nytta av.
Faktum är att jag ledsnade på den korta batteritiden på min 1 år gamla Hitachi 18V trimmer http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... r-CG18DSDL (endast ca 10 minuter med ett 18V 4,0 Ah-batteri), varför jag i förrgår tog hem en HVA 536 Li-L "tool only" http://www.husqvarna.com/se/products/tr ... l-batteri/
När jag kom hem, satte jag i ett fulladdat batteri men åbäket totalvägrade starta 😡. Det visade sig vara något fel vid trimmerhuvudet, som snurrade ytterst trögt. Det var bara att sätta sig i bilen nästa dag och åka iväg till handlaren för att hämta ut en ny trimmer - som snurrade lätt och fint! Då fick jag även med mig manualen + några extra paket trimmersnören (2,0 mm) som ersättning för sveda och värk.
Väl hemma körde jag en ordentlig repa runt alla byggnader, träd etc. Först körde jag på full fart, men märkte snabbt att energisparläget räcker mer än väl. Rent teoretiskt, ska husqvarnas 36V 3,0 Ah batterier räcka ca 1,5 gånger längre än Hitachis batterier, men jag höll nästan på i 1,5 timmar innan lampan började varningsblinka. Rena rama duracellkaninen jämfört med Hitachins ca 10 minuter.
För att testa 536 Li-L lite hårdare, gick jag lös på ett område med mestadels knähögt med nässlor, kirskål, rallarros, älgört och lite hallonbuskar. Då körde jag nästan non-stop i ca 35 minuter på energisparläget, innan lampan började varningsblinka. Sedan fortsatte jag med nästa batteri i ca 15 minuter non-stop + att jag sedan gick runt stenmurar + en hög med rivningsvirke i ca 45 minuter innan lampan varningsblinkade på nytt.
Trimmern tog det det knähöga ogräset, men jag fick ta lite småträd i efterhand medelst grensaxen, som trimmern inte orkade med. Manualen anger att trimmerhuvudet snurrar ca 5000 varv/minut, men det är oklart om det gäller vid energisparläget eller vid maxfart. En stor röjsåg ligger ju snarare runt 10.000-12.000 varv/minut som jämförelse.
Trimmertråd är en förbrukningsvara och det lär gå åt en hel del under än säsong. Efter tre batteriers körning med 536 Li-L, så är det nästan dags att snurra på mer trimmertråd!
Summa sumarum så var Husqvarna 536 Li-L en mycket trevlig bekantskap, bortsett från trådkäkandet. Hänger man med med trimningen från säsongens början och inte släpper iväg ogräset mer än max knähöjd, bör den fungera bra. För lite större ytor, torde den selmodellen 536 Li-R http://www.husqvarna.com/se/products/tr ... r-batteri/ fungera ännu bättre, varför jag snarast kommer att införskaffa en sådan också.
Börjar dock ogräset närma sig midjehöjd eller högre, alternativt om man har en del slyskott, hallonbuskar etc. som ska bort, bör man dock fundera på en kraftigare selhängd bensinmodell med trekantsklinga eller möjligtvis 6-7 mm Oregon jetfit.
Har man inte Husqvarnas batterisåg eller batterihäcksaxar sen tidigare, rekommenderas att införskaffa en 536 Li-R med 2 batterier och 1 laddare + 536 Li-L utan batterier. Då hinner man (för det mesta) ladda ett batteri, medan man kör slut på det andra batteriet.
/Niklas
Hema skrev:Niking skrev:Hema skrev:Du har ju skaffat batterisågen, så varför inte fortsätta med den bättre grästrimmern för samma batterier? För om det bara är (o)gräset är jusst det o inte grövre sly kommer man långt med tråd. Samt så gör det din förra investering än bättre ekonomiskt + driftskostnaden.Hema skrev:Jag tycker att du borde tjöta lite på din återförsäljare ang. att låna hem en, för att kunna göra en utvärdering som vi övriga (läs mig) också kan ha nytta av.
Faktum är att jag ledsnade på den korta batteritiden på min 1 år gamla Hitachi 18V trimmer http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... r-CG18DSDL (endast ca 10 minuter med ett 18V 4,0 Ah-batteri), varför jag i förrgår tog hem en HVA 536 Li-L "tool only" http://www.husqvarna.com/se/products/tr ... l-batteri/
När jag kom hem, satte jag i ett fulladdat batteri men åbäket totalvägrade starta 😡. Det visade sig vara något fel vid trimmerhuvudet, som snurrade ytterst trögt. Det var bara att sätta sig i bilen nästa dag och åka iväg till handlaren för att hämta ut en ny trimmer - som snurrade lätt och fint! Då fick jag även med mig manualen + några extra paket trimmersnören (2,0 mm) som ersättning för sveda och värk.
Väl hemma körde jag en ordentlig repa runt alla byggnader, träd etc. Först körde jag på full fart, men märkte snabbt att energisparläget räcker mer än väl. Rent teoretiskt, ska husqvarnas 36V 3,0 Ah batterier räcka ca 1,5 gånger längre än Hitachis batterier, men jag höll nästan på i 1,5 timmar innan lampan började varningsblinka. Rena rama duracellkaninen jämfört med Hitachins ca 10 minuter.
För att testa 536 Li-L lite hårdare, gick jag lös på ett område med mestadels knähögt med nässlor, kirskål, rallarros, älgört och lite hallonbuskar. Då körde jag nästan non-stop i ca 35 minuter på energisparläget, innan lampan började varningsblinka. Sedan fortsatte jag med nästa batteri i ca 15 minuter non-stop + att jag sedan gick runt stenmurar + en hög med rivningsvirke i ca 45 minuter innan lampan varningsblinkade på nytt.
Trimmern tog det det knähöga ogräset, men jag fick ta lite småträd i efterhand medelst grensaxen, som trimmern inte orkade med. Manualen anger att trimmerhuvudet snurrar ca 5000 varv/minut, men det är oklart om det gäller vid energisparläget eller vid maxfart. En stor röjsåg ligger ju snarare runt 10.000-12.000 varv/minut som jämförelse.
Trimmertråd är en förbrukningsvara och det lär gå åt en hel del under än säsong. Efter tre batteriers körning med 536 Li-L, så är det nästan dags att snurra på mer trimmertråd!
Summa sumarum så var Husqvarna 536 Li-L en mycket trevlig bekantskap, bortsett från trådkäkandet. Hänger man med med trimningen från säsongens början och inte släpper iväg ogräset mer än max knähöjd, bör den fungera bra. För lite större ytor, torde den selmodellen 536 Li-R http://www.husqvarna.com/se/products/tr ... r-batteri/ fungera ännu bättre, varför jag snarast kommer att införskaffa en sådan också.
Börjar dock ogräset närma sig midjehöjd eller högre, alternativt om man har en del slyskott, hallonbuskar etc. som ska bort, bör man dock fundera på en kraftigare selhängd bensinmodell med trekantsklinga eller möjligtvis 6-7 mm Oregon jetfit.
Har man inte Husqvarnas batterisåg eller batterihäcksaxar sen tidigare, rekommenderas att införskaffa en 536 Li-R med 2 batterier och 1 laddare + 536 Li-L utan batterier. Då hinner man (för det mesta) ladda ett batteri, medan man kör slut på det andra batteriet.
/Niklas
Tackar för den utvärderingen, samt så verkar du smått helsåld på Husqvarnas 36V-system. Jag blir dock bara än mer läskad! 😡 Mest sugen på 536 Li-R, men samtidigt känns 536 Li-L smidigare då man "slipper" bruka selen. Nee om man skulle ta o vänta med takrenoveringen, så man kan köpa alla roliga grejer man vill ha..