Föryngring

Hur klarar plantor torka??

8 inlägg 5328 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur klarar plantor torka??

röjarn  
#28222 Jag planterade ett antal plantor för en vecka sedan men det har bara varit några enstaka regnskurar.. de var ganska tortt när de sattes och de är av typen täckrot.. ¨nu pratas det om rekordhetta till helgen och det är ju inte så mycket man kan göra annat än hoppas på regn.. någon som har erfarenhet av liknanade förhållanden och vad resultatet blev efter två veckors torka??



   TS
Arevo
Användarvisningsbild
Thunborg  
#28233 Hej "Torkan" som är vid den här tidpunkten (början av maj) är ofalig för dina plantor . Var det dessutom täckrotsplantor tar de än mindre skada, bara de sitter med hela jordklumpen under mark,dock inte för djupt.
Den värsta torkperioden är i slutet av juli och fram i augusti.
Om vi nu pratar plantor i sverige :lol:

Avatar Fallback

jepp mellansverige :)

röjarn  
#28246 då ska de nog kanske klara den pärsen iaf, då ska jag mest bekymmra mig för skogenskonung som klampar sönder dem..

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#28290 Till den finnes botemedel :P
:shock: PANG :shock:
:roll: Sen har du till grillen hela sommarn :roll:
:lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback
röjarn  
#28346 sparar dem till jaktsäsongen ;) men då ligger de risigt till ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur klarar plantor torka??

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30199
röjarn skrev:Jag planterade ett antal plantor för en vecka sedan men det har bara varit några enstaka regnskurar.. de var ganska tortt när de sattes och de är av typen täckrot.. ¨nu pratas det om rekordhetta till helgen och det är ju inte så mycket man kan göra annat än hoppas på regn.. någon som har erfarenhet av liknanade förhållanden och vad resultatet blev efter två veckors torka??


Klarade sig plantorna?

Jag har satt ett antal för två veckor sedan, regnade först igår. Har inte kollat hur de ser ut ännu. Det har ju varit varmast i Europa här under dessa veckor.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#30247 Den största försommartorkan är på en linje mellan Gävle och Karlstad. Jag bor efter denna linje och jag planterade tall på en höjd ca 1000st täckrot (välvattnade) av dom överlevde inte många, då det blev ung. lika torrt som nu. Älgarna är nog ett större hot än torkan. :( Usch, när man tänker på alla hot mot den växande plantan så tänker man ibland, att är det någon ide att plantera? :?

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30248 Ja sorkar, insekter, annan vegetation är lite andra problem, men skulle ändå hävda att torkan är det största hotet det första året, beror ju dock på vad det är för mark, har plantert några riktigt steninga hyggen nu under våren där det i princip inte fanns en bra planteringspunkt, vill inte fara och kolla på dom föryngringarna efter torkan som varit nu :S

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).